De magie van kerst in attractieparken

Ik geef toe: Ik hou van kerst. Ik hou ervan om het enthousiasme van mijn 3 jaar oude kind Meltemi te zien, ik hou van de glinsterende lichtjes in de kerstboom, ik hou van de sneeuw, ik hou van de geur van kaneel…

En ik hou van de kerstsfeer in de grootste Europese attractieparken. Het geheime ingrediënt? Inspelen op de beleving van de bezoeker, dompel ze onder in een betoverende wereld en geef ze een dromerig gevoel. Mijn favoriete attractieparken in Europa? Europa Park, Gardaland en Disneyland Paris.

Europa Park
Europapark is werkelijk adembenemend: alles is compleet gethematiseerd, zelfs de lucht die je inademt. ’s Winters zorgt de bosrijke omgeving van het park al voor een kerstgevoel, maar de feiten en cijfers van de dit Winter Wonderland liegen er ook niet om: ongeveer 2500 dennenbomen met 10.000 glinsterende glitterballen, 2,5 miljoen lichtjes in een lichtsnoer van 5 kilometer, meer dan 100.000 kerstballen, een parade, diverse shows en een gigantisch rood lint om de Eurosat globe. In een woord: geweldig.

En dan de merchandise… De winkels vertegenwoordigen het park met volledig gethematiseerde visuals, muziek en producten. En natuurlijk presenteren ze met trots hun kerstproducten; 10 verschillende mascottes en 300 merkartikelen. Omdat 80% van de bezoekers het park nog een keer bezoekt, wordt het retail-assortiment jaarlijks veranderd. Dit zorgt ervoor dat bezoekers het assortiment altijd willen zien maar ook de verzameldrang wordt op die manier aangewakkerd. De knuffels, kerstballen en mokken zijn van goede kwaliteit en de bezoekers kopen hiermee een uniek aandenken. Alles, inclusief de merchandise, wordt strategisch benaderd met als doel een onvergetelijke kerst ervaring te creëren en het ongelofelijke bezoekersaantal van 5 miljoen bezoekers in een seizoen te halen.
Meer informatie: www.europapark.de/nl

Gardaland
Het Winterwonderland van Gardaland is niet minder geweldig. We doen even een stapje terug: in de afgelopen jaren hebben 2 scenografen, eerst Claudio Mazzoli en daarna zijn leerling Gianluca Ghedini, met hun creativiteit geweldige themagebieden ontworpen, ook in de winkels. Deze creaties zijn perfect voor de kerstopening van het park: de editie van 2014 biedt een fascinerende, verlichte winterparade, een enorme kerstboom van 30 meter hoog met 36.000 led lampjes, 3.000 strobe lampen en ‘echte’ vallende sneeuw.

Maar, als je in de winkels op zoek gaat naar mascotte Prezzemolo verkleed als kerstman, wordt je helaas teleurgesteld. De speciale –en ontzettend schattige- kersteditie van Prezzemolo en alle andere kerstartikelen die een aantal jaren geleden ontworpen zijn door Claudio Perantoni, zijn vervangen door algemene artikelen. Ook mooi, maar wel erg anoniem. Ik weet dat er na de overname van het park door Merlin een aantal dingen zijn veranderd in de verkoop en het uitdragen van de merk identiteit. Toch zou het grootste en meest bezochte attractiepark van Italië, dat mede bekend is door zijn mascotte, naar mijn mening wel iets meer moeten doen met het uitdragen van haar eigen identiteit. Dankzij de nieuwe technologie in Oost-Europa is het gemakkelijk om een kleine collectie kerstproducten te produceren.  Ik denk bijvoorbeeld aan enkele honderden producten die ingezet worden voor marketing doeleinden en worden gepresenteerd als ‘limited edition’.
Meer informatie: www.gardaland.it

Disneyland Paris
Als we het hebben over de magie van Kerstmis denk ik uiteraard –last but not least- aan Disneyland Paris. Ik bedoel dan niet alleen het park: wanneer je een winkel op het park bezoekt, kom je binnen in een andere wereld. De winkels zijn eigenlijk kleine parkjes op het park. De Disney winkels geven een van de beste retailtainment  voorbeelden weer die ik ooit gezien heb: kleine attracties in warme (in alle opzichten) winkels, ontworpen om de bezoektijd en de besteding per bezoeker te verhogen. En vergeet de traditionele manier van producten presenteren: in Disneyland Paris vind je echte prinsessen kastelen met slaapkamers vol poppen en knuffels.

Natuurlijk zijn er ook ongelofelijk veel kerstproducten; meesterstukken op het gebied van, creativiteit, ontwerp en kwaliteit. Daarnaast vind je er talloze Mickey Mouse artikelen in kerstsfeer, van knuffels tot hoedjes en accessoires. Bijna alles is gemaakt in de vorm van de oren van Mickey; van de slingers tot aan het gingerbread mannetje. Disneyland Paris heeft natuurlijk een voordeelpositie op dit gebied, gecreëerd door eeuwenlange succesvolle films en strips. Maar ook nu is het Disney team nog elke dag bezig met het implementeren, exploiteren, kapitaliseren en vooral versterken van hun merken en figuren, op elke mogelijke manier. Ik zeg: “Chapeau!”
www.disneylandparis.nl


luca en maltimi
Luca en Meltemi

Met dank aan:
Luca Liboa, The Merchandise Lab
Luca is specialist in retailconcepten in de recreatiesector. Hij werkt nu voor Key Merchanidise, waar hij helpt bij het bedenken en uitvoeren van een compleet plan voor een passend retailplan rondom een recreatiebedrijf. Hiervoor was hij o.a. werkzaam voor diverse attractie- en themaparken in Zuid-Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *