In oktober 2020 publiceerde Gezond Uit, onderdeel van JOGG, de resultaten van haar onderzoek naar gezond eten tijdens een dagje uit. Meer dan 50% van de Nederlanders vindt het belangrijk om ook tijdens een uitstapje te letten op gezonde voeding.
Het onderzoek werd uitgevoerd door bureau Markteffect in opdracht van Gezond Uit onder ongeveer 1000 bezoekers van een dagje uit.
Een opvallende constatering was dat 54% van de respondenten het belangrijk vond om gezond te eten, maar dat het aanbod in de dagrecreatieve sector daar niet goed op inspeelt. Slechts een derde vindt het gemakkelijk om tijdens een dagje uit gezond te eten en 22% vindt dat er veel keuze is uit gezonde producten.
Het beeld dat ‘de Nederlander’ nog altijd de zelfgesmeerde boterhammetjes van thuis meeneemt blijkt nog altijd te kloppen. In het onderzoek gaf 48% aan dat zij eten mee van huis hadden genomen. In een vergelijkbaar onderzoek uit 2018 was dat nog 39%. Hier laten dagrecreatieve bedrijven zeker kansen lliggen. Bezoekers uit West-Nederland en de doelgroep boven de 55 jaar nemen gemiddeld minder vaak eigen voedsel mee.
Als de onderzoekers doorvragen naar de reden van het zelf meebrengen van eten en drinken, dan wordt de prijs/kwaliteitverhouding van het aanbod op de locatie als belangrijkste reden opgegeven.
De Nederlandse dagrecreant is volgens dit onderzoek geen ‘big spender’ in de restaurants van de attracties. Zo’n 50% komt terecht in de categorie die meer dan € 11,- per persoon wil besteden tijdens het dagje uit.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument niet alleen op zoek is naar een gezonder aanbod. Ook de informatie over de achtergrond van het ‘gezonde eten’ wordt op prijs gesteld.
Met Gezond Uit werken dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Deze campagne is onderdeel van de beweging Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
Meer informatie: www.gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82