Steeds meer eigenaren van particuliere vakantiewoningen nemen de verhuur in eigen hand. Deze trend is ook in andere sectoren zichtbaar; particulieren slaan de tussenpersonen steeds vaker over. In juni 2010 lanceerde Micazu.nl een nieuw businessmodel voor de verhuur door particulieren en inmiddels zijn er al 4.000 vakantiehuizen aangemeld. Marketing manager Martin van Kranenburg geeft tijdens de Second Home beurs gratis workshops om de huiseigenaar nog beter voor te bereiden op een succesvolle verhuur.
Doe het zelf
Van Kranenburg heeft de trend bijtijds onderkend en werd daarvoor onlangs beloond met een Thuiswinkel Award: “Door de komst van internet is de verhuurmarkt sterk veranderd. Tot enkele jaren geleden waren eigenaren afhankelijk van verhuurorganisaties zoals bijvoorbeeld Belvilla, Eurorelais of Interhome die de verhuur regelden. Anno 2011 kiezen steeds meer eigenaren er voor om de verhuur in eigen hand te nemen. De voornaamste reden is dat eigenaren geen 20% tot 30% van de weekprijs willen afdragen. Daarnaast willen ze ook zelf bepalen wanneer ze verhuren, en aan wie.”
Baas in eigen huis
Van Kranenburg ziet ook dat steeds meer eigenaren zich aansluiten omdat ze zelf willen bepalen wie er in hun huis komt. Veel eigenaren nemen na de boekingsaanvraag telefonisch contact op met de huurders om een beter gevoel te krijgen wat voor huurders ze in hun huis krijgen. Een vakantiehuis is voor veel eigenaren een kostbaar bezit. Dit is iets wat je niet moet onderschatten zegt Van Kranenburg.
Adviesplein
Ook de Second Home beurs speelt in op de trend naar meer zelfstandigheid van de huizenbezitter. Er is dit jaar sprake van een zeer uitgebreid adviesplein, waar (toekomstige) eigenaren van een tweede woning over verschillende onderwerpen worden bijgepraat. Martin van Kranenburg verzorgt op vrijdag (15.30 uur) en zondag (10.30 uur) een workshop om huizenbezitters nog meer kennis bij te brengen over de succesvolle verhuur van hun vakantiewoning.
Over Micazu.nl
Micazu.nl is de snelst groeiende online marktplaats voor particuliere vakantiewoningen van Nederlandse eigenaren, in meer dan 50 landen. Tijdens de Second Home beurs is Micazu.nl aanwezig op het adviesplein. De ruim 4.000 verhuurders van Micazu.nl ontvangen binnenkort een uitnodiging om gratis de beurs te bezoeken. Alle bezoekers van de beurs zijn welkom voor advies over een succesvolle verhuur van hun vakantiewoning. De Second Home beurs vindt plaats van 30 september t/m 2 oktober in de jaarbeurs van Utrecht.
Meer informatie: www.micazu.nl / www.secondhome.nl
3 reacties
De huiseigenaren die zonder tussenkomst van een professionele verhuurorganisatie zoals Interhome hun woning willen verhuren, moeten zich wel realiseren dat ze zich alleen op de Nederlandse vakantieganger en dus op een beperkt deel van de totale markt richten.
Interhome biedt als Zwitserse en internationale verhuurder van 32.000 vakantiewoningen in 30 landen de huiseigenaar een internationaal netwerk aan potentiële vakantiegangers. De buitenlandse klant heeft vaak andere vakantieperioden waarin hij op reis gaat. Dit geeft de Nederlandse huiseigenaar meer kans op een betere bezettingsgraad over het gehele jaar. Voor het rendement van de te verhuren woning is dit van groot belang.
Door onze bemiddeling nemen wij de huiseigenaar veel werk en zorgen uit handen. Hij heeft geen werk aan het afhandelen van de reserveringen, loopt minder risico met betalingen en weet dat er met zijn gasten op een professionele wijze wordt omgegaan. Hij kan zijn woning dus zonder zorgen verhuren!
Als er Nederlandse huiseigenaren zijn die hun woning in het buitenland willen verhuren, dan hebben zij bij verhuur via Interhome vele voordelen van onze lokale servicekantoren. Zijn woning wordt regelmatig gecontroleerd, de schoonmaak kan worden geregeld en zijn gasten zullen door een professioneel team worden ontvangen.
Kortom…de afdracht van de weekprijs mag dan wel iets hoger liggen via een professionele tussenpersoon als Interhome, maar daar staat wel een fijnmazig internationaal verhuurnetwerk, een professionele service, een wereldwijde bekendheid en een Call Center dat 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is tegenover.
Door de 46 jaar lange ervaring in verhuur en bemiddeling van vakantiewoningen en haar
groeiende portfolio heeft Interhome al bewezen dat zij een succesformule in handen hebben.
Namens NOVASOL Vakantiehuizen kan ik me alleen maar aansluiten bij mijn collega van Interhome. Ook NOVASOL neemt de verhuurder en gasten alle zorgen uit handen en bereikt haar klanten op internationale markten (waaronder via ca. 13.500 reisbureaus in Duitsland en Frankrijk) die graag huren op het moment dat het vakantiehuis er door het ontbreken van Nederlandse gasten verlaten bij staat.
Dat voor deze (marketing-)diensten en service een alleszins redelijke vergoeding (beduidend minder overigens dan de genoemde percentages) in rekening wordt gebracht, is logisch. Denk daarbij ook bijvoorbeeld aan een garantie als klanten onverhoopt niet betalen, niet op komen dagen of zelfs met achterlaten van schade vertrekken. In deze gevallen is de verhuurder bij organisaties als NOVASOL en Interhome in goede en vooral in veilige handen.
Beste Patty en Frans,
Uiteraard blijven er eigenaren die de verhuur van hun vakantiehuis willen uitbesteden aan een grotere organisatie. Maar een trend die enkele jaren in gang is gezet en die je ook in andere markten ziet is dat eigenaren meer grip willen hebben over wanneer ze willen verhuren en aan wie. Kijk ook naar enkele grote buitenlandse clubs zoals HomeAway en Airbnb.
En wat de bezetting betreft zijn veel eigenaren tevreden met de Nederlandse klanten die ze nu via Micazu.nl krijgen. Daarnaast staat uiteraard de meertaligheid ook op onze planning maar eerst willen we Micazu.nl optimaal neerzetten in Nederland.
Zie hieronder een spontane opmerking die we vandaag binnenkregen:
“Beste Webmasters, Onze ervaring met Micazu is zeer positief! De verhuur zou eigenlijk zeer moeizaam moeten zijn gezien de recessie, maar het tegendeel is waar! Dat geld tenminste voor onze vakantievilla. Wij hebben onze vakantievilla ÛT et THÛS in Saint Avit Senieur in de Dordogne nog nooit zo goed verhuurd gehad als dit jaar! Dit komt ook, denken wij door de vele vaste gasten die wij via Micazu hebben gekregen! De site is fantastisch mooi van vormgeving en heel goed van informatie voor de gasten! De webmasters staan altijd klaar met hun hulp en advies! Hartelijk dank voor jullie inzet! Vriendelijke groeten, Ben en Joke Noorderwerf van ÛT et THÛS in Saint Avit Senieur in de Dordogne / Franrkijk”