ANWB kamperen kiest voor de jeugd

Tijdens de ANWB kampeerdagen werd veel aandacht aan kinderen besteed om mensen  voor kamperen te interesseren. De ANWB-kinder-campinginspecties zijn een groot succes en de ANWB had dit jaar bewust meer activiteiten voor kinderen op het terrein gepland.

De bezoekersaantallen in het mooie aprilweekend stegen dit jaar naar 23.500 (t.o.v. 20.000 in 2010).

Meer uitstapje dan beurs

Frank Jacobs van de ANWB: “We hebben deze kampeerdagen vooral opgezet als een leuk dagje uit . Daarmee onderscheiden we ons van andere beursen waarin vooral de producten centraal staan. We hebben dit jaar bewust ook wat meer activiteiten voor kinderen georganiseerd; Friesland Campings heeft hier kano’s en zeilbootjes liggen, er is een waterskibaan en een kabelbaan gemaakt en het animatieteam van RCN verzorgt een continu programma voor kinderen.”

 

Nieuw: Glamping paviljoen

Nieuw dit jaar was het Glamping paviljoen, waar bezoekers kennis konden maken met de luxere variant van kamperen. De ANWB bracht begin dit jaar ook voor het eerst een Glamping magazine uit om haar achterban bekend te maken met deze nieuwe kampeervorm. Voor de bezoekers van de beurs had dit paviljoen een hoge ‘wow’ factor. “Is dit nog kamperen?”. Ook Frank Jacobs herkent de schroom: “De doelgroep van deze beurs is vooral gewend aan traditioneel kamperen. We zien dat het glamping gedeelte deze twee dagen ook relatief iets minder goed bezocht werd. Veel mensen zijn wel erg nieuwsgierig naar alle nieuwe luxe opties in de de glamping accommodaties.”

 

Kinderwensen

De ANWB had dit jaar ook een groot paviljoen ingericht rondom twee kinderinitiatieven:

De ANWB kinderinspecteurs konden zich aanmelden en direct op het terrein aan de slag met een inspectieformulier.

Ook de kidsclub ‘Explorers’ is een groot succes, met inmiddels meer dan 150.000 leden. De ANWB versterkt dit lidmaatschap nog eens door middel van een TV programma bij Nickolodeon. In dit programma gaan kinderen met een grote gele bus op pad om allerlei producten te testen; van toiletten bij tankstations tot voorzieningen in een pretpark.

ANWB Explorers is een club van de ANWB, speciaal voor kinderen tot en met 14 jaar. Hier hebben kinderen het voor het zeggen, en kunnen ze heel veel ontdekken. Bijzondere dingen in de buurt of in het hele land, maar ook in de eigen achtertuin. ANWB wil de kinderen zo helpen om hun ogen en oren open te houden, en interessante zaken met elkaar te delen.

Jacobs: “Door dit soort initiatieven krijgen we goed in beeld wat de kinderen willen”

 

Basic kamperen

Aanbieders van basic kampeervormen voelen zich nog steeds prima thuis op deze beurs. De Vekabo (kampeerboeren) hadden een uitgebreide stand en ook natuurkampeerterrreinen konden mensen vrijmaken om de stands te bemannen. Bij een aantal campings speelde duidelijk het dilemma; “Wie gaat de stand bemannen, want met dit mooie weer was het ook al weer druk op vele campings

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *