MSC doopt eerste cruiseschip met verbrandingsmotor op LNG

De grote cruiseschepen hebben een slechte naam als het gaat om uitstoot van broeikasgassen. De schepen varen veelal nog op diesel. Het Italiaanse cruisebedrijf MSC, dat ook regelmatig Nederlandse havens bezoekt, doopt begin juni haar nieuwste vlaggenschip ‘MSC Euribia’ dat door vloeibaar aardgas (LNG) wordt aangedreven.

MSC Euribia

De introductie van deze nieuwe brandstof stond al langer op het verlanglijstje van MSC. Aan boord van de cruiseschepen zijn er al zoveel mogelijk processen duurzaam ingericht. Voor de introductie van duurzame brandstof hadden zij de medewerking nodig van een scheepsbouwer en voldoende mogelijkheden om onderweg de nieuwe brandstof te kunnen tanken.

Het nieuwe schip, het 22e schip in de vloot van MSC Cruises, zal vier dagen lang van Saint-Nazaire naar Kopenhagen varen en daarbij netto zero broeikasgassen uitstoten om aan te tonen dat netto nul uitstoot cruisen vandaag de dag mogelijk is. MSC Euribia vertrekt op 3 juni uit de Franse haven en komt op 7 juni aan in de Deense stad. Onderweg wordt op 6 juni een tussenstop gemaakt in Amsterdam.

MSC Cruises kocht 400 ton bio-LNG om haar engagement te tonen voor de inzet van drop-in hernieuwbare brandstoffen en energietransitie maatregelen naar de baanbrekende net zero gas emissies reis. ​ De cruiserederij is de eerste exploitant van zeecruises die bio-LNG koopt als brandstofbron met een aanzienlijke vermindering van de levenscyclusemissies.

De netto nul emissie vaart zal gebruik maken van bio-LNG met behulp van een massabalanssysteem, de meest milieu-efficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te leveren. ​ De gehele toevoerketen zal volledig in overeenstemming zijn met de richtlijn van de Europese Unie inzake hernieuwbare energie, beter bekend als RED II, en elke afzonderlijke partij van het totale bio-LNG dat wordt geproduceerd is gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification.

Voor deze cruise met nul netto broeikasgasemissies, wordt MSC Cruises ondersteund door het Scandinavische energiebedrijf Gasum, een toonaangevende producent van biogas en verwerker van biologisch afbreekbare afvalfracties in Scandinavië.

De snelheid en route van de eerste reis van MSC Euribia is speciaal ontworpen om de configuratie en belasting van de motoren te optimaliseren om het brandstofverbruik te minimaliseren. ​ Toegewijde energie-efficiëntiespecialisten van zowel MSC Cruises als de scheepsbouwer Chantiers de L’Atlantique zullen aan boord zijn om elk aspect van deze reis te controleren en te optimaliseren. Zij zullen samenwerken met de kapitein van het schip, kapitein Stefano Battinelli, en de hoofdingenieur van MSC Euribia, Pasquale Mastellone.

De energie-efficiëntie-experts van MSC Cruises aan wal in Londen zullen alle systemen aan boord voortdurend controleren en optimaliseren om de vraag naar energie te minimaliseren en extra mogelijkheden te identificeren om de energie-efficiëntie in real-time te verbeteren, terwijl het comfort voor alle gasten aan boord hoog blijft.

Dit omvat een reeks maatregelen, van de configuratie van de motoren tot de snelheid van de individuele airconditioningsventilatoren in de gastenhutten, samen met de route en de optimalisering van de snelheid. ​ ​ ​

Alle gecombineerde initiatieven zullen energie besparen om het brandstofverbruik te verminderen.

De nieuwbouwschepen van MSC Cruises zijn brandstofflexibele schepen die geschikt zijn voor verschillende hernieuwbare brandstoffen die vandaag beschikbaar zijn en in de toekomst worden verwacht. ​ Het gebruik van fossiel LNG leidt nu al tot een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 20 procent in vergelijking met conventionele scheepsbrandstoffen en elimineert vrijwel alle zwaveloxide- en deeltjesemissies, terwijl ook stikstofoxiden met 85 procent worden verminderd.

Meer informatie: www.msccruises.be/over-msc/sustainability

Waarom besteedt Pretwerk ook aandacht aan cruiseschepen? Zij komen qua prijsniveau steeds meer in het vaarwater van vakantieparken te liggen; en bieden een zeer uitgebreid palet aan voorzieningen. De cruisebedrijven richten zich bovendien steeds meer op familievakanties. De cruisesector is voor Nederland een belangrijke nichemarkt in de verblijfsrecreatie. Schepen die in Amsterdam of Rotterdam aanleggen brengen in korte tijd duizenden bezoekers naar de regio. Zie ook artikel: Cruiseschip als showcase voor innovatieve ontwikkelingen

redactionele duiding

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *