Met ingang van 1 januari 2015 gaan Wandelbonden Nederlandse Wandsport Bond (NWB) en KNBLO Wandelsportorganisatie Nederland (KNBLO-NL) gezamenlijk verder onder de naam Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN); een club met 100.000 leden. De ambities reiken veel verder, want er zijn in Nederland ruim 6,5 miljoen recreatieve wandelaars en de nieuwe bond wil voor deze groep meer gaan betekenen.
Sterk in evenementen
De NWB en KNBLO-NL hebben op dit moment vooral een sterke positie onder de wandelaars die regelmatig deelnemen aan grote wandelevenementen. Daar is de dienstverlening ook goed op ingericht met o.a. de organisatie van evenementen, een wandelagenda, opleidingen voor wandeltrainers en trainingsprogramma’s met een evenement (bijvoorbeeld Vierdaagse van Nijmegen) als einddoel.
6,5 miljoen wandelaars
Er zit een enorm gat tussen de 6,5 miljoen wandelaars in Nederland en de 100.000 leden van de nieuwe wandelbond. Stan Lyczak, voorzitter van KWBN, ziet daarin vooral kansen: “De wandelwereld is veelomvattend, groeit sterk en is tegelijkertijd volop in beweging. Wandelen behoort tot de snelst groeiende sporten. Van een sterke ledenorganisatie met evenementen als belangrijke kerntaak wil KWBN zich ontwikkelen tot een consumenten-, leden- en brancheorganisatie voor het hele potentieel van ruim 6,5 miljoen regelmatige wandelaars in Nederland. Met behoud van al het goede dat er al is én met nieuwe producten en diensten. Door verder te bouwen op het stevige fundament en gebruik te maken van de mogelijkheden uit de nieuwe wereld spelen we een belangrijke rol in het fit en vitaal krijgen en houden van Nederland. En dat op een plezierige, laagdrempelige en realistische manier.”
Nieuwe diensten
Welke nieuwe diensten worden ontwikkeld is op dit moment nog niet (helemaal) bekend. Voor een deel worden bestaande programma’s (aangepast) aangeboden aan nieuwe doelgroepen. Als voorbeeld noemt woordvoerder Marielle Vissers het succesvolle programma Wandelfit, dat een belangrijke rol speelt bij het laagdrempelig in beweging brengen van mensen. Vissers: “Maar er is nog veel meer te bedenken, zoals bijvoorbeeld op het gebied van het aanbieden van wandelmateriaal, het samenbrengen van wandelaars of informatie verstrekken. Sommige mensen vinden het prettig om ergens bij te horen; zij kunnen lid worden van KWBN. Maar er zijn ook mensen die niet gebonden willen zijn, maar wel producten willen afnemen. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld ons magazine waarop mensen zich kunnen abonneren. We gaan in het nieuwe jaar onze keuzes bepalen.”
Er liggen zeker nog kansen op het gebied van samenwerking met het bedrijfsleven in horeca en toerisme. Nu gebeurt dat vaak op lokaal niveau, bijvoorbeeld rondom een evenement. Een organisatie als Natuurmonumenten is bijvoorbeeld aangesloten bij de bond en krijgt op deze manier aandacht voor wandelingen in natuurgebieden.
Meer informatie: www.knblo.nl
www.wandel.nl (consumentenportal)