ING: Hausse van nieuwe horecagelegenheden

De horeca profiteert volop van de economische groei in Nederland en de ons omringende landen. De omzetvolumes stijgen dit jaar met 5 procent doordat consumenten vaker buiten de deur drinken, eten en slapen. Er is zowel sprake van een frequenter bezoek als een hogere besteding per bezoek.

Op het terras van Petit Cafe Moriaan in Maastricht

Ondernemers putten vertrouwen uit vier opeenvolgende jaren van groei wat leidt tot een hausse van nieuwe eetgelegenheden en hotels. In vijf jaar tijd steeg het aantal restaurants met ruim 15% en het aantal hotels met bijna 25%. De horeca is daardoor steeds prominenter aanwezig in ons straatbeeld.

Mijlpalen in aantallen vestigingen; 15.000 restaurants en 5.000 hotels
Door de positieve ontwikkeling van de bestedingen draait de horeca op volle toeren. Het aantal restaurants en eetgelegenheden voor een snelle hap groeit snel en beide branches doorbreken dit jaar de grens van 15.000 vestigingen. Voor de hotellerie komt de grens van 5.000 vestigingen gestaag dichterbij, terwijl de groei van het particuliere aanbod via platforms als Airbnb ook al fors is. Alleen de cafés vallen uit de toon. Door veranderend consumentengedrag zijn er namelijk steeds minder cafés en hun aantal krimpt richting de 10.000. De cafés die overblijven hebben onderling wel weer wat meer omzet te verdelen.

Thijs Geijer, sectoreconoom Leisure: ‘Consumenten krijgen meer keuzemogelijkheden, waarbij er wel flinke regionale verschillen zijn. Zo stijgt het aantal restaurants in de regio’s Amsterdam en Haarlem het sterkst terwijl in Drenthe en Zeeland juist sprake is van een gematigd groeitempo’.

Terughoudendheid bij consumenten is geen belemmering meer
Na een sterk begin van 2017 verwacht het ING Economisch Bureau dat het omzetvolume in de horeca dit jaar met 5 procent groeit. Consumenten eten, drinken en slapen weer vaker buiten de deur en zijn bereid om per bezoek meer uit te geven. Het aantal horecaondernemers dat een gebrek aan klandizie nog als belemmering noemt, is sinds 2008 niet meer zo laag geweest. Vooral bij restaurants stijgt het aantal verkochte maaltijden en consumpties sterk, bij cafés is sprake van een meer bescheiden groei.

‘Veel horecaondernemers zien de klandizie toenemen’, stelt Thijs Geijer. ‘Voor minder dan 1 op de 10 bedrijven is een gebrek aan gasten momenteel nog een belemmering, vier jaar terug had nog 1 op de 3 bedrijven daar nog last van’.

Meer informatie: ING leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *