Websites waarop particulieren hun huis of kamer aanbieden zorgen voor steeds meer concurrentie in de hotelmarkt. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG. Van de onderzochte hotels geeft bijna 40% aan last te hebben van de concurrentie van deze particuliere logiesvertrekkers. Hotels in het driesterrensegment en hotels in de laagste prijsklasse met kamerprijzen tot €65 lijken hiervan de meeste concurrentie te ondervinden. Zij zagen zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs dalen.”
Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelmarkt ligt toe: “Hotels moeten in toenemende mate rekening houden met concurrentie uit onverwachte hoek. Zo zien zij de verhuur van appartementen door particulieren fors toenemen (Airbnb, Wimdu e.d.) en vormt de groei van andere goedkope overnachtingsmogelijkheden, zoals, couchsurfing en B&B’s, als een belangrijke bedreiging.”
Algemene tendens hotelsector
Nederlandse hotels hebben de bezettingsgraad vorig jaar licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels steeg van 64,5% in 2012 tot 65,2% in 2013. De gemiddelde kamerprijs daalde echter, van €92 tot €87, en ook de totale opbrengst per kamer nam af, van €41.572 in 2012 tot €38.425 in 2013. Het herstel van de bezettingsgraad komt met name voor rekening van hotels in Amsterdam en op Schiphol. Hier steeg de bezettingsgraad met 3,3%, van 76,3% in 2012 tot 79,6% in 2013.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het aantal boekingen van hotelkamers via ‘online travel agencies (OTA’s)’, een intermediair op het internet, steeds verder toeneemt. In 2012 werd 28,9% van de hotelkamers via dit distributiekanaal geboekt, vorig jaar was dit ruim 32%. “De meeste kamers worden echter nog altijd via direct (telefonisch) contact met het hotel gereserveerd”, constateert Sweers.
Sweers: “De rol van touroperators en reisbureaus in het aantal boekingen wordt steeds kleiner. In 2012 was hun aandeel in het aantal boekingen bij Nederlandse hotels nog 7,1%. Vorig jaar waren zij nog maar goed voor 6,2%. En ook boekingen via veilingsites daalden vorig jaar, van 4,9% in 2012 tot 3,5% in 2013. Voor wat betreft de herkomst van de gasten valt de groei van het aantal bezoekers uit Amerika op. Vergeleken met 2012 nam het aantal Amerikaans hotelgasten vorig jaar toe van 6% tot 7,4%.”
Meer informatie: www.kpmg.com