Update over de ontwikkeling van toeristische fietsroutes

Aan de vooravond van de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht werd er een congres georganiseerd over toeristische fietsroutes. Het knooppuntensysteem wordt inmiddels breed omarmd en er worden volop thema’s aan routes gekoppeld.

Enkele bevindingen uit de diverse lezingen en reacties op het congres:

Van Gogh Fietsroute in Brabant wordt gebruikt om steden en attracties aan elkaar te koppelen. Centraal staat ‘het verhaal van Van Gogh’.

Fietsroutes krijgen steeds vaker een thema mee. Op het congres werden o.a. voorbeelden besproken van de Van Gogh Fietsroute, De Grensroute (Nederland/België) en de Pelgrimsroute (Europese route van Noorwegen naar Spanje). Fabio Tat van Visit Brabant gaf het treffend weer: “In het buitenland is de naam ‘Brabant’ onbekend, maar iedereen kent Vincent Van Gogh. Het is dus volstrekt logisch om mee te liften op die bekendheid; en bovendien veel goedkoper, want je hoeft geen investering meer te doen in de naamsbekendheid.” Ook het Fietsplatform die de landelijke LF routes in beheer heeft werkt mee aan deze ontwikkeling, door het realiseren van zogenaamde Icoonroutes. (bijvoorbeeld de Zuiderzeeroute). Zie in dit kader ook: Nieuwe landelijke fietsroute langs Unesco Erfgoed

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Het knooppuntennetwerk met bordjes wordt breed geaccepteerd. Ook de meeste nieuwe lokale themaroutes maken gebruik van het systeem om de bewegwijzering te realiseren. Dat voorkomt een woud van bordjes; en maakt het mogelijk om binnen een regio een grote hoeveelheid verschillende themaroutes op te zetten. Volgens ervaren fietsspecialist Bert Sitters willen recreatieve fietsers nog altijd bewegwijzering met bordjes. Digitale oplossingen met een app of een navigatiesysteem zijn in de fietswereld nog onvoldoende ingeburgerd. Slechts de lange-afstand fietsroutes krijgen nog een eigen vermelding met een eigen systeem.

Door de opkomst van e-bikes worden lastige etappes voor een breder publiek toegankelijk. Dit thema speelt vooral in gebieden met lastige steile bergen. Voor de Nederlandse markt betekend de opkomst van de e-bike dat mensen, ook met minder fysieke capaciteiten, nog altijd de langere routes kunen blijven rijden. De doelgroep wordt daarmee verbreed.

Voorzieningen voor fietsers moeten echt beter! Dit is zeker geen nieuw thema. De fietsexperts en ontwikkelaars van fietsroutes blijven er echter op hameren dat de fietsvriendelijkheid van veel voorzieningen nog niet op orde is. Knelpunten zitten o.a. in het vervoer (mag je fiets mee in de trein?), de te bezoeken attracties onderweg (Je laat niet je fiets met bepakking buiten voor een museum staan! Waar zijn de beveiligde fietsstallingen?), de beschikbaarheid van comfortabele verhuurfietsen voor elk formaat, of de voorzieningen voor reparatie onderweg. Bert Sitters noemde het ook wenselijk dat er voor fietsers met een klein tentje een ander tarief wordt gehanteerd op een camping dan voor een camper met aansluiting op wate ren stroom. Op de vraag waar we een checklist kunnen vinden voor de fietsvriendelijke faciliteiten, hebben we geen antwoord gevonden.

De International Bicycle Tourism Conference werd georganiseerd door HICLE

Diverse fietsregio’s en fietsproducenten presenteren hun aanbod de komende dagen (28 februari – 1 maart) op de Fiets- en Wandelbeurs in de Jaarbeurs Utrecht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *