De Vakantiebeurs heeft dit jaar 100.797 bezoekers getrokken. Daarmee zet de licht dalende lijn zich voort. De Vakdag trok wel meer bezoekers dan vorig jaar; 12.200 bezoekers. En dan was er dit jaar ook nog een aparte dag voor het Travel Congres. (niet opgenomen in de bezoekcijfers van de vakdag)
Zie ook: Achterhoek uitblinker op bescheiden Nederland-paviljoen Vakantiebeurs
De snelheid waarmee het beursbezoek afneemt is niet hoog, maar de geleidelijke daling zorgt er op langere termijn voor dat de Vakantiebeurs duidelijk krimpt. Wat ook opviel is dat het vloeroppervlakte van de Vakantiebeurs is afgenomen. De drie hallen aan de rechterzijde, na binnenkomst, waren dit jaar niet in gebruik. Van zowel vakbezoekers als consumenten vernemen wij signalen dat het Nederland-paviljoen tegenvalt qua omvang (en dat zij dat ook missen). Ook dichtbij-bestemming Vlaanderen ontbrak op deze beurs.
Een overzicht van de bezoekcijfers in de afgelopen jaren:
- 2015: 117.000
- 2016: 120.000
- 2017: 108.779
- 2018: 105.368
- 2019: 103.312
- 2020: 100.797
In 2021 is het themajaar van toeristisch Nederland ‘Ode aan het Nederlandse landschap’. Dat lijkt een mooi thema om ook op de Vakantiebeurs onder de aandacht te brengen. Er is bovendien steeds meer aandacht voor spreiding van toeristen over Nederland. Daarin spelen de binnenlandse vakantiegangers een belangrijke rol.
Vakdag nog altijd zeer populair
Alhoewel de Nederlandse regio’s en vakantieverblijven wat minder te vinden zijn op de beursvloer, bezoeken ze nog altijd massaal de Vakdag van de Vakantiebeurs. Dit jaar waren de lezingen wat meer verspreid over de Vakantiebeurs-beursvloer in speciale presentatie-units, en waren er ook lezingen vanuit de dagrecreatie (o.a. Efteling en Apenheul), die zeer populair waren. De Vakdag blijft daarmee nog altijd een van de belangrijkste netwerkmomenten voor de Nederlandse recreatiesector.
Meer informatie: www.vakantiebeurs.nl