Trend in Duitsland; studiereizen voor 50 plussers

Uit onderzoek door het Duitse ‘Generation Plus’ blijkt een toenemende belangstelling voor reizen met een leercomponent; zoals talenreizen of reizen met een cultuurhistorisch lesprogramma. Ruim 40% van de geënquêteerden ziet zo’n studiereis wel zitten, en binnen deze groep heeft 57% al meer minstens 5 studiereizen achter de rug.

genuaDoelgroepselectie
Het was voor de respondenten niet alleen belangrijk om iets te leren over een land, taal en volk.  Op de eerste plaats noemden deze vakantiegangers: “je reist met aardige mensen” en “deze reizen zijn gevarieerder dan anderen.” De overgrote meerderheid van de culturele reizigers voelt zich aangetrokken tot andere Europese landen: Italië is met 24 procent de meest populaire bestemming  gevolgd door Duitsland (20%), Frankrijk (16%), Spanje (13%) Turkije (10%), Oostenrijk (8%), Groot Brittannië (7%) en de VS (5%) en Egypte (5%). Nederland komt in dat lijstje niet voor.
Alhoewel cultuurreizen over het algemeen individueel ingestelde mensen aantrekt, blijkt dat de cultuurreiziger, naarmate men op leeftijd komt, steeds vaker kiest voor pakketreizen. In de groep 50 – 59 jaar kiest 35% voor een groepsreis; bij de oudere reiziger is dit percentage verdubbeld.

Comfort
Een andere conclusie uit de enquête is dat de oudere Duitser lang niet altijd tevreden is over het comfort en de ontvangst op de accommodatie. Als verbeterpunten noemt men o.a. ‘ontvangst door het personeel’ waarbij ‘ondersteuning bij het verplaatsen van de bagage’ bij 9% op het wensenlijstje staat. Ook het comfort van het vervoermiddel (13%) en punktlichkeit van het vervoermiddel (13%) behoeft voor deze groep verbetering. Echt ontevreden zijn de geënquêteerden in 11% van de gevallen over de kwaliteit van het eten, 10% over de kwaliteit van de accommodatie en 10% over het aangeboden activiteitenprogramma.

Bekijk het onderzoek op www.generationplus.de

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *