Online vakantieverkopen stijgen met 8% in eerste helft 2011

De totale omzet van online Travel bedraagt € 1,83 miljard; een groei van 8% vergeleken met 2010-1. Travel realiseert daarmee veruit de grootste omzet binnen online verkopen. Pakketreizen en appartementen kennen het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met € 1,14 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is € 690 miljoen. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.

De omzet van online thuiswinkelen is in de eerste helft van 2011 gestegen naar een omzet van € 4,25 miljard. Dit is een stijgingspercentage van 10% t.o.v. de eerste helft van 2010. De verwachting voor de 2e helft van 2011 is dat de omzetgroei stabiel blijft (ca. 10%), waardoor online consumentenbestedingen in 2011 naar verwachting de grens van € 9 miljard zullen passeren.”

Consumenten bestellen vaker en makkelijker online
De belangrijkste driver van de online omzetgroei is evenals in vorige metingen de groei in aantal bestellingen. Consumenten bestellen steeds vaker producten en/of diensten op het internet. Het totaal aantal bestellingen in de eerste helft van 2011 bedraagt 36,5 mln., een stijging van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. “Dit betekent dat er iedere dag zo’n 200.000 online bestellingen worden geplaatst. Consumenten bestellen steeds vaker en makkelijker ook kleinere bestellingen via internet”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

De orderwaarde per bestelling daalt
Daarentegen neemt het gemiddeld besteed bedrag per bestelling opnieuw af. Consumenten bestelden het afgelopen half jaar met een gemiddelde orderwaarde van € 116 per bestelling. Dit is een lichte daling van 3% ten opzichte van de eerste helft van 2010. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research; de groei van de markt komt voornamelijk van bestaande online kopers die vaker gaan bestellen, en daarmee de totale markt stuwen; in de eerste helft van 2011 waren er 8 miljoen online kopers, dit aandeel blijft ongeveer gelijk aan het aantal kopers in de tweede helft van 2010.

Bron: persbericht Thuiswinkel.org

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *