ACM geeft, na 22 maanden, toestemming voor overname Landal door Roompot

Op 17 juni 2021 kondigde Roompot het voornemen aan om Landal GreenParks over te nemen. De ACM heeft tijd nodig gehad om tot een gedegen oordeel te komen. Na een tussenrapportage in november 2021 is er nu eindelijk witte rook: De ACM geeft Roompot toestemming voor de deal. Onderdeel van de deal is het afstoten van 30 parken. Die worden overgenomen door Dormio.

Zie ook: Aankondiging overname Landal door Roompot op 17 juni 2021

Enkele feiten over de overname:

  • Roompot is (sinds 2020) in handen van investeringsmaatschappij KKR
  • Landal is (sinds 2018) in handen van de Amerikaanse investeerder Platinum Equity
  • Landal beschikt over ruim 110 parken met in totaal meer dan 13.700 accommodaties. Landal heeft 63 parken in Nederland in portefeuille.
  • Op de website van Roompot staan 115 bestemmingen in Nederland vermeld.
  • Overigens zijn lang niet al deze vakantieparken eigendom van Landal en Roompot. Voor het merendeel is er sprake van franchise of managementcontracten met de eigenaren van het park.
  • Bij elkaar zou je uitkomen op een nieuwe keten met 225 parken in Nederland. De ACM heeft echter bedongen dat er als voorwaarde voor de verkoop 30 parken afgestoten moeten worden, waarmee het totaal uitkomt op 190.

In de eerdere tussenrapportage was er nog sprake van een overname van 34 parken door Dormio. Dat is nu teruggebracht naar 30 parken. De ACM verwacht dat Dormio, door de toevoeging van 30 parken, zich een positie kan verwerven als alternatief voor verkoop- en marketingdiensten richting eigenaren van vakantieparken.  

Bij Roompot en Landal GreenParks is men verheugd over de goedkeuring van de ACM. Na onder andere het akkoord van de Europese en Nederlandse mededingingsautoriteiten kan de overname van Landal GreenParks door Roompot op dinsdag 18 april plaatsvinden.

Waarom heeft het zo lang geduurd?

Bij een grote overname bekijkt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) altijd of de overname niet leidt tot verstoring van de markt? Bijvoorbeeld een partij die té dominant wordt. De ACM constateerde dat er knelpunten lagen op 2 markten:

  1. Die voor de consumentenmarkt voor verhuur van vakantiewoningen, en
  2. de markt van beheer en franchisemogelijkheden (ACM focust op ‘verkoop en marketingdiensten’ aan parkeigenaren). Projectontwikkelaars die hun marketing en management willen uitbesteden, hebben op dit moment weinig andere keuze dan Landal of Roompot als samenwerkingspartner, omdat dit veruit de sterkste merken zijn in de markt die ook beschikbaar zijn voor dit soort diensten. 

De ACM legt in een persbericht uit: “Beide bedrijven bieden ook verhuurbemiddeling en marketingdiensten aan eigenaren van vakantiehuizen en vakantieparken. Omdat door het wegvallen van de concurrentie tussen Roompot en Landal de prijzen zouden kunnen stijgen, heeft de ACM voorwaarden gesteld aan deze overname. Met de overdracht van dertig vakantieparken aan Dormio ontstaat een stevige concurrent voor de verhuur van vakantiewoningen aan consumenten. Ook kan Dormio concurreren bij de verhuurbemiddeling en marketing aan eigenaren van vakantiehuizen en vakantieparken.”

Het alternatief is meestal om het complete marketing en management zelf ter hand te nemen; maar dat is zeker niet voor elk park een haalbare optie.

De reden dat het hele proces zo’n 22 maanden in beslag nam had volgens het ACM te maken met de lastige puzzel die gelegd moest worden om de knelpunten op zowel de consumentenmarkt als de b2b markt op te lossen. “Roompot en Landal moesten een oplossing aandragen en hebben daar ook de tijd voor genomen.”

Verkoop van vakantieparken aan Dormio Group

De ACM heeft uitgebreid (economisch) onderzoek gedaan en daarbij gesproken met veel partijen in de sector. De ACM constateert dat na de overname Roompot/Landal de grootste aanbieder wordt van vakantieparken in Nederland. Andere bedrijven met vakantieparken, zoals Center Parcs of EuroParcs, zijn een stuk kleiner. De parken van Roompot en Landal concurreren nu nog flink met elkaar. Als Roompot en Landal zonder voorwaarden zouden samengaan, zouden de huurprijzen van hun vakantiewoningen kunnen stijgen.

Roompot en Landal GreenParks zijn daarnaast de belangrijkste aanbieders van diensten aan vakantieparken die niet in hun bezit zijn. Roompot en Landal verzorgen dan bijvoorbeeld de verhuur, marketing of beheer van de vakantiewoningen of vakantieparken. Omdat er op deze markt niet voldoende alternatieven bestaan, bestond hier ook het risico dat de prijzen (commissies) van deze diensten zouden stijgen.

Roompot en Landal hebben daarom voorgesteld om 30 vakantieparken af te stoten. Hiervoor zijn ze op zoek gegaan naar een geschikte koper. Dormio neemt alle dertig vakantieparken over. Daarbij verkoopt Landal/Roompot ook twee merknamen aan Dormio; Hogenboom en Largo. Om zeker te zijn dat de concurrentieproblemen worden opgelost, kon de ACM de overname pas goedkeuren nadat de verkoop rond was.

Dormio Group is al actief als aanbieder van vakantieparken in Nederland en andere Europese landen. Het bedrijf wordt met de toevoeging van dertig parken en aangekondigde investeringen door Dormio zelf, een substantiële speler in de recreatiesector. Daardoor kunnen prijzen voor consumenten en bedrijven concurrerend blijven.

Meer informatie: www.acm.nl/nl/publicaties/roompot-mag-landal-greenparks-overnemen-na-verkoop-30-vakantieparken-aan-dormio-group

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *