Groei bioscoopbezoek stagneert

Er is weliswaar sprake van een lichte stijging (0,8%) van het bioscoopbezoek in 2013; maar afgezet tegen het groeiend aantal stoelen, hebben veel bioscopen te maken met een mindere bezetting. Ook de extra bestedingen (eten, drinken) bij een bioscoopbezoek staan onder druk.

groei capaciteit
Bij de cijfers over het afgelopen jaar moet wederom rekening gehouden worden met een vergroting van de capaciteit: Het totaal aantal stoelen groeide met ruim 3.000 tot bijna 137.000. De bezettingsgraad (aantal malen dat een stoel per jaar verkocht wordt) daalde daarmee wederom. De gemiddelde entreeprijs steeg miniem met ruim 1% tot € 8,10, waardoor de totale recette steeg naar 249,3 miljoen euro. Deze groei werd veelal bereikt in bioscopen die de afgelopen jaren zijn geopend. De meeste andere bioscopen kenden een daling van de bezoekersaantallen.
De arthouses en filmhuizen kenden een lichte daling met 1,5% naar 2.355.000 bezoekers. Dat gebeurde na het zeer succesvolle jaar 2012, waarin de Franse film Intouchables voor een grote toestroom naar de theaters zorgde.

De film ‘De Nieuwe Wildernis’ die ook zorgde voor veel extra bezoek aan natuurgebieden, staat in de top 10 van meest bezochte films op de vierde plaats met 688.000 bezoekers.

films in 3D
films in 3D

nieuwe concepten
De voorzitter van de NVB, mevrouw Winnie Sorgdrager riep de aanwezige filmmakers op na te denken over het feit dat Nederlandse arthousefilms zo weinig publiek trekken en daarnaast prees zij de ondernemingszin in de branche die door continu investeren in kwaliteit en nieuwe concepten zich grotendeels aan de crisis heeft weten te ontworstelen. Met name nieuwe geluidssystemen als Dolby-Atmos zijn belangrijke verbeteringen. Daarnaast voorzien bioscoopabonnementen als CineVille en Pathé-Unlimited blijvend in de behoefte van de frequente bioscoopbezoeker.

Meer informatie: www.filmdistributeurs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *