Is het een beetje (te) rustig op je recreatiebedrijf? Of dreigt er een week van gruwelijke verveling? Maak je dan geen zorgen; er worden weer meer dan voldoende activiteiten georganiseerd om een recreatie-ondernemer zinvol van de straat te houden. Dit is meteen een mooie aanloop naar de volgende week met daarin de Nationale Netwerk Lunch en de Recreatie Vakbeurs in Gorinchem.
16 – 22 november: Margriet Winter Fair, Utrecht
Het is bekend in de recreatiesector; vrouwen drukken een hele zware stempel op de beslissingen m.b.t. recreatie in het gezin. De Margriet lezeressen komen deze week bij elkaar in Utrecht. Benieuwd waar zij zich mee bezig houden? Bekijk zeker eens de lijst met workshops; absoluut een aanrader om ook in de koude wintermaanden een aantrekkelijk programma te bieden.
18 – 22 november: Horeca Expo, Gent
Wat kunt ú nog leren van onze Bourgondische Zuiderburen? Het jaarlijkse trefpunt voor de Belgische horecaondernemer. In een innovatief kader doen meer dan 50.000 professionele bezoekers zaken met ruim 600 bedrijven. En Gent is maar net over de grens…
19 november: Netwerkdag plattelandstoerisme Brabant
Inspiratie voor ondernemers plattelandstoerisme, met diverse sprekers uit andere sectoren. Zij geven inzicht in hun sector en maken de vertaling naar de plattelandstoeristische sector. Met een bijdrage van o.a.
- Bob van Oosterhout, eigenaar Triple Double Sportmarketing en winnaar van de Beste Ondernemers Visie-trofee 2011
- Frank van den Eijnden, directeur Van Gogh Brabant
- Harrie Hekhuis, hoofd bureau ontwikkeling en beheer Staatsbosbeheer
20 november: Leisure in gebiedsontwikkeling, Wageningen
De studiedag ‘Leisure in gebiedsontwikkeling’ biedt inzicht in de toegevoegde waarde die vrijetijdsvoorzieningen kunnen spelen in gebiedsontwikkeling, juist in tijden waarin de rol van publieke en private partijen sterk verandert. Voorbeelden laten zien hoe keuzes in de praktijk worden gemaakt, en hoe ontwikkelingen toch nog van de grond komen. Docenten en professionals uit wetenschap en praktijk zorgen voor een goede balans tussen diepgang, onderbouwing, handelingsperspectieven en reflectie.
21 november: Travel 2012, Brugge (Be)
Travel2012 is hét dagvullend congres over online travel in België. Na de succesvolle edities in 2010 en 2011 kan een vervolg niet uitblijven. Ook dit jaar komen uiteenlopende thema’s aan bod zoals gebruiksvriendelijkheid van websites, online marketing, social media, mobiele applicaties, enz. Helaas is er alleen nog een plek te boeken op de wachtlijst.
21 november: Toeristische ontmoetingsdag, Kenniscentrum kusttoerisme
“Zeeland is de énige provincie met LAND IN ZEE! Deze focus zorgt ervoor dat we verder versterken én benutten waar Zeeland zich in onderscheidt. Kortom beter worden in waar we goed in zijn!” Met o.a. als onderwerpen:
- Identiteit & Innovatie door Jeroen Bryon, Toerisme Vlaanderen
- LAND IN ZEE door Paulus Emden Huitema, Identity Matching Academy
- Ondernemen met Zeeuws Buffet door Peter Bommeljé en Eric van Damme
21 – 22 november: Festivak België
Festivals en evenementen worden in het portfolio van recreatiebedrijven steeds belangrijker; als onderdeel van het aanbod, maar zeker ook als marketinginstrument waarmee je je kunt onderscheiden. Wilt u meer weten over de ontwikkelingen binnen deze branche? Dan mag u Festivak zeker niet missen! Ontmoet specialisten, maak kennis met leveranciers en neem deel aan het inhoudelijk congresprogramma.
21 – 22 november: Beurs domotica en slim wonen
Er zijn steeds meer technieken voorhanden om het leven in huis makkelijker te maken. Die technieken zijn zeker niet alleen bedoeld voor mensen met een beperking; alhoewel zij daar veel gemak van hebben. Ook op het gebied van comfort komen er steeds meer verbeteringen op de markt. En wat huis handig is, is dat zeker ook in een vakantiewoning. Zo kunt u nieuwe doelgroepen aanspreken.
22 november: Workshop tekstschrijven, Ferias, Delft
Leer met praktische tips uw teksten en communicatie te verbeteren.
22 november: Verdienmogelijkheden en financiering plattelandsontwikkeling en natuur
Plattelandsontwikkeling in Nederland is in een nieuwe fase terechtgekomen. De opgaven zijn onverminderd groot, tegelijkertijd heeft de overheid veel minder te besteden. Dat vraagt om een andere manier van denken. Burgers en ondernemers uitnodigen om mee te doen. Nieuwe verdienmogelijkheden aftasten en zoeken naar nieuwe financieringsconstructies. Het gaat vooral om een nieuwe manier van denken waarbij de kansen zich voordoen op het kruispunt van sectoren, met inhoud en proces.
22 november: Innovatief Ondernemen Toeristisch Overijssel
Gedeputeerde Theo Rietkerk introduceert de toeristische energieagenda van Overijssel. Het nieuwe energieprogramma van de Provincie stelt ondernemers in de vrijetijdseconomie in staat om duurzaam te (gaan) ondernemen waarbij de diverse gemeentes zelf ook een belangrijke rol vervullen in het proces.
Daarnaast vinden er diverse workshops plaats:
1. Innoveren in de praktijk
2. Scenarioplanning
3. Marketing Duitse gasten
4. Zoekmachine optimalisatie
5. Duurzaamheid, doe uw voordeel!
Tot slot geeft Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing, zijn toekomstvisie op de recreatieve- en toeristische markt in Overijssel.
22 november: Themabijeenkomst Gastvrij Noord-Holland, Blokker
Interactief programma met als thema Gastvrijheid. Voor de pauze worden de trends en ontwikkelingen in de vrijetijdssector gepresenteerd: waar liggen de kansen voor toerisme en recreatie in de huidige conjunctuur. Over doelgroepen en wat zij willen en verwachten spreekt Arthur Helling. Er worden inspirerende voorbeelden over gastvrijheid, samenwerking en innovatie door collega-ondernemers met u gedeeld.
Na de pauze is er ruimschoots gelegenheid te sparren in kleine groepjes met een professional over nieuwe plannen, vormen van samenwerking of actuele onderwerpen zoals gastvrijheid, inzet van social media, ketensamenwerking, persbenadering, doelgroepensegmentatie etc.
22 november: Hoteltrends 2014, Den Bosch
Stond op de agenda, maar is uitgesteld naar komend voorjaar.
23 november: E-tourism strategie, Amsterdam
Nieuwe media hebben steeds meer invloed op het gedrag van de toerist en op het toeristisch product, de promotie, de distributie en de prijsstelling. Tijdens de Strategiedag e-tourism ontwikkel je samen met experts uit het veld praktische strategieën voor de toepassing van nieuwe media in de toeristische sector.
23 november: HSMAI: Herrie in Hospitality, Utrecht
Waarom staat het serviceniveau toch altijd ter discussie in Nederland? Is dat terecht of niet? Waarom voeren bedrijven uit de Gastvrijheidbranche maar zo sporadisch de lijst van de ‘meest klantgerichte bedrijven’ in Nederland aan? Hoog tijd voor wat zelfreflectie, confronterende conclusies en pittige discussies?! Ofwel: “Herrie in Hospitality” Hoe maken we Nederland Gastvrij(er)?
Bekijk de verdere agenda op www.pretwerk.nl/agenda