Het splinternieuwe cruiseschip MSC World Europa wordt gepresenteerd als ‘De toekomst van cruisen’. Wij kwamen tot de conclusie dat de hele recreatiesector veel kan leren van deze varende destinatie vol entertainment en hospitality.
Eind oktober was de redactie van Pretwerk.nl te gast op het cruiseschip MSC World Europa. We kregen daar de mogelijkheid om als eerste gasten de beleving aan boord van dit nieuwe schip zelf te ervaren. Het waren niet alleen de technische hoogstandjes die opvielen, maar vooral de bijzonder vriendelijke benadering door het personeel die de meeste indruk maakte. Wij keken vooral welke lessen je kunt leren van deze bijzondere leisure onderneming.
De eerste indruk; een aaneenschakeling van wow-momenten
Het is in de recreatiesector wel bekend dat een goede eerste indruk een belangrijke factor is in de beleving van het vervolg van de vakantie. De allereerste indruk van een schip van 68 meter hoog is meteen al overweldigend. Er zijn 17 verdiepingen beschikbaar voor de gasten. (start op dek 4)
Na binnenkomst beland je al snel in de centrale promenade dek van vier verdiepingen hoog, met een led plafond (330 m2) waarop animaties worden afgespeeld. De corridor is ruim van omzet en ziet er uit als een indrukwekkende chique winkelstraat met restaurants, bars en shops aan beide zijden – en op meerdere verdiepingen. Het is opnieuw een wow-momentje.
Ook de achterzijde van het schip, met een grote open buitenruimte, van 11 verdiepingen hoog, maakt indruk. Het pronkstuk is de Venom Drop; een glijbaan waarmee je 11 verdiepingen naar beneden kunt glijden en die als een glimmend sieraad aan het einde van het dek is geplaatst.
Het schip is dermate groot dat je niet meteen een overzicht hebt van alles wat je er kunt beleven. De eerste uren en dagen wordt je daardoor steeds weer verrast met de mogelijkheden die er nog meer zijn.
Schip wordt de destinatie
De nieuwste generatie cruiseschepen bieden de gasten zoveel entertainment aan boord dat ze steeds vaker een ‘bestemming op zich’ worden. Naarmate de schepen groter worden groeit ook het aanbod aan entertainment en foodservices navenant mee. Op een cruiseschip met een capaciteit van ruim 6000 passagiers zijn er dan ook zeer veel bijzondere voorzieningen beschikbaar. Daar zitten activiteiten bij die in een attractiepark niet zouden misstaan. Enkele voorbeelden van entertainment en voorzieningen met een groot onderscheidend vermogen:
- De Venom drop; een glijbaan van elf verdiepingen hoog
- Een theater met 1153 zitplaatsen
- 7 verschillende speelzones voor kids met een oppervlakte van 1034 m2, w.o. 7 vr stations en een botsauto-attractie.
- Een entertainmentgebied met o.a. een darkride en diverse spellen
- 7 zwembaden, waaronder een waterpark met waterglijbanen en 13 whirlpools
- 13 restaurants en buffetten + 20 bars en lounges.
- Uitgebreide wellness- en sportfaciliteiten
De Woordvoerder van MSC Benelux benoemt de trend waarbij het schip zelf steeds meer op de voorgrond komt als destinatie: “We zien ook dat op onze websites en in de gidsen de balans steeds meer verschuift naar de activiteiten aan boord. Voorheen waren de brochures vooral reisgidsen met informatie over de bestemmingen die de cruisesteden aandoen. Je ziet dat bij cruises in Noord-Europa, dat mensen uit de regio de plaatsen al goed kennen. Voor hen is de cruise-ervaring aan boord dan ook veel belangrijker. Vooral de grotere schepen spelen in op deze trend. Daar is veel meer entertainment en voorzieningen aan boord.
Prijsstelling en verbreding van de doelgroep
Een misverstand dat MSC snel wil ontkrachten is dat cruisen vooral een ouder publiek trekt: “Dat is al jaren niet meer het geval, en dat zie je ook aan de voorzieningen. Cruises zijn geschikt voor een zeer brede doelgroep en ook de prijs is in de loop der jaren democratischer geworden.” We zien op de website inderdaad prijzen per week van onder de € 1000 per persoon. Het prijsniveau zit daarmee in de range van een goed geoutilleerd vakantiepark. Bij aanbiedingen schiet de prijs daar zelfs ver onder.
Bij een cruise is het gebruikelijk dat de beleving volpension is. De maaltijden aan boord zijn dus inbegrepen; net als de shows en heel veel van het entertainment. Uit eigen ervaring weten we dat er op de kwaliteit en ingrediënten van het eten zeker niet wordt bespaard en dat een hoog niveau van de keuken juist wordt gezien als een heel belangrijk onderdeel van de beleving.
MSC hanteert nog een troef in de prijsstelling om gezinnen met kinderen aan boord te krijgen (naast het uitzinnige entertainment); Kinderen jonger dan 12 jaar die in een kajuit met twee volwassenen reizen, betalen geen cruiseprijs. Kinderen van 12 jaar en jonger dan 18 jaar die in een kajuit met twee volwassenen reizen, betalen geen cruiseprijs op alle cruises in het laag- en tussenseizoen; Ze betalen alleen het cruisetarief in het hoogseizoen. In havens waar havenbelasting wordt geheven worden die kosten doorberekend.
Door deze prijsstelling is een cruisevakantie de afgelopen jaren voor veel meer mensen binnen de budgetmogelijkheden gekomen. Daarnaast worden er aan boord nog wel voldoende verleidingen aangeboden om de bestedingen aan boord te stimuleren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de luxe winkelmogelijkheden; een hogere kwaliteit van accommodatie; o.a. met een bubbelbad en diverse vip belevenissen of toegang tot de ultra luxe Yacht Club.
Bejegening door het personeel
Het schip en de voorzieningen bezorgen je de eerste overweldigende indruk. Dat is de hardware van de cruise. Terugblikkend is wellicht de bejegening aan boord zelfs nog wel indrukwekkender. Er werken, bij volle bezetting, ruim 2000 mensen op het schip. De hele dag wordt je vriendelijk begroet en geholpen op een niet opdringerige manier. Het besef voor het bieden van een uitstekende service is bijzonder hoog. Deze zeer hoge standaard van hospitality kom je in Nederland nog maar heel zelden tegen en wordt door al het personeel – ook de schoonmaak of de leidinggevenden – in de praktijk gebracht.
Duurzaamheid
Er worden stappen gezet, maar deze sector heeft nog wel een lange weg te gaan. Dat heeft o.a. te maken met de lange levensduur van de cruiseschepen. De nieuwste generatie is al een flink stuk duurzamer en speelt ook in op toekomstige ontwikkelingen. Bij MSC staat duurzame innovatie in ieder geval hoog op de agenda.
Het nieuwe schip vaart op LNG. Dat is al een stuk duurzamer als de brandstoffen die daarvoor gebruikt werden. Toch ziet men LNG als een tussenoplossing. Op dit moment wordt er geëxperimenteerd met brandstofcellen, die o.a. ook in elektrische auto’s worden toegepast. Ook voor toepassingen met waterstof staat men open. Het probleem bij deze brandstof is dat de productie op dit moment nog te laag is en dat er nog niet voldoende distributiepunten zijn voor grootschaliger uitrol.
Ook het verbruik van energie aan boord is onder de loep genomen. Een van de maatregelen die nu al veel rendement oplevert is het aansluiten op landstroom zolang het schip is aangemeerd.
Meer informatie: https://www.msccruises.nl/over-msc/duurzaamheid
Lessen voor recreatief Nederland
De cruisesector ligt op veel vlakken ver voor op andere deelsectoren in de recreatiesector. Dat heeft niet alleen te maken met investeringen in techniek en services. Ook qua organisatie is het interessant om in de praktijk te zien hoe de hospitality op hoog niveau wordt gehouden – hoe de logistiek is geregeld op zo’n enorm leisurecomplex en wat men doet om de gast bovenmatig te verrassen en te verleiden; vaak met eigen concepten. Ga dit zeker zelfs eens proberen. MSC vaart o.a. vanuit Nederland en België.
Meer informatie: www.msccruises.nl
Eén reactie
Verfrissende en leerzame blik. Vooral het enorme aanbod aan entertainment en activiteiten tegenover de gestelde prijs van € 1.000,00 per week is scherp ten opzichte van een vakantiepark. Als je het vanuit het perspectief van het cruisen bekijkt zijn vakantieparken en campings niet meer up to date en een verouderd concept. Of iedereen zit te wachten op de massaliteit van een cruiseschip? Dan toch maar een vakantiepark?