Wereldwijd reizen steeds meer mensen met als belangrijkste doel; winkelen. Dat blijkt uit een recent rapport van het UNWTO. Er wordt een mix van factoren beschreven die van invloed zijn op de voorkeur. De aantrekkelijkheid van de bestemming (méér dan het winkelgebied) speelt daarin een zeer belangrijke rol.

Factoren waaruit de aantrekkelijkheid voor de shoppende toerist is opgebouwd:
- – Winkeleigenschappen (o.a. soort winkels, merken, uitverkoop, betrouwbaarheid.)
- – Hoe makkelijk is het om te winkelen (o.a. talenkennis, onderhandelen, openingstijden en veiligheid)
- – Omgevingsfactoren (o.a. cultuur, evenementen, klimaat en attracties.)
- – Bestedingen buiten het shoppen (o.a. hotels, restaurants, vervoer, wisselkoers….)
- – Kwaliteit van de dienstverlening (o.a. hotels, vliegen en local transport.)
Het rapport bestaat voor het overgrote deel uit case-studies uit de hele wereld.
Meer informatie, en download van het rapport: http://affiliatemembers.unwto.org/publication/global-report-shopping-tourism