Met 30,8 miljoen bezoekers in 2014 is het bezoek aan de bioscoop gelijk gebleven ten opzichte van 2013. De recette bedroeg in totaal € 250 miljoen en is daarmee ook gelijk aan 2013. Ook in de vergelijking van 2012 met 2013 was al sprake van stagnatie van het bezoek aan Nederlandse bioscopen. Met 30,8 miljoen bezoekers in 2014 is het bezoek aan de bioscoop gelijk gebleven ten opzichte van 2013. De recette bedroeg in totaal € 250 miljoen en is daarmee ook gelijk aan 2013. Ook in de vergelijking van 2012 met 2013 was al sprake van stagnatie van het bezoek aan Nederlandse bioscopen. [caption id="attachment_32998" align="alignright" width="300"]JT bioscoop in Kerkrade JT bioscoop in Kerkrade[/caption] Door het WK voetbal leek de branche tot en met september nog af te stevenen op een forse daling van het aantal bezoekers, een sterk najaar heeft echter voor een inhaalslag gezorgd. De best bezochte film was Gooische Vrouwen 2, deze film behaalde ook de hoogste recette van het jaar: € 10,1 miljoen. Dit maakte Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de NVF, vandaag bekend in Pathé Tuschinski, Amsterdam bij de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF).
  • In 2014 werden in totaal 30.757.595 bezoeken aan Nederlandse bioscopen, filmtheaters en arthouses geregistreerd (2013 : 30.818.225 bezoeken, een daling van 0,2%).
  • De totale recette kwam uit op € 249.882.391 (2013: € 249.507.650, een stijging van 0,2%).
  • Met een gemiddelde ticketprijs van € 8,12 (2013: € 8,10) blijft bioscoopbezoek voor heel veel mensen een aantrekkelijke vorm van vrijetijdsbesteding.
Bij de cijfers over het afgelopen jaar moet rekening gehouden worden met een vergroting van de capaciteit: het totaal aantal stoelen groeide in 2014 met met ruim 4.500 tot ruim 140.500. De bezettingsgraad (aantal malen dat een stoel per jaar verkocht wordt) daalde daardoor opnieuw. De groei in bezoek werd veelal bereikt in bioscopen die de afgelopen jaren zijn geopend, de meeste andere bioscopen kenden een daling van de bezoekersaantallen. De arthouses en filmhuizen kenden een lichte stijging naar 2.428.060 Bezoeken (2013 : 2.355.000 bezoeken, +3%). In de filmhuizen deden Boyhood en The Grand Budapest Hotel het goed met meer dan 100.000 bezoeken. De best bezochte Nederlandse film in filmhuizen was Dorsvloer Vol Confetti met 34.068 bezoeken (op een totaalbezoek van 79.184). Vooral Nederlandse mainstream en familiefilms presteerden goed. De Nederlandse arthouse film heeft het nog steeds moeilijk een publiek in de filmhuizen te vinden. De voorzitter van NVB, Winnie Sorgdrager, sprak in haar toespraak over de uitspraak van het Europese Hof waardoor downloaden uit illegale bron verboden is in Nederland. Een mijlpaal voor de branche die al jaren bezig is een dergelijk verbod te bewerkstelligen. Ook was er aandacht voor de veranderingen in de branche; de voorgenomen fusie tussen de NVPI en de NVF en de heroriëntering binnen de NVB waarbij commerciële taken en de belangenbehartiging opnieuw tegen het licht worden gehouden. In september 2014 presenteerde de NVF een interessant onderzoek naar het bioscooppubliek. Bron en meer informatie: www.filmdistributeurs.nl