Veranderende samenleving vraagt om nieuwe doelgroepsegmentatie

Het is inmiddels zeven jaar sinds de vorige update van Mosaic Huishouden. De samenleving is sindsdien sterk veranderd en dat beïnvloedt het consumentengedrag. Het groeiende aantal alleenstaanden, de vergrijzing, de verstedelijking en het stijgende opleidingsniveau van Nederland hebben Experian Marketing Services doen beslissen te investeren in een nieuwe Mosaic Huishouden. Ed Kassens, General Manager Experian Marketing Services, zegt hierover:”De investering van bijna drie ton in een nieuwe generatie Mosaic Huishouden vonden wij noodzakelijk. Kijk maar naar de snelle omarming van nieuwe consumententechnologie als de smartphone en de iPad. Die concrete ontwikkeling alleen al zorgt ervoor dat het online gedrag van consumenten aan het veranderen is.”

 

Mosaic Schema - klik voor een vergroting

De nieuwe segmentatie
Mosaic Huishouden is een consumentenclassificatie die klanten omschrijft met betrekking tot hun demografie, levensstijl, cultuur en gedrag. Mosaic Huishouden classificeert alle huishoudens in Nederland in 10 groepen, 44 typen en 171 subtypen. Mosaic Huishouden is beschikbaar op huishoudenniveau en op 6-positie postcodeniveau. De tien hoofdgroepen:
A – Jonge Digitalen
B – Stedelijke Balanceerders
C – Samen Starten
D – Goed Stadsleven
E – Modale Koopgezinnen
F – Kind en Carrière
G – Sociale Huurders
H – Rijpe Middenklasse
I – Vrijheid en Ruimte
J – Gouden Rand
K – Elitaire Topklasse
L – Landelijk Leven
M – Welverdiend Genieten
N – Vergrijsde Eenvoud 107

Communicatie verandert
Tijdens de introductie van de nieuwe Mosaic-segmentatie bleek dat met name nieuwe technologie ingrijpende gevolgen heeft voor de manier waarop mensen onderling communiceren, èn voor de manier waarop marketeers hun doelgroepen benaderen. Meer achtergronden  over de veranderende communicatie vindt u in het artikel: Communicatie verandert fundamenteel (pdf)

Online inzichten
Een belangrijke toevoeging aan de consumentenclassificatie is het geven van inzicht in het online gedrag van de verschillende segmenten. De nieuwe Mosaic Huishouden geeft inzicht in het gebruik van social media, verschillende soorten online activiteiten, het gebruik van online platforms en het online oriëntatie- en koopgedrag. Bovendien is de segmentatiekracht, door het toevoegen van nieuwe groepen en typen, van de nieuwe Mosaic Huishouden met 10% verbeterd in vergelijking tot de vorige versie. Door het gebruik van de nieuwste registratiegegevens van onder andere het Kadaster en KPN, marktonderzoeksgegevens van bijvoorbeeld TNS NIPO en ResearchNow en jaarlijkse updates hiervan geeft de nieuwe Mosaic Huishouden de gebruikers een nog betrouwbaarder beeld.

Meer weten?: www.experian.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *