Roompot neemt Landal over (+ eerste reacties)

Roompot neemt het bedrijf Landal over van Awaze (onderdeel van private equity partij Platinum Equity). Gezamenlijk hebben Landal en Roompot straks 343 vakantieparken op hun websites staan. De ondernemingsraden van beide bedrijven moeten nog een advies uitbrengen en ook de ACM moet de fusie nog beoordelen; maar daar worden geen belemmeringen verwacht.

Met name in Nederland krijgt de gefuseerde keten een sterke positie. Woordvoerder Baptiste de Outryve verwacht niet dat dit voor problemen gaat zorgen bij de mededingingsautoriteit ACM: “Zowel de Nederlandse ACM en de Europese evenknie zullen nog kijken naar de overname. De vakantieparken opereren op een Europese schaal, en daarin nemen wij zeker geen te dominante positie in. Je kunt bij de markt voor vakantieverblijven ook de hotels betrekken. In die marktdynamiek zal de positie na de overname, naar onze inschatting, niet tot problemen leiden.”

  • De overname van Landal is gedaan door Roompot. Roompot heeft als grootste aandeelhouder de investeringsmaatschappij KKR.
  • De naam Landal blijft voorlopig bestaan

Europees complementair aanbod

Terwijl beide aanbieders van vakantieparken vaak samen in één zin worden genoemd, is hun kwalitatief sterke aanbod erg verschillend en opvallend complementair. Zo heeft Landal GreenParks een sterke portfolio uitgebouwd met 100 vakantieparken in vooral Noord- en Centraal-Europa, m.n. in België, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland. Roompots aanbod bestaat vandaag uit ruim 200 parken en vakantielocaties in Midden- en Zuid-Europa, namelijk in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Spanje.

Merendeel parken niet in eigendom

Om de verhoudingen van de overname goed in beeld te krijgen is het van belang om te kijken naar het aantal parken dat daadwerkelijk in bezit is van de bedrijven. Bij Landal bedraagt het aantal parken ‘in eigen exploitatie’ op dit moment 26. Roompot vindt het lastig om dit aan te geven omdat de eigendomsstructuur sterk kan verschillen per park: “Soms is een heel park in eigendom; soms wordt de grond gehuurd en er zijn nog veel meer variaties in eigendom van vakantiewoningen, centrumvoorzieningen en beheerscontracten. In grote lijnen komt het aantal ‘eigen parken’ ongeveer uit op ruim 40.”

Meerdere kantoren in Europa

Bij de creatie van de grote Pan-Europese organisatie wenst de organisatie regionale spreiding van medewerkers te behouden en talenten optimaal in een internationale setting te benutten. De organisatie zal daarom meerdere kantoren in Nederland tellen en via regionale kantoren in het buitenland vertegenwoordigd zijn.

Wat de gevolgen zijn voor de kantoren en het kantoorpersoneel Landal in Nederland is op dit moment nog niet bekend.

Leren van elkaar

In het persbericht over de ovename wordt ook benoemd waarin beide bedrijven zich onderscheiden in management en productontwikkeling. Deze goede lessen wil men van elkaar overnemen.

De Roompot-organisatie wil de ervaring en kennis die Landal GreenParks in duurzaamheid heeft inzetten om zijn duurzame doelstellingen op het vlak van o.a. CO2- en afvalreductie verder te versterken en te versnellen.

Roompot zal zijn expertise in digitalisering en projectontwikkeling aanwenden om de huidige Landal GreenParks locaties versneld te ontwikkelen.

Inmiddels krijgen we ook de eerste reacties uit de markt binnen:

Bas Hoogland

Bas Hoogland , ‘founding father’ èn voormalig commercieel directeur van Landal 1996-2015

“Tja, het zat er aan te komen. Je kon dit verwachten na de verkoop door Wyndham Worldwide aan een equity bedrijf. Korte termijn policy. Ik ben er niet van. De nadruk zit tegenwoordig op oppoetsen en doorverkopen voor meer. Het wordt een vakantie fabriek zonder ziel als het dat al niet is. Ik mis de gastervaring in dit verhaal. Voorheen ooit ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’ en nu al jaren niet meer in de top 10. Ik vraag me ook serieus af of de NMA dit gaat goedkeuren, kan het me haast niet voorstellen immers voorheen konden (toekomstige) parken kiezen of ze hun park door Landal of Roompot lieten vermarkten. Nu valt er weinig tot niks meer te kiezen. In Nederland en Duitsland al helemaal niet ! Ik zou het doodzonde vinden als de naam Landal ging verdwijnen. Strategisch en marketing technisch ook zeer onverstandig. Van de twee brands heeft Landal nog het meeste ‘gevoel’. Het staat ergens voor en er is veel geïnvesteerd. Roompot is voor mij, sorry dat ik het zeg, gewoon een enigszins kleurloos ’touroperater’ merk. Maar let maar op, alles wordt Roompot, zo gaat dat vaak in deze wereld. Gelukkig ga ik er niet over en kijk terug op een mooie tijd bij een geweldige club. Ben trouwens wel benieuwd of Bollo de Beer mag blijven……die heb ik ooit verzonnen…. Maar zoniet dan mag hij hij z’n laatste dagen wel bij mij in Vijlen komen wonen…. ruimte genoeg !

Ach, en die pan Europese organisatie uitbouwen is natuurlijk een leuk verhaal. Maar vooralsnog is dit niet gelukt omdat uitbreiding buiten Nederland & België gewoon een serieus lange termijn uitdaging is, en daar kunnen equity bedrijven niet op wachten. Daarom zie je dat bijna alle uitbreidingen van beide bedrijven uitsluitend plaatsvinden in Nederland. Nee, voor de bungalowmarkt is dit geen goede ontwikkeling denk ik. Die is gebaat bij een gezonde concurrentie met 2 verschillende merken. Dan valt er iets te kiezen qua positionering.”

https://www.deheerlijkheidvijlen.nl/

Hans van Leeuwen: Dit gaat leiden tot verschraling van het aanbod

Dwarsdenker Hans van Leeuwen

Hans van Leeuwen, adviseur in de recreatiesector via bureau Pleisureworld, zit op dit moment in de afrondende fase van zijn boek ‘Europese ketenvorming in de verblijfsrecreatie’. Zijn eerste reactie: “Dan moet ik nog even wat teksten gaan aanpassen.” Van Leeuwen is duidelijk geen fan van de ontwikkelingen in de bungalowsector, gedreven door private equity partijen: “Dit gaat op termijn leiden tot een verschraling van het product. En wat heeft Roompot nu eigenlijk overgenomen? Dat zijn vooral contracten met parken die niet in eigen bezit zijn, maar waar de komende jaren een bepaalde provisie op is afgesproken. Partijen als Landal en Roompot zijn al een hele tijd bezig om te transformeren van parkexploitanten (die grip hebben op hun product), naar touroperators. In deze positie is er geen hoge urgentie om in de parken te investeren. Men is alleen geïnteresseerd in de provisie die in de verblijfsrecreatie op een erg hoog niveau ligt – soms wel tot boven de 20%. Men trekt daarmee geld uit de sector die anders besteedt had kunnen worden aan de broodnodige vernieuwing en innovatie. Qua kwaliteitsniveau zijn Roompot en Landal de afgelopen jaren naar elkaar toegegroeid. Waar Landal zich jarenlang profileerde met een zeer hoog niveau van gastvrijheid is dat onderscheidend vermogen in de afgelopen jaren sterk verwaterd. Roompot deed juist weer enkele investeringen om de gemiddelde kwaliteit van de parken te verbeteren, zoals de overname van Qurios. Uiteindelijk heeft dit wel tot gevolg dat het productaanbod in Nederland steeds uniformer wordt. De consument is daarvan uiteindelijk de verliezer. Ik voorzie dat ook de investeerders in vakantiewoningen en VVE’s hier niet beter van zullen worden. “

https://pleisureworld.nl/

Parkvakanties: Machtspositie in Nederland wordt enorm groot

Laurens Teakema van Parkvakanties: “De overname van Landal door Roompot hadden wij bij Parkvakanties niet voorzien. Dit gaat zeker impact hebben voor de Nederlanders die naar aan vakantiepark in Nederland op vakantie willen. Roompot groeit met deze overname uit tot een gigantische aanbieder van vakantieparken. Er blijven uiteraard nog andere aanbieders over, maar de machtspositie wordt hiermee  wel enorm groot. Voorheen was er nog sprake van gezonde concurrentie tussen Landal en Roompot. Het is ook afwachten wat er met het merk Landal gaat gebeuren nu. Uiteindelijk verwacht ik dat alles wel onder het Roompot label zal gaan vallen.”

www.parkvakanties.nl

2 reacties

  1. Dit wordt voor ons als trouwe Landal bezoeker een ramp. Alles wat ik van mensen heb gehoord die bij Roompot op vakantie waren is negatief. Wij zijn eens weeste kijken bij ’n Roompot Park toen we zelf op dat moment bij Landal onze vakantie hadden in het najaar. Bij Roompot was het een saaie boel als of het een verlaten dorp is. Ik hoop dat het niet doorgaat. Als het wel door zou gaan dan DAG Roompot ons zie je niet meer.

  2. Ik word hier helemaal niet blij van. Vakantieland ontwikkeling zich zo als een geldcarrousel zonder bezieling en entiteit. Meer, groter, machtiger. waarom? Grossieren in eenheidsworsten…. jammer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *