Volop kansen voor Nederland als internationale golfbestemming

Tijdens het Golf & Toerisme congres op 11 november kwamen nationale en internationale sprekers aan het woord over de toekomst van de golfsport in Nederland en de kansen die golftoerisme biedt. Hans de Vries (LeisureNL) was namens Pretwerk op Burggolf Purmerend aanwezig en doet verslag.

Ton Albers (l) druk in gesprek
Ton Albers (l) druk in gesprek

Inleiding: Concepten in golf
Het congres werd georganiseerd door Ton Albers van de stichting Golf In Holland. Golf In Holland is de golftoerisme organisatie in Nederland en lid van The Global Golf Tourism Organization. Ton is mede-eigenaar geweest van tickets.nl en merkte dat de 1 miljoen Europeanen die een golf vakantie boeken, helemaal niet in Nederland terecht konden. Dat wil hij veranderen. Wat hem vooral opvalt is het feit dat clubs niet erg open staan voor gasten van buiten: buitenstaanders zijn niet toegestaan of ze hebben nauwelijks plek (er is altijd wel een dames ochtend, herenmiddag, seniorendag, weekendcompetitie of bedrijvendag die de beschikbare flights in beslag nemen) of clubs zien het voordeel er niet van. Ton rekende tijdens de lunch snel uit dat een green fee gekoppeld aan wat eten en drinken maal zeg 3 toeristen per week als snel richting een ton aan jaarlijkse omzet gaat. Dat realiseren clubs zich vaak niet zo stelt hij.

De ochtend kende de thema’s ‘De problematiek’ en ‘Binden en Verbinden’, de middag ‘Golftoerisme en Golfmarketing’.

Opening
De dagvoorzitter Dirk-Jan Vink van de NVG (Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties) opende het congres. Golfers reizen voor hun sport, ze reizen overal naar toe. Maar naar Nederland te weinig. Hoe krijgen we golfers naar Nederland en de regio toe?

Historisch perspectief
De eerste spreker John Ot (van de stichting Coming Home) vertelde over de historie van golf in Nederland. Nederland is de bakermat van de golfsport. Al in 1545 beschreef de Nederlander Pieter van Afferden de huidige golfregels en omstandigheden. Ook taalkundig is golf een Nederlands woord. De heer Ot vindt daarom dat we het recht hebben te claimen dat Nederland de basis van de golfsport is.

ngfGolfmarkt in beweging
Jeroen Stevens (directeur van de NGF, de Nederlandse Golffederatie) schetste een golfmarkt in beweging. Nu telt Nederland 374.000 golfers en 222 banen (exclusief 40 pitch & put banen). Sinds 2009 zijn die aantallen min of meer stabiel. De jaarlijkse groeitijd met 25.000 golfers per jaar is voorbij, er is zelfs sprake van een lichte afname. Enkele feiten:

  • Een grote groep golfers tussen de 30-60 speelt relatief weinig.
  • Het aandeel van vrouwelijke golfspelers neemt toe naar leeftijd. De heer Stevens is van mening dat jongere vrouwen belangrijk zijn om te zorgen dat de gezinsleden gaan golfen.
  • In de provincies waar de meeste mensen wonen (Zuid- en Noord Holland) wonen 43% van alle golfspelers (160.000). In de toeristische gebieden zoals Drenthe en Twente golfen relatief weinig mensen.
  • De meeste holes liggen in Brabant. In Gelderland liggen de meeste holes per golfer.
  • Stevens ziet toeristen uit Nederland als belangrijke doelgroep. De verwachting is dat bij een hogere speelsterkte meer mensen voor golf op vakantie gaan.
  • De meeste golfers in Nederland (ruim 160.000) hebben echter de laagste handicap.
Jeroen Stevens (NGF)
Jeroen Stevens (NGF)

Problematiek van de uitstroom
De cijfers over de periode juli 2012 tot juli 2013 tonen dat de uitstroom versus instroom het meest negatief is voor de groep 30-50 jarigen. De vraag is waarom die groep stopt? Redenen als geen tijd of te duur worden wel gegeven maar de heer Stevens vroeg zich af of dat wel de echte beweegredenen zijn. Het is noodzakelijk om hierover meer te weten te komen. Het huidige golfproduct is namelijk afgestemd op de 60-er die de hele week de tijd heeft om te golfen, niet op de golfer met weinig tijd en mogelijkheden. Misschien is de introductie in de golfsport bij de mensen die afhaken ook niet goed geweest. Een betere opleiding zou wel eens belangrijk kunnen zijn. De grootste groepen opzeggers zijn de golfers die na hun 1e jaar opzeggen en de mensen die na 5-9 jaar lidmaatschap opzeggen. Ruim de helft van alle opzeggende golfers zegt op binnen 5 jaar. Dat vindt de heer Stevens (te) veel.

Omzet
De relatieve stabiliteit is er niet bij de golfcentra. De omzet blijft gelijk of daalt in vele gevallen. Golftoerisme is daardoor extra interessant. Maar Golftoerisme zorgt niet voor oplossing van alle problemen zo waarschuwde de heer Stevens. Hij onderscheidt binnenkomend (internationaal) toerisme, nationaal toerisme en zakelijk golftoerisme. Nederland heeft schitterende banen maar net die banen hebben golftoerisme vaak niet nodig. En die banen zijn juist interessant voor de toeristen die hoog aangeschreven moeilijke en mooie banen zoeken.
Kunnen we Nederlanders niet interesseren voor een (half) dagje golfen? Ook mensen op zakelijke trips zouden kunnen overgehaald om te kunnen golfen. De heer Stevens concludeerde dat dan het aanbod ook dient te wijzigen: meer maatwerk is dan cruciaal zoals kunnen golfen op andere tijden, de mogelijkheid vaker alleen een emmertje ballen te kunnen slaan, om met te huren of te lenen sets de baan op te kunnen etc. Elk type toerisme vraagt om een goede strategie maar vooral om goede samenwerking met de banen.

burggolfLimburg Golf Land
Maurice Hermans is baanmanager van Burggolf Herkenbosch en voorzitter van het samenwerkingsverband ‘Limburg Golf Land’. De Limburg Golf Land stimuleert al bijna 5 jaar het golfen en verblijven in Limburg. Limburg Golf Land bestaat uit een stichting en een coöperatie waarbij de stichting de meer ideële doelen nastreeft en de coöperatie waarin de zakelijke activiteiten zijn ondergebracht. Bij Limburg Golf Land zijn 10 banen aangesloten. In de D-club werken de banen samen en bieden de 1.700 leden 20% korting op de greenfee van de aangesloten banen. Als Limburg Golf Land wordt gezamenlijk geadverteerd en worden ambities (zoals Limburg Olympic Ambition) ondersteund om de golfsport te stimuleren. Onder de noemer ‘Golf Voor Iedereen’ kan men met golf kennismaken en is Limburg Golf Academy opgericht voor getalenteerde jonge golfers (‘Go for Gold kids’) in samenwerking met Topsport Limburg en de regionale CIOS-opleidingen. Zie golfvooriedereen.com en limburggolfacademy.com.
Op de golfbanen in Limburg gaat jaarlijks €45 miljoen om (volgens een student van Hogeschool Zuyd). Vanwege dit belang en de mogelijkheden van golftoerisme zal Limburg Golf Land binnenkort ook deelnemen aan een congres over verbetering van het toerisme in Limburg.
De uitdaging op het gebied van golftoerisme ligt volgens de heer Hermans in het kunnen aangeven wat de Nederlandse golfbanen nu zo speciaal maakt. Het feit dat 8 banen in de continentale Europese top 100 staan (en 3 in de top 10) is al heel bijzonder.

Om aan te geven dat samenwerken een goede zaak is, stelde de dagvoorzitter dat als je niet kunt delen, je ook niet kunt vermenigvuldigen (..). Als overgang naar de presentatie van (de wat verlate) Hans van der Kooij van Koninklijke Horeca Nederland, wees hij op het boeien en binden als een belangrijke opgave, zeker met de horeca.

De Kennemer Golfbaan
De Kennemer Golfbaan (tijdens KLM open)

Kansen met clubhuizen
De heer Van der Kooij ging in op de golfclubhuizen (ook wel de ’19e hole’ genoemd) en stelde de vraag of een restaurant op een golfbaan een ‘bleeder’ of ‘moneymaker’ is. Het rapport ‘De Golfbaan in Beeld’ van Van Spronsen & Partners signaleert dat de horeca binnen een golfbedrijf relatief weinig aandacht heeft. Hij gaf aan dat de horeca een ander vak is dan het runnen van een golfclub en dat ook die tak een professional nodig heeft.
Het is een keuze van de eigenaar/exploitant of de horeca zelf wordt gedaan of wordt verhuurd aan een externe horeca ondernemer of een serviceorganisatie / keten. In alle gevallen is een fatsoenlijke omzet nodig, uit de bestedingen van leden en zo mogelijk niet-leden. Voor een succesvolle horeca zijn naast het professionalisme de ligging en toegankelijkheid (waaronder die voor niet-leden) cruciaal. Bovendien is het nodig dat de exploitant directe invloed of zeggenschap heeft over de sleutelfactoren zoals openingstijden, kaart en prijzen.
De heer Van der Kooij ging in op enkele trends op het gebied van voeding:

  • – Persoonlijk (eerlijk, betekenisvol, ambachtelijk) waar bijvoorbeeld Starbucks op inspeelt die de naam van de klant op de beker zet;
  • – Peer-to-peer (directe interactie tussen gelijkgestemden die zelf mee werken in of aan het product of de dienst) waar Airbnb en thuisgehaald.nl voorbeelden van zijn;
  • – Hyperactieve levensstijl (het als consument niet willen wachten, de 24/7 economie, meer eetmomenten gedurende die 24/7) die vraagt om een andere dienstverlening met andere openingstijden en kaart.

Het rendement staat onder de druk, in de gehele horeca. De vraag is natuurlijk meer dan ooit hoe je je onderscheidt en hoe je voor traffic (‘aanloop’) gaat zorgen. Een goede cijfermatige onderbouwing en een plan is daarvoor nodig. De heer Van der Kooij raadt aan om eens een externe partij naar je exploitatie te laten kijken.

De heer Van der Kooij vroeg zich hardop af of er voorbeelden van horeca op golfbanen zijn die het anders doen? Wel in de hockeysport die hij beter kent. Als voorbeeld noemde hij het clubhuis dat zich ontwikkelt tot een eigentijdse flexibele werkplek in een groene omgeving, zoals Seats tot Meet. Zie het voorbeeld van thesportlounge.nl. Natuurlijk dient deze functie verbreding van het clubhuis dan wel te zijn toegestaan (qua bestemming).

Ter afsluiting liet KHN weten dat uit consumentenonderzoek in de ons omliggende landen blijkt dat buitenlanders bij horeca in Nederland denken aan stroopwafels, friet en kroketten en niet aan culinair genieten. Ook op dat terrein is er nog een hele weg te gaan.

golfsport2Golf en regiomarketing
Robert Govers (@rgovers) vertelde over samenwerking en regio’s als merk. Hij ziet kansen voor de combinatie van golf en de marketing van regio’s. Nederland is volgens hem een sterk merk (in de top 12 van de wereld). Zie de voorbeelden van Holland Villages in Japan en China of van de erg gewaardeerde klompenmaker op de grote internationale toeristische beurzen.
De heer Govers ging in op het onderscheid tussen imago/beeldvorming en identiteit. Identiteit probeer je zelf te creëren met als doel het genereren van naamsbekendheid en een aantrekkelijk imago. In de erg concurrerende wereld van country-, regio- en citymarketing gaat er om een voet tussen de deur te krijgen om je verhaal te kunnen vertellen.

De kracht van de Nederlandse provincies als regiomerken is volgens het NBTC beperkt (NBTC, 2013). Utrecht, Friesland en Zeeland hebben bij Duitsers de hoogste geholpen naamsbekendheid. Dit betekent echter niet dat dan automatisch positief over je wordt gedacht. Utrecht scoort bijvoorbeeld het slechtst op imago van alle provincies.
‘Branding’ gaat over wie we zijn, waar we beroemd mee willen zijn en hoe we ons profileren met de bekende zaken van het gebied. Dit begint met beeldvorming vanuit de identiteit. Marketing en branding zijn twee verschillende zaken. De branding kan heel succesvol zijn (als voorbeeld wordt de Vlaamse tv serie Katarakt genoemd die een streek in Vlaanderen op de kaart zette) maar dan moet de marketing wel zorgen dat er boekbare accommodaties en voorzieningen zijn (dat bleek niet te zijn gebeurd waardoor de streek wel heel veel bezoek kreeg maar geen opbrengsten). Als ander voorbeeld wordt ook het merk Wales gebruikt. Wales zet zich neer met termen als ‘challenger’, ‘spirit’, ‘real people’ en ‘original thinking’. Veel persaandacht werd voor Wales gegenereerd via de campagne in London waar achter op (vuilnis)wagens was geschreven ‘clean air is just 2 Horus away’. Ook campagnes met een knipoog (‘it’s you and the dog against 50 sheep’), een glimlach (een advertentie tijdens de Ryder Cup met een foto van een prachtige baan met als kop ’the view to distract de Americans playing golf’) en een humoristische online video over zogenaamd niets met golf te maken hebbende sketches. De heer Govers waarschuwt er voor dat als je je als regio of (Neder)land gaat positioneren als ‘Home of Golf’ dat je je als merk dus moeilijk meer met iets anders kunt profileren. Het gaat namelijk ook om de geloofwaardigheid van de claim.

Inhakend op de presentatie van Limburg Golf Land gaf hij aan dat een merkstrategie voor heel Limburg moeilijk is vanwege de verwarrend vele namen Zuid Limburg, Belgisch Limburg, Noord-Limburg en Midden-Limburg. Een strategie over heel Limburg is in de maak waarbij Limburg als grensoverschrijdende Europese regio zal worden neergezet. Deze strategie wil niet zeggen dat bijvoorbeeld de groente en fruit sector er gelijk voordeel van heeft. Het begint met het neerzetten van een identiteit waarop vervolgens branches en bedrijven kunnen aanhaken. Voor Limburg zou de golf-marketing strategie kunnen inhouden dat je tijdens je golfvakantie kunt gaan golfen op banen in 3 landen.
De heer Govers eindigde met de oproep om regiobranding en citybranding eindelijk eens los te koppelen van marketing. En dat het in regiobranding niet alleen gaat over concurrentie maar vooral ook over (soms grensoverschrijdende) samenwerking om je te onderscheiden.

event KLM open
event KLM open

Marketing club en regio
Daniël Chidley (The Azalea Group) ging in op de marketing van golf als club en regio. Hij stelde voor je boodschap te vermarkten aan de hand van vijf instrumenten en illustreerde dit met voorbeelden uit Europa:

  • PR en ‘positive media’: zorg dat je via reis- en golfjournalisten een constante stroom aan leuke onderwerpen over de bestemming kunt bieden. Bijvoorbeeld Ierland organiseerde ‘events’ en bracht vervolgens de marketing machine op gang. De heer Chidley waarschuwde wel om je je propositie goed voor elkaar te hebben voordat je daaraan begint. Ook de relatieve nieuwe golfmarkt Bulgarije wordt zo onder de aandacht gebracht: met het organiseren van persreizen en vervolgens samen met de offline en online aandacht het inschakelen van reisorganisaties en vlieg- en busondernemingen om het product aan de man te brengen.
  • marketing: een bekende golfregio als de Algarve moet eigenlijk constant ‘op de trommels slaan’ om ’top of mind’ te blijven. Dit gebeurt onder andere via partnership marketing met een biermerk. Het is belangrijk voor resorts en clubs om zich op een goede en creatieve manier te profileren, bijvoorbeeld door (oud)spelers in een exclusieve video een uitnodiging te laten uitspreken.
  • events. Organiseer vakdagen met workshops en roadshows en voor consumenten golf shows en toernooien. En zorg tijdens de events dat op speciale persdagen ook workshops en shows plaatsvinden.
  • partnerships. Zoek samenwerking met merken die dezelfde doelgroep aanspreken, bijvoorbeeld met lokale en regionale bedrijven. Het voorbeeld van Sicialië wordt getoond waarbij een golfbaan (Donnafugata) wordt neergezet temidden van restaurants die streekproducten verwerken: ‘A great choice, not only for the course’.
  • touroperators. Werk samen met golfreisorganisaties en alle andere touroperators in activiteiten, workshops en toernooien.

De heer Chidley vroeg de zaal hoe succes er uit ziet en toonde vervolgens een video over golfen op Tenerife onder het mom van ‘choose, like and be surprised’. De video werd onderdeel van een goede zaal-discussie over de effectiviteit van de video en over de beoogde doelgroepen.
Hij sloot af met zijn aanbeveling voor golf in Nederland: ‘het gaat om de boodschap maar vooral om een boodschap waarin je je (echt) onderscheidt. Om te zorgen dat Nederland een footprint op golfgebied krijgt is een gecoördineerde benadering van de markt een vereiste’.

sports marketing surveysGolfvakanties
De volgende spreker Michael Stone (van ‘Sports Marketing Surveys’) ging in op het reisgedrag van mensen die op golfvakantie gaan. Wereldwijd spelen 63 miljoen mensen golf, waarvan 7,9 miljoen Europeanen. De landen Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en Groot Brittannië inclusief Ierland zijn samen goed voor 79% van alle Europese golfers. Golfers die meer dan 12x per jaar golfen zorgen voor 75% van alle golf-gerelateerde bestedingen. Een meerderheid van golfers geeft aan ze vaker op golf vakantie zullen gaan, ook in het buitenland. Spanje is de grootste Europese golfbestemming. De aanbevelingen door vrienden en golfpro’s vormen de voornaamste redenen om op reis te gaan. Daarna volgen tijdschriften en gespecialiseerde touroperators als voornaamste beïnvloeding van de bestemmingskeuze.
De golftoerist zoekt in de bestemming een diversiteit aan golfbanen, een goede kwaliteit van accommodaties, voldoende tee-tijd beschikbaarheid (‘kunnen golfen waar en wanneer ik wil’), ruime keuze in F&B faciliteiten en een beperkte reistijd om ergens te komen. Op deze aspecten kan Nederland goed meekomen zo vond de heer Stone.
De cijfers leerden ons dat Scandinaviërs, Ieren en golfers uit Groot Brittannië vaak in groepen reizen. Franse golfers reizen het meest regelmatig met niet-golfers en 90% van de Duitse en Franse golftoeristen heeft niet-golf activiteiten ondernomen. Volgens de heer Stone besteedt de Europese golftoerist dagelijks gemiddeld €170-230 per persoon.

golfworldImago in het buitenland
De Schot Chris Bertram (van het tijdschrift ‘Golf World’) bezoekt erg veel banen als golfjournalist, heeft op meer dan 1.000 banen in de wereld gespeeld en is samensteller van de Top 100 golfbanen. De heer Bertram bezocht meerdere Nederlandse banen en was erg enthousiast. Nederland heeft de meeste banen in de top 100 van de continentale Europese banen, en zijn verwachting is dat in 2015 het mogelijk nog meer zullen zijn. Hij verbaasde zich over het feit dat niet alle banen vlakbij zee lagen. Nederland kan goed concurreren, zeker als het gaat om de ‘inland courses’ zo stelde hij. Hij gaf aan dat het bij een ‘golf break’ (oftewel ‘er even tussenuit met een golfvakantie’) vooral gaat om de mix van banen en de leuke andere dingen om te doen (m.n. kroegen en restaurants). Omdat het weer in Nederland ongeveer hetzelfde als in Groot Brittannië en Noord Europa zijn de golfers uit die landen wel op een dergelijk weer voorbereid.

Raghad Mukhaimer van Golfscape.com bood de aanwezigen ruimte op zijn site voor het verbeteren van de online aanwezigheid van Nederlandse golfbanen. Golfscape heeft 40.000 trouwe gebruikers die de site gebruiken om hun golfreis en -bestemming te plannen. Het delen van ervaringen en suggesties op Golfscape via Twitter, Facebook en LinkedIn vormt voor de golfbanen een belangrijke meerwaarde zo stelde hij. De heer Mukhaimer verwees daarbij naar ‘Zuckerberg’s law’: ‘de hoeveelheid informatie die mensen nu delen is 2x zo veel als zij een jaar geleden deelden’.

De volgende spreker was Jeroen Korving, oprichter en managing director van leadingcourses.com, de Tripadvisor voor golf. Het doel van de sinds 2007 bestaande site is om golfers te helpen de golfbaan te vinden die bij hem past. Alle banen staan op de site (nu 21.500 locaties) naast 235.000 beoordelingen. Met 250.000 bezoekers per maand is de site aan belangrijke internationale speler geworden. De site is nu al in 8 talen beschikbaar zodat 91% van de Europese golfers de site in de eigen taal kan lezen. Van al het verkeer komt meer dan 50% via smartphones en tablets. De site biedt ‘The Golfers Choice rankings’ per land, provincie, regio, voor 9 holes en 18 holes-banen en landingspagina’s per stad, regio en land. Nederland heeft een ranking van 3 a 4 met een 8,8 als gemiddeld cijfer (Noord-Brabant heeft de hoogste waardering met een 9,0). De site biedt ook widgets zodat clubs, regionale marketingorganisaties of bedrijven de informatie op hun sites kunnen zetten en info kunnen toevoegen. De heer Korving liet weten dat maar 4% van de site bezoekers een beoordeling schrijft. Het verdienmodel van de site is gestoeld op de verkoop van advertenties, reis-, baan- en hotelboekingen.

Holland, Waiting to be discovered
De organisator van de dag, Ton Albers, directeur van de stichting Golf In Holland sloot af en vertelde over Nederland als golfbestemming. ‘Holland, waiting to be discovered’ zo gaf een vooraanstaand Engels golfblad al aan. Nederland heeft met 8 en misschien volgend jaar 10 banen in de top 100 veruit het hoogste aandeel in continentaal Europa. In de ons omringende landen spelen meer dan 3 miljoen mensen golfers. Ons land heeft een ideale infrastructuur qua vliegvelden en wegen maar ook ‘125 jaar Van Gogh’ in 2015, in 2016 Jeronimus Bosch en in 2017 De Stijl groep. Bovendien kent Nederland belangrijke toernooien zoals de KLM Open (met 45.000 bezoekers!), de Deloitte Ladies en de European Senior Open.
In ‘Golf In Holland’ participeren alle te bedenken stakeholders; van accommodatie aanbieders en regionale marketing organisaties tot golfbanen en de NGF. De heer Albers vatte samen wat de stichting Golf In Holland in 3 jaar heeft bereikt:

  • – de naamsbekendheid van Nederland als golfbestemming is flink vergroot
  • – Golf In Holland kent alle relevante golf-persrelaties in de wereld
  • – verschillende persreizen en touroperator-reizen werden en worden georganiseerd
  • – Golf In Holland staat op de belangrijke consumentenbeurzen in Europa, o.a. op ‘Rheingolf’ net over de grens waar voor miljoenen euro’s aan golfartikelen direct aan consumenten wordt verkocht.
  • – een promotiefilm over Nederland is gemaakt (die o.a. is gestuurd naar de KLM Blue Golf leden) en diverse advertenties zijn geplaatst in buitenlandse media.

De door Albers gemaakte SWOT analyse van Nederland als golfland toont de vele sterkten en kansen. Drie van de zwakheden zijn ‘geen branding’ van regio’s en Nederland, ‘geen gezamenlijke marketing’ en ‘relatief duur’ (in vergelijking met de zuidelijke landen die ongelooflijk lage pakketprijzen bieden). Zijn conclusie is dat golftoerisme een realistische kans biedt voor golfbedrijven om nieuwe inkomsten te genereren. Belangrijk is echter samenwerking, eensgezindheid en het met elkaar nemen van flinke stappen. De heer Albers verbaasde zich erover dat tijdens de KLM Open zich niet 1 Nederlandse golfbaan presenteerde maar wel Spanje en andere landen terwijl gedurende het toernooi 30.000 fanatieke golfers (die meer dan 10x per jaar spelen) de poort passeerden.
Het streven is om in 2017 de World Golf Travel Marketing beurs in Nederland te organiseren om wereldwijd de aandacht en vele bezoekers te krijgen. Voor de online aanwezigheid, content en keuzes gaat Golf In Holland met Leadingcourses.com (zie eerder) in zee. Ton Albers sloot af met te stellen dat het ‘nu of nooit’ is: Holland is niet ‘waiting to be discovered’ maar ‘ready to be discovered’.

Als afsluiting van de dag werd aan een panel met alle sprekers aangevuld door Thijs de Groot (NBTC) de vraag voorgelegd of Nederland een goede golfbestemming is. Het antwoord van allen was ‘jazeker’ met de toevoeging dat het gaat om: ‘commitment and dedication’, keuzes maken, het bieden van iets extra’s en anders dat elders niet is te vinden, hospitality (een warmer welkom zeker in vergelijking met Spanje en Portugal), (iets) opener deuren van de Nederlandse top golf clubs (de oude tien), want die banen zijn nodig om Nederland op de golfkaart te zetten (een fanatieke Nederlander golfer gaat immers ook naar de top banen in het buitenland) en om de aantrekkelijkheid voor een combi met andere banen en andere bezoekmogelijkheden te vergroten. De Amerikaan Raghad Mukhaimer was duidelijk in zijn aanbeveling: een plan maken, een team formeren en aan de slag!

Een spreker uit de zaal wees op de kans om de leden van de 150 golfbanen in Duitsland die op 3 uur of minder van Nederland af liggen over te halen om naar Nederland te komen golfen en die vervolgens als ambassadeur te laten fungeren. Een andere deelnemer aan het congres wees op het feit dat Spanje, Turkije en Portugal geen concurrenten zijn, want daar ga je in de winter heen. De concurrentie is Groot Brittannië, Ierland, Noord-Frankrijk, België en Duitsland.

Volop activiteiten rondom KLM open 2014
Volop activiteiten rondom KLM open 2014

Conclusie
De locatie bood de gehele dag een prachtig uitzicht op waar het eigenlijk allemaal om draait: een zon overgoten baan met genietende golfers. In de ochtend werd al geconcludeerd dat golfbanen de golftoerist goed kunnen gebruiken en in de middag werden concrete maatregelen voorgesteld om de golftoerist te kunnen overhalen. De vraag is echter of de branche als geheel in staat zal zijn de kans te grijpen. De vaak erg in zichzelf gekeerde golfclubs lijken nog nooit van marketing en branding te hebben gehoord. Het zal mede daardoor nog jaren duren voordat Nederland zich als een interessante bestemming voor golfvakanties zal hebben gemanifesteerd. Aan de andere kant is het niet zo dat de medewerking van alle banen nodig is om Nederland te profileren bij de internationale en nationale golfspelers. Goede lokale en regionale initiatieven van golfbanen, restaurants, attracties, retailers en toeristische organisaties kunnen al bieden wat nodig is: een samenhangend en aansprekend productpakket samengesteld op basis van de regionale merkwaarden en voorzien van in een aansprekende marketing strik. Goed voorbeeld doet volgen, wie van de top golfbanen neemt het voortouw?

Verslag door:

Hans de Vries
LeisureNL | buro voor vernieuwing
@toerismetrends

Ton Albers is bereikbaar via ton@golfinholland.org
Jeroen Korving is te mailen op Jeroen@leadingcourses.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *