De IAAPA, de International Association of Amusement Parks and Attractions, bestaat in 2018 precies 100 jaar. Haar jaarlijkse EAS-beurs (Euro Attractions Show), die dit jaar voor de 14e keer wordt gehouden, krijgt daarom een feestelijk tintje. Niet alleen is de beursvloer groter dan ooit, de internationale bijeenkomst wordt voor de derde keer in Amsterdam gehouden van 25 tot en met 27 september.
Om deze driedaagse beurs in te leiden, organiseerde de IAAPA op woensdag 20 juni een voorproefje bij de Amsterdamse attractie This is Holland. Vijf sprekers leidden daar op hun eigen manier de plannen voor de toekomst in: Jakob Wahl van IAAPA, Jack van de Vliert (salesmanager Efteling), Joost van Berkel (directeur This is Holland), Marc Guffens (Walibi Belgium) en Tessa Maessen (communicatiemanager bij Toverland).
Trends
IAAPA-woordvoerder Wahl benoemde enkele belangrijke trends in de recreatiewereld, zoals de toename van intellectual property in de leisure, nieuwe technologieën als virtual reality (onder meer in achtbanen en vrijevaltorens) en retailtainment (winkelcentra combineren met een uniek entertainmentaanbod). Ook stipte hij de overname aan van dieren-, water- en pretparken door grote internationale ketens.
Internationalisering, zowel intern als extern
Jack van de Vliert lichtte toe hoe de Efteling via een grootschalige internationale aanpak meer bezoekers uit het buitenland naar Kaatsheuvel wil trekken. Met meerdere nieuwe verblijfsmogelijkheden en zowel interne als externe meertaligheid wordt duidelijk de route gekozen van de internationale bezoeker. Dat doet het park onder meer door het toevoegen van symbolen.
Meerjarige uitbreiding en openheid
De woordvoerder van Walibi Belgium, Marc Guffens, deed uit de doeken hoe het meerjarenplan van Walibi Belgium moet zorgen voor een blijvende toppositie in het Belgische pretparklandschap. Met een investering van 100 miljoen euro, waarmee onder andere vier nieuwe achtbanen worden neergezet, zet Walibi Belgium in op een groeispurt én openheid in de pers. De openbaarmaking van het complete plan, dat tot en met 2021 loopt, zorgt hiermee voor constante aandacht in de binnenlandse én buitenlandse media.
Storytelling en kwaliteitsimpulsen
Toverland-woordvoerder Tessa Maessen informeerde de aanwezigen uitgebreid over de nieuwe plannen voor het Limburgse themapark. De nieuwe entreezone Port Laguna en themagebied Avalon, die voor een totaalprijs van 35 miljoen worden neergezet, werden voor de aanwezigen gepresenteerd. Op 7 juli 2018 openen deze parkdelen de deuren naar een nieuwe themabeleving. Daarmee speelt Toverland in op de branche, die de focus meer en meer legt op storytelling. Bezoekers wanen zich op die manier al vanaf de start van hun dag ineen andere wereld.
Educatief én entertainend
Joost van Berkel, directeur van This is Holland en gastheer van de dag, wil met zijn attractie educatief én entertainend zijn. Geloven in je eigen concept: dat is waar het volgens hem om draait. Nu het concept in Nederland aanslaat met lovende reviews, is het volgens hem tijd om de vleugels uit te slaan naar het buitenland. This is Germany? This is… Het is allemaal mogelijk.
EAS-beurs
De leisurewereld staat aan de vooravond van grote investeringen. Met 149 miljoen vrijetijdsgasten per jaar in Europa, 53.100 fulltime medewerkers en 10 miljard euro in economische impact is deze sector onvermijdelijk.
Deze nieuwigheden, trends en ontwikkelingen zijn voor alle geïnteresseerden van 25 tot en met 27 september te bespreken, te zien én te beleven op de EAS-beurs in Amsterdam.
Meer nieuws over Euro Attractions Show 2018 via: #EAS2018
Meer informatie: www.iaapa.org/expos/euro-attractions-show/home
met dank aan:
Maurice de Zeeuw
Luister ook naar zijn attractieparken-podcast op: http://themetalk.nl/