2017 topjaar voor Achterhoekse museumbranche

2017 was een bewogen jaar voor de Achterhoekse museumbranche. Een aantal grote nieuwe musea openden hun deuren en daarmee wisten ook veel kunst- en cultuurliefhebbers de Achterhoek te vinden.

Kasteel Ruurlo, fotograaf Michael van Oosten
Nieuwe culturele aanwinsten voor de Achterhoek
In 2017 kreeg De Achterhoek er een aantal culturele parels bij. Museum MORE opende naast haar vestiging in Gorssel een tweede locatie in Kasteel Ruurlo. In Zutphen kwam er nieuw museum bij: het Geelvinck Muziek Museum, dat ook een vestiging in Amsterdam heeft. Ook gingen de vernieuwde Musea Zutphen open voor publiek op een nieuwe locatie in de historische binnenstad, aan het Hof van Heeckeren. 2017 was ook het jaar van het 100-jarig jubileum van de kunststroming De Stijl. Nederland vierde dit met het feestjaar Mondriaan to Dutch Design. Villa Mondriaan in Winterswijk was hierbij nauw betrokken.
Het STAAL museum in Almen, over de Achterhoek van dichter A.C.W. Staring zou ook het afgelopen jaar open gaan. De opening moest echter vanwege brand uitgesteld worden. Naar verwachting gaat het museum in de zomer van 2018 open.

Bezoekersaantallen 2017
De bezoekersaantallen liegen er niet om. Het unieke Lalique Museum in het Hanzestadje Doesburg mocht het afgelopen jaar 22.000 bezoekers verwelkomen en het imposante Kasteel Huis Bergh in ‘s -Heerenberg sloot het jaar af met bijna 30.000 bezoekers. De vernieuwde Musea Zutphen, die in mei 2017 openden, onthaalden in het eerste halfjaar circa 50.000 bezoekers.
Het was ook zeker een topjaar voor Museum MORE & Kasteel Ruurlo. De musea van Hans Melchers sloten het jaar af met een gezamenlijk bezoekersaantal van 270.000 bezoekers. De nieuwe MORE vestiging Kasteel Ruurlo had al binnen een half jaar 120.000 bezoekers. Museum MORE in Gorssel werd in 2017 door 150.000 mensen bezocht.

Campagne Musea Achterhoek
In 2015 werd op initiatief van een aantal grote musea en Stichting Achterhoek Toerisme de campagne Musea in de Achterhoek in het leven geroepen. De campagne draagt bij aan de regionale en landelijke zichtbaarheid van de Achterhoekse Musea. Binnen de campagne wordt elk jaar een museumbrochure ontwikkeld waarin zich alle deelnemende musea presenteren. Deze is verkrijgbaar bij de deelnemende musea, VVV’s en Toeristische Informatiepunten in de Achterhoek. De brochure wordt ook verspreid via o.a. de Vakantiebeurs in Utrecht. Daarnaast is er een website waarop informatie in het Nederlands, Duits en Engels over musea en lopende tentoonstellingen te vinden is.

Meer informatie: www.musea-achterhoek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *