Gastronomie als nieuwe troefkaart voor toerisme naar Nederland?

Nederland heeft internationaal geen grote naam als het gaat om culinair genieten. Wel is er de afgelopen jaren enorm veel progressie geboekt als het gaat om kwaliteitsverbetering en bijzondere initiatieven. Er is internationale waardering voor deze ontwikkelingen, maar vooralsnog vooral bij de culinaire insiders. Het NBTC wil ‘De smaak van Holland’ internationaal beter onder de aandacht brengen. Door in te spelen op streekproducten en regionale specialiteiten, draagt de campagne ook bij aan een betere spreiding van toeristen over Nederland.

imagoscores (klik voor vergroting)
imagoscores (klik voor vergroting)

Er is nog wel wat missiewerk te verrichten. In een imago-onderzoek van NBT-NIPO research blijkt dat ‘culinaire kwaliteit en prijs/kwaliteitsverhouding van de hospitality sector’ vrij laag scoren in de perceptie van niet-bezoekers (zie afbeelding rechts). Volgens het NBTC gaapt er een groot gat tussen deze perceptie en de werkelijkheid. En dat is ook een aanleiding om aandacht te besteden aan het beeld van ‘culinair Nederland’.

Culinair Imago in beeld
Sinds een week staat er een youtube-filmpje online waarin de uitgangspunten en ambities mooi worden weergegeven:

Activiteiten
Inmiddels is er een internationale twittercampagne rondom ‘De Smaak van Holland’ van start gegaan. Projectleider bij het NBTC, Max Schreuder, ligt toe: “Wekelijks bereiken wij wereldwijd de foodies via @visitholland met mooie beelden, video’s, recepten, streekgerechten, allemaal in het Engels en bij voorkeur met links naar Engelstalige blogs en artikelen.”

Voor 2015 staan er nog meer activiteiten op het programma:

  • 4 internationale persreizen (totaal 40 journalisten) in samenwerking met 4 verschillende regio’s en/of steden
  • Smaak van Holland Tour met internationale food-bloggers
  • Workshop met buitenlandse chefs met internationale exposure
  • op holland.com naast de centrale culinaire pagina uitgebreide regiosecties in combinatie met recepten en/of video’s van toonaangevende chefs
  • wereldwijde twitter-campagne gericht op ‘foodies’ via @visitholland en #hollandfoodies
  • integratie van het culinaire thema in lopende NBTC campagnes
  • Participatie task-forceacuisitieBocused’Orin 2018
  • Productie van B2B en B2C video
voorbeeld van een Zeeuwse imagocampagne
voorbeeld van een Zeeuwse imagocampagne

Aanhaken?
De culinaire campagne biedt kansen voor diverse regio’s. Nederland heeft veel mooie streekproducten, topchefs, dito (sterren)restaurants en gastvrije en gedreven telers. Kortom, alle ingrediënten voor een smakelijk verblijf zijn aanwezig.
Schreuder hoopt dat regio’s, restaurants en producenten van streekproducten de campagne breed gaan ondersteunen. Als advies geeft hij mee: “Zorg dat je vooral Engelstalige content aanlevert, en Engelstalige landingspagina’s op je eigen website realiseert. Als we een persreis organiseren dan kunnen ondernemers ook meehelpen door het aanbieden van overnachtingen, tickets en menu’s etc.”

Meer informatie: NBTC campagne-pagina De Smaak van Holland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *