Ondernemers die samenwerken met een groot platform, zoals booking.com (hotels) of Thuisbezorgd (restaurants) mogen geen lagere prijs hanteren bij een verkoop via hun eigen website. Horeca Nederland (KHN) ervaart dit als een beperking in ondernemersvrijheid. De prijs op de platformen is leidend.
Op 16 juli 2019, maakte staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Tweede Kamer bekend dat zij niet van plan is een verbod op de zogenaamde pariteitsclausule (laagste prijsgarantie voor platformen) in te voeren. Volgens de staatssecretaris geeft het onderzoek dat zij heeft laten uitvoeren door SEO daar onvoldoende aanleiding voor. Een onbegrijpelijke en schadelijke beslissing, volgens KHN.
KHN schrijft in een persbericht: “De staatssecretaris laat met haar besluit niet alleen een grote groep horecaondernemers in de kou staan. Maar ook consumenten worden gedupeerd. Zij kunnen niet profiteren van goedkopere prijzen op de eigen website van de horecaondernemer.”
Keijzer kiest voor internationale platforms
Staatssecretaris Keijzer lijkt hiermee dus niet te kiezen voor Nederlandse ondernemers en consumenten, maar enkel voor de grote internationale platforms. KHN roept de Tweede Kamer op het er niet bij te laten zitten en de staatssecretaris te bewegen om haar besluit te herzien.
Forse groep ondernemers gedupeerd
Volgens het onderzoek van SEO voelt maar liefst 1 op de 4 horecaondernemers zich beperkt in haar ondernemersvrijheid om zelf haar prijzen te bepalen. Dit is een grote groep ondernemers. Volgens KHN is deze groep ondernemers groeiende. Het gaat hier niet alleen om grote maar veelal ook om juist kleine mkb-bedrijven die kleur geven aan de Nederlandse economie. Die moeten opboksen tegen grote, internationaal opererende platformen die steeds machtiger worden. Op de thuisbezorgmarkt in Nederland is er eigenlijk nog maar één echt landelijk opererende speler actief, op de hotelboekingsmarkt zijn dat er nog maar twee. Horecaondernemers kunnen daardoor vaak niet meer om deze platforms heen.
Consument gedupeerd
Maar ook de gast wordt geraakt door de disbalans in de machtsverhouding tussen ondernemer en platform. Voorzitter KHN, Robèr Willemsen: “Volgens het onderzoek maken gasten graag gebruik van kortingsacties. Maar door de pariteitsclausule mogen horecaondernemers geen lagere prijs aanbieden aan gasten die via de eigen website van de ondernemer bestellen. Dit is natuurlijk waanzin. Het gebruik van de eigen website is voor de ondernemer veel goedkoper dan een boeking via een platform. Het is dus bizar dat deze gasten geen lagere prijs mag worden aangeboden.”
Goede voorbeelden uit het buitenland niet gevolgd
Andere landen hebben al wel een verbod ingevoerd op de pariteitsclausule in de hotelmarkt. Een dergelijk verbod bestaat al in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en België. In Duitsland en Zweden lopen er verschillende gerechtelijke procedures. Mona Keijzer wil deze goede voorbeelden dus niet volgen.
Oproep aan Tweede Kamer: repareer deze fout in de Nederlandse wet
KHN roept de Tweede Kamer op om dit onderwerp na de zomer zo snel mogelijk te bespreken. Om de steeds toenemende digitalisering van de Nederlandse economie in goede banen te leiden is het noodzakelijk de wetgeving te moderniseren. Een verbod op de pariteitsclausule is onmisbaar voor een goede marktwerking in de horecaplatformmarkt. Dat is niet alleen belangrijk voor horecaondernemers maar uiteindelijk ook voor consumenten.
Meer informatie: khn.nl/vechtvoormijnpunt