Attractiepark BillyBird Hemelrijk experimenteert met prijzen entree en drank

BillyBird Park Hemelrijk experimenteert volop met haar entree- en drankprijzen. Terwijl bijna alle Nederlandse parken het voorbeeld van De Efteling tot prijsverhoging volgen, gaat BillyBird Park Hemelrijk tegen de stroom in. Om meer bezoekers te trekken hebben ze dit jaar de entreeprijs in het hoogseizoen met € 2,- verlaagd! Toch is het ook bij Hemelrijk de wens om meer omzet per bezoeker te halen.

Nieuw prijsmodel
Bij BillyBird Park Hemelrijk kende men in de vier seizoenen al verschillende prijzen. Afgelopen winter deed dit Volkelse Park daar nog een schepje bovenop door van 11-11 tot en met de carnaval de frites gratis aan te bieden. “Dit gebaar komt heel royaal over, terwijl de inkoopprijzen helemaal niet zo hoog zijn” aldus Ton Derks. Het effect was een duidelijke stijging van het bezoekersaantal in die periode. Vandaar dat deze recreatieondernemer met zijn team op zoek ging naar een model voor de zomer.

Op een topdag telt BillyBird Park Hemelrijk zo’n 10.000 bezoekers. Op zo’n dag moet het concept natuurlijk ook werken. Ton Derks: “Je streeft als park heel duidelijk naar een kwaliteitsimago en daar hoort de horeca ook bij.” Uiteindelijk is er voor gekozen om met een consumptietegoed te werken. Als gasten voordat ze een entreekaartje kopen aangeven dat ze ook voor € 5,- of € 10,- consumptietegoed p.p. willen kopen, krijgen zij € 2,45 tot € 4,45 korting op de entreeprijs. De entreeprijs bedraagt in het gunstigste geval dus nog maar € 5,50 p.p. in het hoogseizoen. Het consumptietegoed krijgt men op de Friendscard. Deze kan op de betaalautomaten in de horecapunten worden gebruikt, zodat ieder willekeurig artikel ermee gekocht kan worden.

De ervaring tot nu toe is dat de meeste gasten die voor een consumptietegoed kiezen, ook kiezen voor het hoogste bedrag. “Kennelijk heeft men de beleving dat men meer in de horeca besteed, dan dat de gemiddelde gast feitelijk besteed”, aldus de recreatieondernemer.

Eigen drank mee
Drank is enerzijds een artikel waarop flink kan worden verdiend, anderzijds sjouwen veel gasten hun eigen drank mee. Dat doet men, omdat men de drank in een recreatiepark vaak te duur vindt. Vaak is die eigen drank geen A-merk. Dus kennelijk hechten niet alle gasten waarde aan een A-merk.

In BillyBird Park Hemelrijk werkte men tot voor kort met alleen bekende A-merken, zoals Coca-Cola. Nu worden er polsbandjes verkocht voor € 3,95. Voor dat geld krijgt men onbeperkt frisdrank uit de tap, ranja en koffie of thee. De koffie is nog steeds van Douwe Egberts. De tapdrank komt niet meer uit de postmix installatie van Coca-Cola, maar van Grapos. “De kwaliteit hiervan is zonder meer goed te noemen en de inkoopprijs is maar ruim de helft van die van Coca-Cola” aldus Ton Derks. “Bovendien heb je een aantal niet-koolzuurhoudende dranken op de tap. Over de kwaliteit hiervan ontvangen we niets dan positieve reacties.” BillyBird Park Hemelrijk heeft er niet voor gekozen om Coca-Cola helemaal te verbannen. Naast de tapdrank kan men nog gewoon flesjes Coca-Cola kopen, uiteraard tegen de normale recreatieparkprijzen. De keuze is aan de gast.

Positioneren
Als recreatieondernemer wil je toch vooral graag een mooi product maken en je gasten gezelligheid bieden. Hierdoor ben je vaak wat minder bezig met het prijsgevoel, zoals de consument dit heeft. In de meubelbranche zie je chique meubelzaken en Cash & Carry‘s. Als park heb je de neiging om ergens in het midden te gaan zitten. In het midden zitten echter de meeste bedrijven, dus misschien kun je wel meer verdienen door je als luxe en duur of juist als heel betaalbaar te positioneren, aldus de recreatieondernemer. Al met al beschouwt men het in dit Brabantse park als een kwestie van experimenteren, verbeteren en daarna weer verbeteren.

Over Billybird Park Hemelrijk
BillyBird Park Hemelrijk biedt de bezoeker een unieke combinatie van zowel binnen als buiten plezier.
Kinderen kunnen zich uitleven in de grote binnenspeeltuinen Zeeroversland en de Kinderkermis.
Buiten is er een nieuwe familie-achtbaan, een Verkeersspeeltuin en een uitgestrekt survivalgebied met daarin o.a. de klimberg Hemelaya, een touwenparcours en de bootjesglijbaan Splash. Hemelrijk is 365 dagen per jaar geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Het park bevindt zich aan de Zeelandsedijk in het Brabantse Volkel (gem. Uden). De all-in toegangsprijs in juni (Spettertarief) bedraagt € 9,95 per persoon. Wanneer u vooraf reserveert via internet ontvangt u extra iEuro’s kado. Voor abonnementhouders en kinderen tot 3 jaar is de toegang gratis.

Meer informatie: www.billybird.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *