Alle 30 nieuwe parken zijn per 8 december ingepast in de Dormio systemen

“Het was een monsterklus om alle 30 nieuwe parken in ruim vier maanden te integreren in de systemen en huisstijl van Dormio & Summio’ vertelt Don van Schaik, CEO van Dormio. Maar het is gelukt. Op 8 december 2023 waren alle parken aangesloten op de systemen van Dormio en worden de gasten ook echt ontvangen in een Dormio en Summio omgeving.

Wat er vooraf ging…

Bij de overname van Landal door Roompot eiste de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat de nieuwe fusieketen 30 parken moest afstoten aan een partij die een alternatief kon bieden in de markt voor beheer en marketing van vakantieparken. Dormio werd verkozen tot de partij die deze rol het best op zich kon nemen. (artikel: Dit zijn de 30 parken die Dormio overneemt) Dormio lanceerde een tweede merknaam (Summio) om onderscheid aan te kunnen brengen in het niveau van de parken.

Monsterklus

De integratie van de nieuwe parken wordt door Don van Schaik betitelt als een ‘monsterklus’. Toch is het gelukt om in vier maanden tijd de parken binnen de systemen van Dormio te integreren. Het meest zichtbare deel (voor de consumenten) is de huisstijl. Bezoekers van de parken komen nu op alle parken in een herkenbare Dormio / Summio omgeving.

Zie ook: Summio Parcs rebranding van voormalig Landal en Roompot parken in volle gang

Achter de schermen waren de aanpassingen wellicht nog ingrijpender. Zo moesten alle boekings / reserveringssystemen worden overgezet; met alle koppelingen die daar aan vast zitten. Ook het personeel moet wennen aan een nieuwe werkwijze en nieuwe systemen. Don van Schaik benoemt nóg een onderdeel dat wezenlijk anders is in de Dormio aanpak: “Waar veel grote ketens de boekingen concentreren op de centrale website (landal.nl / roompot.nl) boekt de gast bij ons direct op de website van het vakantiepark. We moesten dus ook 30 nieuwe websites bouwen. Elke website wordt gepresenteerd met een eigen profiel waarop we dan weer vele platformen en websites laten aansluiten. Ook daar heeft enorm veel werk ingezet. Ik ben trots op mijn team dat dit in een relatief korte tijd heeft gerealiseerd.” (zie ook alinea ‘Elk park wordt apart vermarkt‘ in artikel ‘unieke eigenschappen van parken’)

Op de parken waar Dormio direct zeggenschap heeft over investeringen (zonder tussenkomst van een V.V.E. ) zijn ook al de eerste investeringen gedaan in verbetering van de kwaliteit en nieuwe voorzieningen. Zo worden op Summio Parc Aqua Delta bijvoorbeeld appartementen omgebouwd.

Summio Parc Port Greve

Reguliere groei en ontwikkeling komt ook in een versnelling

Van Schaik benoemt dat niet alleen de overgenomen parken voor veel werk zorgen: “We zijn in Europa ook nog druk in de weer met vijf ‘eigen projecten’; en we krijgen ook steeds meer aanvragen van ontwikkelende partijen binnen die met ons een beheer- of marketingsamenwerking willen aangaan.”

Ook de lancering van het nieuwe merk ‘Summio’ vraagt de nodige tijd en aandacht van de marketingafdeling. De commercials met atlete Sifan Hassan zijn op dit moment het meest zichtbare onderdeel van de marketingcampagne.

Meer informatie:

Eén reactie

  1. Uiteraard een monsterklus om 30 nieuwe parken te integreren in een nog kleine backoffice organisatie. Het individueel vermarkten van de parken is een gedurfde keuze. Ik begrijp dat bij de integratie wordt gestart aan de digitale kant, maar waarom dan ook niet direct de soft skills als ‘uniform’ gastheerschap aangepakt? Nu doet binnen alle onduidelijkheden van een groeiende organisatie veel parken maar wat op het gebied van gastheerschap en gebieds- en natuurbeleving. In de recreatiesector gaat toch om gastheerschap, waarom dan altijd weer de focus op stenen en hardware(ict) systemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *