Landal en Roompot in omzet-top-10 webwinkels ‘Travel’

Jaarlijks publiceert Twinkle een overzicht van de Top 100 webwinkels en Top 30 webwinkels in de categorie ‘Travel’. De Webwinkels van Landal en Roompot staan op respectievelijk de zevende en negende plek op het gebied van webwinkelomzet in Travel. Beiden behaalden meer online omzet dan in 2012.

travel top 30De goede score van Landal en Roompot is opmerkelijk. Vele andere vakantieaanbieders in de lijst, bieden vooral vakanties aan naar het buitenland. De omzet per transactie is bij die partijen vaak veel groter, vanwege de reiskosten die meestal bij de prijs zijn inbegrepen en de gemiddelde langere verblijfsduur van een vakantie in het buitenland. Ook Emesa, die o.a. de website vakantieveilingen.nl beheert, is veel actief op de Nederlandse markt. Een overzicht van de ranglijst in ‘Travel’:

Top 10 Omzet in 2012 Omzet in 2011
Online Travel partijen in miljoen euro   positie 
1. KLM € 455.000.000 411 mln 1
2. TUI Nederland / Kras.nl € 356.683.000 243 mln 4
3. Sundio Group € 312.000.000 325 mln 2
4. Transavia.com € 250.000.000 250 mln 3
5. Thomas Cook € 245.000.000 238 mln 5
6. Travix € 213.000.000 204 mln 6
7. Landal GreenParks € 148.000.000 137 mln 8
8. Emesa Nederland bv € 134.000.000 110 mln 10
9. Roompot Vakanties € 125.500.000 120 mln 9
10. Vliegtickets.nl € 98.000.000    
11. CenterParcs.nl € 86.000.000    

Actueel: In 2011 nam het onlangs failliet verklaarde OAD nog de zevende plek in op de ranglijst met een omzet van € 186 miljoen. In 2012 was OAD afgegleden naar positie nummer 16, met bijbehorende omzet van € 75 miljoen.

Trend
Marieke Verdonk, hoofdredacteur Twinkle en Twinkle100: ‘Het is een interessante trend dat de groten steeds groter worden – onder andere door overnames – en dat er veel ruimte is voor nichespelers. Ik ben benieuwd hoe deze trend zich voortzet.’

Online strategie
De gegevens die door Twinkle zijn verzameld geven een goed beeld van de online strategie die door de bedrijven wordt gevoerd. “Nee, lang niet alle gegevens die wij publiceren zijn vrijwillig afgestaan.” laat een redacteur van Twinkle weten. Er wordt samengewerkt met diverse partijen die een deel van de analyse van de websites voor hun rekening namen.

  • MeasureWorks: verzorgde performancemetingen via deskop en mobiel.
  • Yes2web: onderzocht officiële Facebook-pagina’s, de mate van engagement op deze pagina, de gemiddelde reactiesnelheid bij vragen of opmerkingen van consumenten en het aantal fans van het bedrijf.
  • WUA!: genereerde door middel van consumentenonderzoek cijfers voor gebruiksvriendelijkheid, informatiewaarde, vertrouwen en webimago.
  • Stramark: heeft de redactie dit jaar geholpen door de gegevens onder het kopje ‘Toeleveranciers’ op te zoeken waar bedrijven ‘Geen opgave’ hebben ingevuld.

Welke gegevens?
Naast de online omzet vindt u in de Twinkle100 infographics over de webwinkels die de bedrijven beheren, het binnen- en buitenlandse e-commerce landschap, gegevens over toeleveranciers waarmee de webwinkels samenwerken, informatie over pageviews, sociale media-accounts, laadtijden, keurmerken, betaalmethodes,  verantwoordelijke manager(s), conversiepercentages, de mobiele strategie, een beoordeling van de kwaliteit van de website, en nog veel meer.
Het dossier is redelijk compleet; met slechts op enkele plekken ‘geen opgave’.

Wie wil weten hoe de topwebwinkels hun strategie hebben ingericht, kan voor € 39,95 een rapport opvragen bij Twinkle. Ook zijn er op de website enkele basisgegevens gratis te downloaden.

Meer informatie: www.twinkle100.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *