ING: Reisbranche staat zwaar onder druk

De reisbranche maakt moeilijke tijden door. Consumenten regelen hun vakantie steeds vaker buiten de traditionele reisbedrijven om. Dit jaar gaan zij ook nog eens minder vaak op vakantie. ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal vakanties in 2013 met 4% afneemt, waardoor reisbureaus en touroperators hun winstgevendheid verder zien verslechteren. De magere economische vooruitzichten bieden voorlopig geen uitzicht op herstel voor de reisbranche.

Minder boekingen voor reisbranche
De reisbranche kampt met teruglopende aantallen vakantiegangers. Het aantal ondernomen vakanties staat dit jaar voor het eerst in lange tijd echt onder druk. De relatief sterke daling in het aantal vakanties in het afgelopen winterseizoen van 6% (oktober 2012-maart 2013) wordt onvoldoende gecompenseerd door het zomerseizoen. Tot en met half april bleven de zomerboekingen ruim 6% achter bij vorig jaar, deels doordat steeds later beslist wordt. Aanhoudende dalingen in het besteedbaar inkomen en de sterk opgelopen werkloosheid zorgen er voor dat het aantal genoten vakanties dit jaar naar verwachting met 4% terugloopt.

Voor het eerst minder vaak op vakantie
Hoewel sinds 2010 de groei al uit het aantal ondernomen vakanties verdween, was in de lage economische groei-omgeving eerder sprake van stagnatie dan krimp. Het vakantiepatroon is destijds al wel aangepast (korter, minder ver en goedkoper), maar dit leidde nog niet tot een sterke afname van het aantal vakanties. Daar lijkt dit jaar verandering in te komen, met dalende vakantiebestedingen en ook een duidelijke afname van het aantal vakanties. Het veranderende vakantiepatroon raakt de reisbranche, omdat het vakantiebudget lager ligt: minder dagen op vakantie, goedkopere bestemmingen, minder dure accommodatie en nu ook minder vaak op vakantie. Het aantal vliegvakanties neemt deze zomer naar verwachting af en relatief goedkope landen als Kroatië en Tsjechië groeien in populariteit. Gezien de magere economische vooruitzichten valt in 2014 nog geen herstel te verwachten, waardoor het voor de reisbranche moeilijk blijft.

Alternatieve kanalen winnen terrein
De traditionele reisbedrijven hebben het erg lastig. Het belang van internetboekingen neemt nog altijd toe. Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25% naar 76%. Ruim 15% van de geboekte buitenlandse vakanties loopt inmiddels via online travel agencies (OTA’s) en andere internetaanbieders. OTA’s zijn veruit het grootst (12%), op ruime afstand gevolgd door veilingsites (1,7%). Hoewel hun belang nog bescheiden is, snoepen ook social travel sites en andere nieuwe bemiddelaars zoals airbnb en Wimdu marktaandeel af van de traditionele partijen. De rol van het bakstenen reisbureau is ondanks deze ontwikkelingen, zeker in omzet gemeten, niet uitgespeeld. Nog altijd vertegenwoordigt de balie van het reisbureau ongeveer een zevende van de omzet van buitenlandse vakanties. “Reisbureaus zullen steeds afhankelijker worden van de niet-doorsnee vakanties, waar persoonlijk advies duidelijke meerwaarde heeft. Het aantal reisbureaus in de winkelstraat zal de komende jaren flink dalen”, aldus Sasja van As-Winters, sectormanager Zakelijke dienstverlening van de ING.

Bron: persbericht ING

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *