Vertrekstress op de laatste vakantiedag

In de marketing van de recreatiesector is het een bekend gegeven dat de laatste indruk vaak het best blijft hangen. Tijdens mijn eigen verblijf op Familieresort Molenwaard heb ik daarom eens extra gelet op de dynamiek van een slotdag. Waar de vakantiedagen in het teken staat van ‘zorgeloos genieten’ is de vertrekdag vaak een buitenbeentje waarop er ineens veel meer druk staat op de dagelijkse bezigheden.

De slotdag staat voor veel families in het teken van opruimen, schoonmaken in inpakken. Wat valt me op:

Familielogistiek op de slotdag

housekeeping in sfeer – met thematisering

Er lopen ’s ochtend heel veel vaders (opa’s) met hun kinderen over het park. Als ik een vader aanspreek over zijn uitje op de vroege vrijdagochtend: “Mijn vrouw is aan het inpakken en wil graag even haar handen vrij hebben.” Laat dat nou ook precies de reden zijn voor mij om even met de mannetjes naar buiten te gaan. Kansen: Het is de laatste mogelijkheid om een souvenirtje of wat lekkers voor de terugreis mee te nemen. En zijn pappa’s over het algemeen niet makkelijker te vermurwen om de portemonnee te trekken?

Ook het opruimen van het huisje brengt de nodige stressfactoren met zich mee. Hoe plannen we de vaatwasser in zodat we deze nog uit kunnen ruimen? In het servicepakket zitten allemaal spulletjes die juist op de slotdag van pas komen; vaatwaszeep, een extra vuilniszak e.d.. Maar is er op de slotdag nog wel voldoende voorraad aanwezig? Is dit ook nog bij de receptie bij te halen?

De bolderkarren, die op Molenwaard ruimschoots beschikbaar zijn, zorgen in ieder geval voor een welkome ondersteuning in het transport van het huisje naar de parkeerplaats. Dankzij deze voorziening is het geen probleem om het park autoluw te houden. Wel zo veilig met de vele zeer jonge kinderen! Als we op de parkeerplaats kijken dan zien we dat de auto’s letterlijk worden volgestouwd. Wat nemen mensen toch veel mee! Is er nog wel plek voor de souvenirs?. Maar met jonge kinderen is dat ook onoverkomelijk. Wellicht kan een deel ook worden gehuurd op het park? (denk aan: badje, potje, speelspullen, e.d.)

Het uitchecken is ook onderdeel van het vertrekritueel. Bij Molenwaard werkt men met fysieke sleutels, dus die moeten weer worden ingeleverd. Dit heeft als voordeel dat je het laatste contactmoment nog kunt invullen met een persoonlijke noot en een kinderverrassing voor onderweg.  Een lange rit met kleine kinderen is toch altijd weer een ‘uitdaging’.

Waardering voor het personeel

We zagen de afgelopen dagen dat al het personeel zich uitermate heeft ingespannen om ons een leuke vakantie te bezorgen. Dat is een teamprestatie. Vaak komen alleen de schoonmakers en het horecapersoneel in aanmerking voor een fooitje. Maar de groenvoorziening, receptie, animatiemedewerkers en het management delen natuurlijk ook in de complimenten. Bij vakantiepark Molenwaard heeft men er voor gekozen om bij de receptie een fooienpot te plaatsen voor een goed doel. De fooienpot voor waardering aan het personeel staat bij Molenwaard in het restaurant.

Afvalscheiding?

Bij het verlaten van het huisje hoort ook de laatste gang naar de ‘milieustraat’. Het scheiden van afval blijft een lastig punt op het vakantiepark. Vrijwel alle gasten komen aan met één grote zak met vuilnis. Alleen in de papiercontainer zie ik nog een paar pizzadozen liggen. (en vuile pizzadozen mogen juist weer niet in de papiercontainer.) Ook in het huisje is niet duidelijk aangegeven welk afval apart wordt ingezameld. Conclusie: Het blijft lastig om mensen op hun vakantie mee te nemen in de afvalscheiding. In het buitenland zijn er vaak ook weer andere regels. Voor vakantieparken zou nascheiding (bij de afvalinzamelaar) veel beter werken.

Uit een recent gesprek met Milieu Service Nederland blijkt dat de structuur van afvalinzameling per gemeente verschillend is georganiseerd. Steeds meer gemeenten kiezen er voor om de afvalstroom te scheiden ná de inzameling, waardoor de huishoudens dus weer minder scheiding in huis hoeven te doen. Dit zou ook voor de vakantieparken een uitkomst bieden; minder bakken in het huisje; minder uitleg over de scheidingssystemen en een eenvoudiger milieustraat.

Edo Anceaux, directeur Marketing en Guest Journey bij Van Hoorne, vertelt dat de afvalscheiding ook veel aandacht krijgt bij de afdeling die de operaties op het park beheert: “Afvalscheiding is een activiteit die de nodige planning en tijdsinspanning vergt. Toch zien we dat de gasten het wel op prijs stellen dat er aandacht wordt besteed aan een duurzame bedrijfsvoering. Vakantieparken zijn verplicht om de verwerking van hun eigen afval te regelen met een externe dienstverlener. Wij zijn ook continu op zoek naar een logistiek die zorgt voor minder handelingen voor het personeel maar ook passend bij de zorgeloze vakantiebeleving.”

Met dank aan: Familieresort Molenwaard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *