Onderscheiden in recreatiemarkt kan wél

“Verblijfsrecreatiebedrijven richten zich massaal op dezelfde doelgroep.” Over die gedachte schreef Merlijn Pietersma eerder dit jaar een artikel waarop diverse reacties binnenkwamen. Herkenning alom, zo bleek uit de reacties, zowel bij individuele ondernemers als bij regio’s.


zka
Toch zijn er ook veel succesvoorbeelden van bedrijven en regio´s die zich wél onderscheidend neerzetten in de recreatiemarkt. Zij hebben Leisure Leefstijlen als bewezen middel ingezet. Het zijn vier voorbeelden van deze (geanonimiseerde) organisaties die we geholpen hebben.

• Nieuw bedrijfsconcept aan de kust
Verblijfsrecreatiebedrijf in de kustregio staat al jaren stil. Er is nauwelijks geïnvesteerd en de financiële prestaties laten te wensen over. Samen met het nieuwe ondernemersechtpaar hebben we een intensief traject doorlopen (in beeld brengen van de ondernemerskwaliteiten, kansen in de markt en financiële bedrijfsprestaties) waarbij het ondernemersechtpaar uiteindelijk gekozen heeft voor een hernieuwd bedrijfsconcept met nieuwe doelgroepen. Inspiratie opdoen, reflecteren en nieuwe inzichten verkrijgen worden heel concreet gemaakt in het bedrijfsconcept door parkinrichting, verhuuraccommodaties en marketing. In dit geval was het belangrijk dat de conceptkeuze past bij de manier waarop het ondernemersechtpaar in het leven staat (Ingetogen Aqua).

• De belofte van topcampings
Een samenwerkingsverband van topcampings gaat een landelijke marketingcampagne starten. Welke belofte zou in de campagne door moeten klinken? Men zocht naar het gezamenlijke onderscheidende vermogen. Dit bleek een ontdekkingstocht met een krachtig resultaat. De topcampings gaan zich neerzetten als trendsettende bedrijven gericht op buitenleven, sport, eigentijds genieten van het leven, in luxe en met persoonlijke aandacht. TV-opnames zijn onderhand gemaakt (Ondernemend Paars in de etalage).

• Landgoed en zijn roots
We begeleidden een landgoed in het midden van het land bij het maken van een strategische keuze voor de ontwikkeling van een hotel. Door een benchmark uit te voeren onder vergelijkbare landgoederen, een slimme postcodeverrijking van de bestaande gasten en uitvoerige gesprekken met de eigenaren is gekozen voor historie en traditie in een moderne context met hoogwaardige voorzieningen en programmering: lezingen, culinaire beleving en country, kunst, keramiek, schilderen en dans.

• Thrill-regio
De afgelopen maanden begeleidden we vele regio’s (samenwerkende ondernemers en gemeenten) bij het ontwikkelen van gebiedsvisies op gastvrijheid en vrije tijd. Aan het begin van veel van deze trajecten zijn rust en ruimte de grootste consumentenbeloftes. Door met ondernemers en gemeenten in de gebieden in gesprek te gaan en door te starten bij de identiteit van het gebied en de ambitie van de betrokkenen zijn we ontelbare ´kleurschakeringen´ tegengekomen waarmee ondernemers en gemeenten vooruit kunnen; van regio om grootse contrasten van de natuur te ervaren tot thrill-regio.

Deze ontdekkingstochten naar eigen onderscheidend vermogen zijn niet eenvoudig en lopen vaak niet in een rechte lijn. Onzekerheid, bedrijfsblindheid en weerstand van oude stromingen en overtuigingen moesten in veel gevallen doorbroken worden. En dat gebeurt niet door het bijwonen van een leefstijlworkshop of een advies dat ontstaat vanachter het bureau. We zien iedere keer weer dat echt onderscheidend vermogen met impact ontstaat door een intensieve aanpak. Dit is soms spannend voor de betrokkenen. Maar keer op keer blijkt dat onderscheidend vermogen ondernemen gemakkelijker maakt.


Met dank aan:
Merlijn Pietersma en zijn collega’s van ZKA begeleiden ondernemers en regio’s in hun verandering naar meer onderscheid. Wilt u een ervaring met Merlijn delen of wilt u meer informatie over leefstijlen en vooral de aanpak naar meer kleur? Neem dan contact op: m.pietersma@zka.nl, 06-81909921.
ZKA leisure

Eén reactie

  1. Interessante voorbeelden. Ik ben heel benieuwd hoe de werkelijke realisatie gestalte gaat krijgen. Nieuwe visies en concepten moeten in de haarvaten van de ondernemers en personeel gaan zitten, anders is de kans aanwezig dat weer tot de dagelijkse operationele gang van zaken overgegaan wordt.
    Ook interessant is dat gedacht wordt van door de gast gezochte belevenissen en genietmomenten en niet vanuit producten.
    Jammer is wel dat de beleving vooral wordt gezocht op de campings en het park zelf en dat daarbij de bestemming van de locaties bekaaid afkomen. De omgeving is nu juist de (gratis) bestemming en beleving die de gast leidt naar de verblijfsaccommodatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *