Veel hotels hikken aan tegen de hoge provisiekosten van de grote hotelboekingswebsites. Het zijn kosten die ze liever steken in andere vormen van marketing. Toerisme Utrecht gaat, in navolging van Amsterdam Marketing, de hotelreserveringen op de eigen website organiseren met de boekingsmodule van Hoteliers.com. Die werken niet met een provisie, maar met een lidmaatschap.
Op de websites voor stads / regiopromotie komen de bezoekers terecht als ze op zoek zijn naar inspiratie of ter oriëntatie. Vaak schakelen de toeristen daarna over naar een grote hotelboekingswebsite als ze een definitieve boeking willen maken. Daar vinden ze immers een compleet overzicht en krijgen ze vaak een laagste prijs garantie.
Gemak voor de klant
Toerisme Utrecht ziet volop kansen om boekingen via het eigen platform te realiseren. Maandelijks oriënteren 40.000 bezoekers zich via de website www.bezoek-utrecht.nl op een bezoek aan Utrecht. Behalve een overzicht van winkels, restaurants, musea, evenementen en overnachtingsmogelijkheden, biedt deze website nu de mogelijkheid om direct een hotelkamer te boeken. Deze gezamenlijke boekingsmodule is weer een stap voorwaarts in de gastvrijheid van Utrecht. “Het gebruiksgemak voor bezoekers wordt vergroot. Zij kunnen zich op één website oriënteren voor een compleet bezoek aan Utrecht en direct boeken, zonder eerst verschillende hotelwebsites te moeten bezoeken.”, aldus Carlijn Leenders, Manager Marketing bij Toerisme Utrecht. Ook kan de boekingsmodule worden ingezet bij evenementen en voor arrangementen die mensen inspireren om naar Utrecht te komen.
Regionale samenwerking
Hoteliers.com profileert zich als bedrijf dat samen met het hotel de strijd aangaat om de commissiekosten de kop in te drukken. De diverse e-commerce producten zijn van oorsprong gericht op individuele hoteliers. Mike Roefs van Hoteliers.com ziet echter steeds vaker dat de marketing in regionaal verband wordt georganiseerd: “De samenwerking met Toerisme Utrecht is tot stand gekomen nadat wij een samenwerking zijn aangegaan met iAmsterdam (Amsterdam Marketing). Voor Amsterdam Marketing zijn wij een partner waarbij wij de module aanleveren die het mogelijk maakt om hotels online te boeken. Daarnaast bieden wij de verschillende kantoren van Amsterdam Marketing gelijk het hotel te boeken. Op dit moment werken wij samen met vijf verschillende steden in Nederland; Delft, Haarlem, Noordwijk en zoals eerder gezegd Amsterdam en Utrecht maken allen gebruik van onze boekingsmodule.”
Is deze hotelmodule ook te gebruiken voor andere accommodatievormen? Roefs: “Onze core-business zijn hotels waaraan wij onze software leveren, maar andere accommodatievormen kunnen ook gebruik maken van onze producten. Zo maakt Walibi Village (onderdeel van attractiepark Walibi Holland) gebruik van onze producten om de accommodaties van het bungalowpark Walibi Village te verhuren. Dit gebeurd naar volle tevredenheid.”
Worden de aangemelde accommodaties ook automatisch getoond in het overkoepelende platform van Hoteliers.com? Roefs: “Alle accommodatievormen hebben zelf de keuze waar en hoe zij terecht komen. Het ene hotel wil alleen boekbaar zijn op de website van bijvoorbeeld Utrecht Toerisme, terwijl een ander ook boekbaar wilt zijn op het boekingsplatform hoteliers.com.”
Op de website van toerisme Utrecht is het mogelijk om op basis van datum en hotelnaam te zoeken naar een beschikbare accommodatie. Er is geen overzichtskaart van de beschikbare hotels zichtbaar. Dit is een keuze van Toerisme utrecht, want een dergelijke module is bij hoteliers.com wel beschikbaar.
Meet informatie:
www.bezoek-utrecht.nl
www.hoteliers.com
Eén reactie
goede stap naar beter toerisme in de stad Utrecht , misschien kunnen attractie er ook bij aanschuiven zoals de rondvaart http://www.schuttevaer.com en de domtoren