De kracht van gebundelde kleinschalige logies is zichtbaar op vier SVR beurzen

Heeft een boerencamping moeite om zich staande te houden in het marketinggeweld van grote beursgenoteerde vakantieketens? Niet als je de krachten bundelt, zoals de SVR al jaren doet. Tijdens de coronacrisis groeide het aantal donateurs met 25.000 naar 150.000. De vier aankomende beurzen worden gebruikt om de banden met de hechte achterban nog eens te versterken

Bas van Mill op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs

Bas van Mill, de voorman van de SVR, merkt op dat de SVR eigenlijk gouden tijden beleeft: “De coronacrisis heeft het kleinschalig kamperen eigenlijk in de kaart gespeeld. De boodschap was om drukte te vermijden, en dat is uitstekend mogelijk op de kleinschalige campings van de SVR achterban. We zien ook de laatste maanden dat er nog altijd gorei zit in het donateursbestand. En ook de aanvragen van campings om aan te haken bij de SVR neemt sterk toe. In Nederland hebben we op dit moment 1200 aangesloten accommodaties.”

Marketing draait om het creëren van een community

De Stichting Vrije Recreatie (SVR) is zondermeer een bijzondere community. Wie wil kamperen bij een SVR camping dient donateur te worden van de stichting. Dat is marketingtechnisch een slimme zet, want je kunt je donateurs makkelijker benaderen om nog eens terug te komen of een andere camping te bezoeken.

Een van de activiteiten van de SVR is het organiseren van vier beurzen waarop de (kleinschalige) verblijfsaccommodaties zich kunnen presenteren aan de SVR donateurs. Van Mill: “We organiseren deze beurzen voor zowel de kampeerders als de aangesloten campings. Het is een mooi moment om je gastheer of gastvrouw voor je komende vakantie eens persoonlijk te ontmoeten.”

De vier beurzen van 2023:

  • Zaterdag 21 januari: Expo Houten
  • Zaterdag 28 januari: Autotron Rosmalen
  • Zaterdag 4 februari: Martiniplaza in Groningen
  • Zaterdag 11 februari: Expo Greater Amsterdam in Vijfhuizen

Elke beursdag duurt van 10.00 uur tot 16.00 uur. Voor donateurs van de SVR is een bezoek gratis. Zo’n 300 campings presenteren zich op de eerste beurs in de Expo Houten. Het is voor de SVR vooral een event om de persoonlijke band tussen de gasten en de SVR campings te versterken.

Naast de vier eigen beurzen neemt de SVR ook nog deel aan de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. De Vakantiebeurs heeft men laten schieten ‘omdat het Nederlands paviljoen weinig meer voorstelt.’

Voor komend jaren worden de marketinginspanningen richting de Duitse markt opgevoerd met o.a. deelname aan vier beurzen in Duitsland en Oostenrijk. Van Mill: “Vorig jaar waren we voor het eerst aanwezig in Düsseldorf. Dat was een groot succes. De Duitse gast is erg enthousiast over het kleinschalige en persoonlijke aanbod.”

Ook op andere vlakken zien we dat de SVR aan de weg timmert om het ‘kamperen bij de boer’ aantrekkelijker te maken en onder de aandacht te brengen. Zo wordt samengewerkt met Van Hoorne Entertainment, die de bekende karakters van Fien en Teun inzet om het leven op het platteland op een leuke manier onder de aandacht te brengen. Van Mill: “Er zijn nu 9 SVR campings die op hun terrein een Fien en Teun aanbod en thematisering inzetten. Dat is o.a. een groot succes bij opa’s en oma’s die hun kleinkinderen meenemen naar de camping. We verwachten dat er dit jaar nog meer SVR campings mee gaan doen met deze samenwerking. En op drie van de vier SVR beurzen zijn Fien en Teun ook actief om de jongste gasten te vermaken.”

Meer informatie: https://svr.nl/beurzen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *