Uitgebreid rapport ACM bij overname Landal biedt inkijkje in Nederlandse markt van vakantieparken

Op 17 april werd bekend dat de ACM akkoord is gegaan met de overname van Landal door Roompot. Deze week werd de achterliggende analyse (236 pagina’s) gepubliceerd, met een interessant inkijkje in de marktstructuur van vakantieparken in Nederland.

De ACM heeft onder voorwaarden goedkeuring gegeven aan de overname. Onderdeel van deze voorwaarden is een overdracht van 30 vakantieparken aan concurrent Dormio. Uit het rapport dat de ACM publiceert blijkt dat er vooral veel zorgen zijn om de positie van de positie van de eigenaren van vakantieparken die (een deel van hun) marketing / management willen uitbesteden.

Zie ook:

Het voert te ver om in één artikel het complete rapport van 236 pagina’s samen te vatten. We hebben daarom een selectie gemaakt met opvallende quotes uit het rapport. In het eerste deel van de analyse wordt gekeken naar een overname zonder aanvullende voorwaarden. Deel twee analyseert de marktsituatie die ontstaat na overname van 30 parken door Dormio – die daarmee als nieuwe grote partij op de markt wordt gelanceerd. Het rapport geeft aan elke alinea een opvolgend nummer mee. Daarmee kun je snel naar de betreffende quote in het rapport (en zie je ook de context waarin de quote is geformuleerd)

  • 4: Landal en Roompot zijn de twee grootste aanbieders van accommodaties op vakantieparken Een concentratie leidt tot een gezamenlijk marktaandeel van circa [40-50%]. (= zonder aanvullende maatregelen)
  • 8: Op het gebied van diensten voor verhuurbemiddeling en marketingdiensten zijn Roompot en Landal met afstand de marktleiders in deze markt. De ACM noemt het aannemelijk dat de voorgenomen overname op deze markt zal leiden tot (commissie)prijsverhogingen. (= zonder aanvullende maatregelen) Nadere analyse in hoofdstuk 8 (vanaf punt 255)
  • 151: Uit een analyse van transactiedata blijkt dat de marktaandelen van Roompot en Landal hoog zijn (gezamenlijk tussen de 40 – 50%). CenterParcs volgt met 10 – 20%. Bij dit punt wordt een indicatie gegeven van de marktaandelen van de diverse ketens. Opvallend: De onafhankelijke parken en kleine ketens zijn in Nederland goed voor 30 – 40% van de markt.
  • 227: Op basis van een fusiesimulatie acht de ACM het aannemelijk dat de voorgenomen concentratie leidt tot een significante prijsstijging voor verblijven in accommodaties op vakantieparken in Nederland. De ACM voorziet met name bij vakantieparken aan de kust met relatief veel faciliteiten aanzienlijke prijsstijgingen.
  • 468: Op de markt voor verhuurbemiddeling- en marketingdiensten aan derde vakantieparkeigenaren in Nederland hebben Landal en Roompot een gezamenlijke marktpositie van ten minste [40-50%], waarbij dit cijfer een onderschatting vormt.
  • 504: Verschillende marktpartijen vinden Dormio geen geschikte koper. Met betrekking tot het verlenen van verhuurbemiddeling- en marketingdiensten geven marktpartijen aan dat een nieuwe concurrent moet beschikken over een sterke merknaam, voldoende schaalgrootte, financiële middelen en klantgegevens. In de conclusies van het ACM wordt dit kritiekpunt onderbouwd weerlegd., zie ook:
  • 519: Met de afstoting van dertig parken aan Dormio ontstaat een nieuwe situatie waarbij Dormio ook als aanbieder op verhuurbemiddeling- en marketingdiensten aan vakantieparken actief gaat worden. Het afstotingspakket geeft Dormio de benodigde schaalvoordelen en groeimogelijkheden om deze diensten dan ook aan te bieden aan derde vakantieparkeigenaren.

In de bijlagen bij het rapport vond je o.a. een analyse van de zoekwoorden waarop Landal en Roompot scoren en overlappen met andere bedrijven en platformen.

Bekijk het hele rapport op: www.acm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *