In Tilburg opent een VVV nieuwe stijl op het station

In een tijdsgewricht waarin fysieke VVV kantoren onder druk staan, mede door de beschikbaarheid van online informatie, opent Marketing Tilburg een VVV concept nieuwe stijl op het treinstation van Tilburg. Het past in de transitie die de organisatie doormaakt. Ook een nieuwe huisstijl en de lancering van twee nieuwe websites dragen hier aan bij.

Het informatiepunt is gevestigd op het station. “Een locatie waar zo’n 35.000 mensen dagelijks passeren en centraal in de stad”, geeft Marc Meeuwis, directeur van Stichting Marketing Tilburg, aan. Dit ‘uithangbord van de stad’ is ingericht met de nieuwste digitale snufjes en met een knipoog. Wandelroutes kies je door het oppakken van een wandelschoen, een zogenaamd ‘lift & learn’ scherm. Kunst trek je uit een snackmuur én het nieuwste informatiepunt van Nederland heeft het kleinste theater van Tilburg. Meeuwis: “We vonden het belangrijk met lokale partijen te werken, we verbinden van nature met anderen, dat zit in ons Tilburgse DNA. Door samen te werken, zijn we daadkrachtig en maken we kleine dingen groot.” Naast de fysieke plek, is er sinds vrijdag ook een online plek met praktische informatie over een bezoek aan Tilburg: infointilburg.com.

Vind je plek, in Tilburg

Marc: “Het mooiste vind ik dat de aanloop naar deze fysieke plek heel lang heeft geduurd maar dat we in drie en een halve week tijd deze shop hebben gerealiseerd. Dat toont de daadkracht en wil van alle lokale partijen die hieraan hebben meegewerkt en met wie we blijven werken.” Marc refereert aan de makers, wiens producten het informatiepunt sieren, en de samenwerkingspartijen die het fysieke punt hebben gebouwd zoals architect Nicole van Beers en First Impression, verantwoordelijk voor de digitale schermen. “Ik hoop dat inwoners en bezoekers massaal hun weg naar deze plek weten te vinden. Het is echt de mooiste city brandstore van Nederland”, verklaart hij trots. Met de winkel wil Marketing Tilburg vernieuwend zijn, anders dan alle andere infopunten in het land. Ook willen ze alleen maar met hoge kwaliteit producten werken. De bezoekers moeten verder zoveel mogelijk hun weg in de stad digitaal gaan vinden. Met interactieve schermen swipen bezoekers door verschillende opties aan bijvoorbeeld routes, restaurants en evenementen en vinden zo hun plek, in Tilburg.

De Tilburgse manier

Een vast gegeven worden in Tilburg, dat is de wens van Marc. “Zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor onze stad. En conversie maken voor de partijen in de stad waarmee we samenwerken.” Maarten van Asten, wethouder Citymarketing, vult aan: “De shop is echt Tilburgs. Creatief, experimenteel. Het past. Een vernieuwend concept, niet traditioneel VVV.” En dat is precies wat hij wilde. Na een traject van jaren, met diverse plekken in de stad en diverse vernieuwingsslagen, is het nu ‘in handen’ van Marketing Tilburg en zit het centraal gevestigd op het station. “Een logische plek om je toeristische informatie op te halen en het is ook nog een mooie samenwerking met NS om hier reisinformatie te kunnen verstrekken want dat punt was weg. Dat brengen we nu een stukje terug en als je binnenkomt weet je: je bent in Tilburg en dit kan ik er allemaal doen.” Zijn wens voor het informatiepunt? “Dat mensen hier naartoe komen, genieten van wat Tilburg te bieden heeft, maar ook dat inwoners verrast worden door het aanbod. Je ziet een pakje kunst, een knipoog naar de kermis, het textielverleden, wat we op culinair gebied we te bieden hebben en de creativiteit van de makers. Het is echt heel tof.”

Meer informatie: www.infointilburg.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *