Afgelopen weekend was de Jaarbeurs Utrecht het toneel van drie beurzen op het gebied van fietsen en wandelen, met aanbod op het gebied van (sportieve) fietsen, e-bikes, actieve vakanties en outdoorartikelen. Ondanks alle berichtgeving rond het coronavirus, was het een succesvolle start van het fiets- en wandelseizoen.
Zie ook: Update over de ontwikkeling van toeristische fietsroutes
Theo Jorna, directeur van de Fiets en Wandelbeurs: “We zijn heel tevreden over de opkomst. Wel zagen we dat er meer ticketkopers thuis zijn gebleven dan gebruikelijk. De bezoekers gingen overigens heel relaxed om met de corona-kwestie.” Sanne van Heteren, Brand Manager Bike MOTION Benelux en E-bike Xperience bij Jaarbeurs: “We kijken samen met de exposanten terug op drie geslaagde events, waar tienduizenden testritten werden gemaakt.”
Bike MOTION Benelux
Bike MOTION markeert de start van het nieuwe fietsseizoen. Diverse bezoekers trotseerden de wind en pakten zelfs de fiets naar Utrecht. Op de verschillende testparcoursen werd naar hartenlust een mountainbike, racefiets of gravelbike uitgeprobeerd. Het (e-)mountainbike parcours e-powered by Bosch liep door oude slooppanden, over bospaden en rockgardens. Dit jaar was het parcours ook speciaal ingericht voor gravelbikes. Via onverharde zand- en grindstroken kon de bezoeker deze alleskunner testen en ervaren welk type fiets bij hem of haar past. Innovaties waren er van CloseTheGap met de nieuwste HideMyBell raceday sl, Swett Custom Cycles toonde de nieuwe Le Patron en de gloednieuwe EVO Generation wielen van Lightweight. Shimano presenteerde de allereerste componenten speciaal voor gravel en adventure, de Shimano GRX onderdelengroep. Bezoekers konden deze nieuwe producten en innovaties testen op het testparcours. Naast de parcoursen waren er diverse themapleinen ingericht, zoals een Exclusief plein met bijzonder merken en high-end fietsen, een Toertochtenplein en een Ambachtsplein.
E-bike Xperience
Uit de nieuwste verkoopcijfers van de RAI-vereniging blijkt dat de populariteit van e-bikes alleen maar toeneemt. De verkoop van e-bikes steeg in 2019 naar een recordaantal exemplaren, 420.000 elektrische fietsen. Daarmee is vier op de tien verkochte fietsen een e-bike. Tijdens E-bike Xperience kon de bezoeker op zoek naar een nieuwe e-bike. Meer dan 70 merken stonden langs het 1.200 meter lange indoor testparcours e-powered by Bosch. Stadsfietsen, bakfietsen, speed pedelecs en sportieve varianten waren beschikbaar voor een testrit. In het theater gaven onafhankelijke experts uit de fietsindustrie advies.
Themaland Duitsland op de Fiets- en Wandelbeurs
Duitsland was dit jaar themaland van de Fiets en Wandelbeurs. De natuurgebieden en de prachtige routes bij onze oosterburen stonden volop in de schijnwerpers. In het lezingprogramma was een aparte zaal gereserveerd voor Duitsland. Deze zat mudvol bij de lezing over fietsen langs de Duitse Donau door Robert van Weperen en ‘Fietsen langs Duitse rivieren naar Praag’ door Jan Oude Hengel en Eveline Bremmer.
Ook veel andere lezingen waren populair; vaak waren er méér belangstellenden dan stoelen in de zaal. Wandelblogger Bregje Schipper bleek een echte publiekstrekker met haar relaas over de Camino Portugués. Tjerk Ridder kreeg de handen op elkaar met zijn theatervoorstelling Bonne Route! En Bert Sitters scoorde goed met ‘Fietsen in Frankrijk’, evenals Jessica de Korte, die onder meer het fietsen in Oostenrijk en Denemarken (Oostzeeroute) belichtte.
Bezoekers konden terecht op maar liefst vijf informatiemarkten, waar meer dan tweehonderd vrijwilligers belangeloos advies gaven over routes en uitrusting. En kinderen konden zich uitleven tijdens hun tocht langs de Hicle Family Route, met actviteiten als mountainbiken, ringsteken op de fiets en Fiets-je-Schilderij.
meer informatie: www.fietsenwandelbeurs.nl