NBTC verwacht dat in 2012 het aantal Duitse bezoekers zo’n 3% groeit ten opzichte van 2011, en hiermee de 3 miljoen overschrijdt. In 2010 groeide het aantal bezoekers uit Duitsland ten opzichte van 2009 met een kleine 4% (104.000 gasten); in 2011 was dit zelfs circa 4,5% (130.000 gasten).
Aantrekkingskracht Nederland voor Duitsers
Anouk Susan, manager NBTC-vestiging Duitsland: “Nederland blijft een aantrekkelijke bestemming voor Duitsland, met name Noordrijn-Westfalen. Het NBTC richt zijn inspanningen op deze Duitse regio vanwege de grootte en de samenstelling van de bevolking: de doelgroepen waar wij ons op richten zijn hier ruim vertegenwoordigd”.
Er zijn verschillende redenen waarom Duitsers Nederland aantrekkelijk vinden als vakantiebestemming: “Nederland is een bestemming die dichtbij ligt – nog steeds een belangrijke plus voor een grote groep Duitse reizigers. Daarnaast biedt Nederland een toeristisch aanbod dat de gemiddelde Duitse bezoeker aanspreekt: een prachtige kust en een groen achterland met uitstekende fietsmogelijkheden. Dit aanbod in combinatie met de nabijheid trekt veel bezoekers. Strandvakanties zijn de belangrijkste reden voor Duitsers om naar Nederland te komen”, aldus Susan.
Het NBTC speelt met zijn marketingactiviteiten in op deze interesse met de kust- en natuurcampagnes. Anouk Susan: “Daarnaast zijn de Nederlandse steden aantrekkelijk voor de Duitse bezoekers: ze houden van de gezellige, ongedwongen sfeer en van het culturele aanbod. In 2012 hebben we in nauwe samenwerking met vervoerspartners als KLM, Easy Jet, Deutsche Bahn en Lufthansa en natuurlijk de Nederlandse steden sterk ingezet op de promotie in grotere steden in Duitsland, ook buiten Noordrijn-Westfalen zoals Frankfurt, Berlijn, München, Hamburg, Nürnberg en Stuttgart. Dit heeft tot goede resultaten geleid”.
Bekijk voor meer specifieke informatie over Duitse bezoekers de Marketscan Duitsland (pdf).
Promotie Duitsland 2013
Ook komend jaar staan de Nederlandse kust, natuur en steden in Duitsland centraal. Het jaar start goed met een deelname aan de Grüne Woche in Berlijn waar de groene kant van Nederland wordt gepromoot en een aantal persbijeenkomsten in Düsseldorf en de Nederlandse Ambassade in Berlijn waar in samenwerking met Holland-partners de belangrijke evenementen in Nederland in 2013 worden gepresenteerd.
Bron: www.nbtc.nl
Pretwerk advies:
Er zijn nog veel websites van toeristische voorzieningen die geen, of een gebrekkige Duitse taalversie hebben. Lees ook de blog op deze website over communiceren met de Duitse doelgroep. Een vertaler met veel ervaring in toerisme is Ulrike Grafberger.