De vakantieganger van 2012 is, door het onrustige economische klimaat en de aangekondigde bezuinigingen, extra prijsbewust en meer dan ooit ook op zoek naar zekerheid. ‘De vakantieganger wil voor zijn vakantie beslist niet teveel betalen en al helemaal niet worden geconfronteerd met extra kosten nadat hij de vakantie heeft vastgelegd. Dat vertaalt zich bij ons onder meer in een aanzienlijke groei in het aantal all inclusive vakanties, maar ook in een succesvolle verkoop van ons Flexpakket, waarmee de vakantieganger extra zekerheid en flexibiliteit koopt’, stelt Steven van Nieuwenhuijzen, algemeen directeur D-reizen.
De groei in all inclusive vakanties vindt Van Nieuwenhuijzen wel verklaarbaar. ‘Bij een dergelijke reis weet de consument immers direct wat de vakantie kost en heeft hij de garantie dat hij achteraf niet nog eens voor extra uitgaven komt te staan’. Zekerheid rond de vakantie is ook voor veel consumenten een reden om de gang naar het reisbureau te maken. ‘Hoewel wij nog steeds een groei zien in het aantal onlineboekingen, merken wij dat de consument vooral voor het reisbureau kiest vanwege het gemak en de persoonlijke aandacht die hij daar krijgt. De reisagent helpt in de zoektocht naar scherp geprijsde vakanties, want ook dát is tegenwoordig door de vele aanbiedingen voor consumenten een (z)ware opgave. Die zorg neemt het reisbureau hen uit handen’, aldus Van Nieuwenhuijzen.
Vijftig procent koopt Flexpakket
Extra zekerheid vindt de vakantieganger ook bij het Flexpakket, dat vorig jaar door D-reizen werd geïntroduceerd. Het Flexpakket blijkt een succes en voorziet duidelijk in een behoefte, zo laten de verkoopcijfers zien. Zo’n vijftig procent van de consumenten die bij D-reizen een vakantie boekt, koopt tegelijkertijd een Flexpakket. Het pakket biedt diverse voordelen, waaronder het niet aanbetalen van de vakantie, gratis omboeken en een doorlopende calamiteitenverzekering. Steven van Nieuwenhuijzen: ‘Maar ook de eventuele brandstoftoeslag van luchtvaartmaatschappijen wordt gedekt door het Flexpakket. Geen enkele vakantieganger zit er op te wachten dat luchtvaartmaatschappijen en/of reisorganisaties vanwege de stijgende brandstofprijzen ineens met een extra toeslag of naheffing komen. Zo’n toeslag kan in ernstige gevallen oplopen tot wel enkele honderden euro’s, waardoor de vakantie ineens fors duurder wordt. Het Flexpakket voorkomt dat consumenten met dit soort naheffingen worden geconfronteerd. Met het pakket loopt de consument dus geen enkel risico. Het blijkt wel dat men daar in deze tijd behoefte aan heeft’, besluit Van Nieuwenhuijzen.
Bron: persbericht D-reizen