Trends in kids- en jongerenmarketing

Op 17 en 18 april vond het congres ‘Trends in kids- en jongerenmarketing’ plaats. Deze doelgroepen zijn nog altijd van uitermate groot belang voor de recreatiesector. Mede dankzij op opkomst van internet en social media is de leefwereld van de allerjongsten in de maatschappij de afgelopen jaren sterk veranderd. Marketeers die deze leefwereld kennen kunnen daarmee een voorsprong realiseren.

Een verslag van de twee congresdagen staat inmiddels online, en bevat diverse praktische adviezen. Op 17 april kwamen de kids aan bod; de tweede congresdag stond in het teken van de jongeren.

boomklimmen mag weer
boomklimmen mag weer

Kids meer laten experimenteren
Een van de constateringen: er was minstens zo veel aandacht voor opvoeden, (groot)ouders en educatie als voor marketing. Wellicht kan het één niet zonder het ander worden gezien? Enkele andere noemenswaardige bevindingen die meerdere keren terugkwamen: vaders lijken eindelijk de erkenning te krijgen die ze verdienen, ondanks de opkomst van digitaal hebben we de televisie nog altijd nodig, kindermarketing anno 2013 móet verantwoord zijn en kinderen moeten meer naar buiten voor een beetje ‘Oerrr-gevoel’. Een van de consequenties van deze masculiene trend: “Er is nu teveel bescherming. De ‘wet van Pont’: terug naar de ervaring, weg van de angst.”
Lees het verslag van de kidsdag

Wie houdt de jongeren bij?
Jongeren moeten hun weg vinden in een wereld waar de informatie steeds sneller beschikbaar is. Dat versnelt hun hele leefwereld, maar vergroot ook de druk. Het meest belangrijke woord dat gebezigd werd, is waarschijnlijk ‘samen’, iets om rekening mee te houden! Marketeers die de jongeren willen benaderen zullen mee moeten met de snelle communicatievormen. Zo laat Lars Silberbouer van Lego weten: “Marketing was ooit een kwestie van de lange termijn (maandenlang bouwen richting het moment van de waarheid), in sociale media kan je geen moment voorbij laten gaan.” En op de vraag ‘Wie houdt de jongeren bij?’ is een voor de hand liggend antwoord; ‘de jongeren zelf’. Het betrekken van jongeren bij marketing en (co-)creatie is een manier om deze groep met succes bij je product te betrekken.
Lees het verslag van de jongerendag

Organisator van het congres: www.kidsenjongeren.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *