Nieuw toeristisch toekomstplan voor regio Waasland (Oost-Vlaanderen) biedt kansen voor ondernemers

Na een jaar van dialoog met tal van toerismepartners uit de regio en daarbuiten, stellen Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Waasland samen een nieuw strategisch toekomstplan voor. Eigenheid, partnerschap en gastvrijheid staan voorop in de ontwikkeling van het Waasland als toeristisch-recreatieve bestemming.

Waasland in België (bron: wikipedia)

Waar het vorige strategische beleidsplan (2015-2020) de Oost-Vlaamse regio Waasland omschreef als een huis met vier kamers, noemt het nieuwe toekomstplan (2021-2026) het Waasland een hippe loft zonder muren. Met het ‘Toekomstplan voor Toerisme & Recreatie in het Waasland 2021-2026’ moet het Waasland nóg bekender worden bij toeristen, zonder in te boeten aan zijn typerende eigenheid. Het Waasland is een regio van in het oog springende contrasten. Die identiteit blijft de basis voor toeristisch-recreatieve bestemmingsontwikkeling.

Met een nieuw toekomstplan voor de komende vijf jaren willen de toerismepartners samen de regio Waasland een nieuwe koers uitsturen. “Het vorige beleidsplan kreeg een positieve evaluatie,” zegt gedeputeerde-voorzitter van Toerisme Oost-Vlaanderen Leentje Grillaert, “en dus kunnen we in het Waasland grotendeels verder gaan op hetzelfde elan, maar uiteraard niet zonder nieuwe doelen uit te stippelen. Onze belangrijkste opgave daarbij is een gezond evenwicht behouden tussen de draagkracht van het Waasland en de belangen van bezoekers, inwoners en ondernemers.”

Om dit evenwicht te bewaken rolden Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Waasland een participatief traject uit voor publieke en private toerismepartners, om zo tot nieuwe inzichten te komen omtrent de toekomst van het toerisme in het Waasland. Alle verzamelde ideeën en ambities werden onder begeleiding van IDEA Consult gekneed tot een strategie voor de periode 2021-2026.

Wase eigenzinnigheid en contrasten als hefboom

Allereerst houdt het toekomstplan vast aan de identiteit van de regio Waasland. “Nergens in Oost-Vlaanderen zijn de contrasten tussen oogverblindende natuur en industrie groter dan in het Waasland”, zegt gedeputeerde Grillaert nog. “Maar contrasten kunnen ook toeristische troeven zijn. In het geval van het Waasland typeren ze de eigenzinnige identiteit van de regio. In het nieuwe toekomstplan voor het Waasland vormt deze identiteit de basis voor de verdere uitbouw van de regio als een toeristische bestemming.”

3 x V en efficiënte samenwerking in bestemmingsontwikkeling

Verder zullen Toerisme Oost-Vlaanderen en Toerisme Waasland zich inspannen op het gebied van het verenigen van partners, het versterken van projecten en het ‘vermarkten’ van de bestemming Waasland. 3 x V dus! “Onze sector moet continu anticiperen op positieve en negatieve trends”, zegt voorzitter van Toerisme Waasland Ronny Suy . “Samen zoeken we naar oplossingen die een positieve impact hebben, die onderscheidend werken én de wendbaarheid van onze sector versterken. De belangen en noden van elke stakeholder – bewoners, bezoekers én ondernemers – stellen we centraal. Met hen ontwikkelen we de bestemming Waasland en zorgen we dat die innovatie relevant, markant en waardevol is.”

Straffe verhalen en een nog betere dienstverlening

Het finale opzet van het toekomstplan is doorgaan op het elan uit het vorige strategische beleidsplan en de toeristische regio Waasland verder uitbouwen tot een florerende toeristische bestemming. “Leren en innoveren is de boodschap,” zegt voorzitter Ronny Suy nog. ”Als netwerkorganisatie brengt Toerisme Waasland partners samen om kennis en ervaring te delen. We bouwen het Wase huis met vier kamers uit het vorige beleidsplan uit tot een hippe loft zonder muren, met ruimte voor co-creatief ondernemerschap én ruimte voor ontspanning, met steeds dat fraaie Wase landschap in het vizier. Want met zo’n bijzondere uitzichten moet je wel tijd maken om te verstillen en samen te genieten op de fiets, te voet, of in een kano.”

Ook regiocoördinator Els Maes blikt vol vertrouwen vooruit: “Met een stevig programma helpen we onze partners om sprongen te maken met bestemmingsmarketing, productontwikkeling en dienstverlening. Vooral samen springen we verder. We willen onze bezoekers en inwoners charmeren met straffere verhalen, een nog betere dienstverlening en beklijvende ervaringen.”

Zijn er ook kansen voor (nieuwe) ondernemers?

Dat was de vraag die we stelden aan de projectleider, Els Maes. Haar antwoord: “De grenzen van de bestemming Waasland, ingesloten tussen de kunststeden, Antwerpen en Gent, het waterrijke landschap en de industrie, maakt dat Waasland rijk is aan contrasten. De combinatie van rivieren met polders, nieuwe natuur, bosrijke gebieden en erfgoedrelicten maken onze bestemming interessant.

Er is zeker ruimte voor nieuwe toeristische bedrijven, aangezien er vele projecten in de pijplijn/in uitvoering zijn die toeristische opportuniteiten bieden:

Bedrijven die binnen deze projecten kunnen passen zijn: fietsverhuur, horeca en toeristische aanbieders die de bezoeker ‘goesting’ doen krijgen (een beleving kunnen geven) om de streek te ontdekken en die een meerwaarde zien/kunnen betekenen in bovenstaande projecten.”

Meer informatie: Toekomstplan voor toerisme en recreatie in het Waasland (bladerbare online versie op ISUU)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *