Volksfeesten dragen bij aan spreiding toerisme in Duitsland

Het toerisme naar Duitsland ontwikkelt zich in de eerste helft van 2015 zeer positief. In de eerste zes maanden van het jaar nam het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in Duitsland toe met 4,7 procent. Het aanstaande herfst- en winterseizoen wordt weer veel bezoek verwacht dat afkomt op de diverse volksfeesten.

karlsruhe
Karlsruhe

Het Duitse bureau voor de statistiek telde in deze periode 34,4 miljoenovernachtingen in hotels met 10 of meer bedden- 1,5 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen er ook al een record werd gevestigd. Bijna één derde van de groei is aan de Aziatische markten toe te schrijven, die in vergelijking met vorig jaar maar liefst 13,2 procent groei realiseerden.
Nederland blijft met 4,4 miljoen overnachtingen (+2,3%) de belangrijkste herkomstmarkt. De belangrijkste herkomstlanden na Nederland zijn Zwitserland (+9,3%), de VS, Groot Brittannië en Italië.

Traditionele volksfeesten echte publiekstrekkers
Bijzonder geliefd bij buitenlandse gasten zijn de volksfeesten, waarvan Duitsland vele varianten kent. Dit is bovendien een trekpleister die zorgt voor een mooie spreiding van bezoekers over het hele jaar en de regio’s. Het Oktoberfest in München trekt jaarlijks 6,3 miljoen bezoekers waarvan bijna een vijfde uit het buitenland afkomstig is. De Bremer Freimarkt in het noorden van het land is jaarlijks goed voor 4 miljoen bezoekers. Ook de kerstmarkten waar bezoekers kunnen proeven van de lokale gebruiken rond de adventsperiode behoren tot de populairste evenementen.

Oktoberfest in EuropaPark
Oktoberfest in EuropaPark

Impuls voor oktober – december
Dat deze tradities van Duitsland belangrijk zijn voor het toerisme benadrukken de cijfers. Tradities en geschiedenis staan in de top tien van redenen voor Nederlanders om voor een vakantie in Duitsland te kiezen, zo blijkt uit de Qualitätsmonitor van de DZT, die het reisgedrag van toeristen in Duitsland onderzoekt. “Uit marktonderzoek blijkt dat Duitsland juist in de periode oktober t/m december veel bezoekers trekt.”, aldus Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau. “De herfst is dan ook van oudsher het seizoen van vele volksfeesten, zoals de oogst-, wijn-, en bierfeesten. Al snel daarna volgen de gezellige kerstmarkten en als klap op de vuurpijl zijn er natuurlijk ook nog de oudejaarsfeesten in de Duitse steden. Met onze themacampagne ‘Tradities & gebruiken’ belichten we de evenementen, die de identiteit van de regio’s weerspiegelen.”

Meer informatie: Germany Travel; tradities en gebruiken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *