De Spaanse toerist speelt op de Nederlandse toeristische markt een relatief bescheiden rol. Toch kwamen in 2013 395.000 Spaanse gasten op bezoek in Nederland. Het NBTC ziet de groei uit Spanje in het eerste half jaar van 2014 weer toenemen met 7%. (bron: CBS)
Op basis van deze cijfers en andere factoren heeft NBTC de prognose voor het aantal Spaanse bezoekers in Nederland voor het hele jaar positief bijgesteld naar vijf procent groei. Om het aantal bezoekers in perspectief te plaatsen: In 2013 werden 3.495.000 Duitse, 1.680.000 Britse en 1.673.000 Belgische toeristen ontvangen. Nog een opvallend feitje uit de CBS statistieken; de Spaanse gast boekte gemiddeld net geen 2 overnachtingen. (3,6 voor de Duitser en 2,62 voor de Belg.)
De groei uit Spanje komt niet vanzelf. In 2014 lopen er achttien campagnes: van april tot december is NBTC Spanje constant live met een campagne (met uitzondering van augustus). Jaenette Varela, countrymanager voor NBTC in Spanje: “Door campagnes met meer dan één partner te ontwikkelen, kunnen we dit jaar op grote schaal aan de bekendheid van Holland als vakantiebestemming werken, zelfs via landelijke tv! De mediaplannen bestaan uit een goede mix aan online en offline activiteiten, hoewel de focus meer op online ligt. Uit onderzoek blijkt dat de online aankopen in Spanje enorm stijgen en de internetpenetratie ligt er met 74% iets hoger dan in de rest van Europa”
De acties in Spanje zijn met name gericht op de meest welvarende regio’s: Madrid, Catatonië, Valencia en Baskenland. Deze regio’s beschikken over directe transportverbindingen naar zes verschillende plaatsen in Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Maastricht en Groningen. Het grote aanbod van verschillende aanbieders waaronder low cost carriers zorgt voor een sterke prijsconcurrentie. Qua doelgroep ligt de focus op Upperclass qualityseekers, Postmoderns en Achievers. Naast op de reiziger gerichte acties organiseert NBTC ook veel activiteiten voor de Spaanse pers.
Meer informatie: www.nbtc.nl
Profiel en campagnes
Spanjaarden hebben veel interesse in cultuur en een museumbezoek is dan ook veelal een van de activiteiten in Nederland. Stedentrips zijn daarom erg populair onder Spanjaarden, vooral naar Amsterdam. Ze verblijven dan vaak in drie- of viersterrenhotels en blijven steeds vaker dan voorheen een lang weekend, in plaats van de traditionele hele maand vakantie.
De campagnes die worden ingezet in de Spaanse markt maken deel uit van Faces of Holland (traditionele trekpleisters) en de Citybreak-campagne.
Meer informatie over de doelgroep Spaanse toeristen: NBTC Netwerk in Spanje