Privé geeft aan dat iets besloten is. Denk aan een privévliegtuig, privékok en privéstrand. Het mag alleen gebruikt worden door jou of door een specifieke groep. Is dit eigenlijk nog wel iets dat past bij de huidige samenleving en de verandering in waardes?
We delen ons privé
In een samenleving waarin we steeds meer delen, niet alleen onze gedachtes en activiteiten via de social media, maar ook auto’s (MyWeels) , gereedschap (Peerby) en je zelfs de lekkere kliekjes van het avondeten kunt ophalen bij je buren (ThuisAfgehaald). Het is dan toch vreemd dat er nog iets als ‘privé’ bestaat.
Schending van de privacy
Ter discussie is al weken het feit dat de bonuskaart van Albert Hein ineens je privacy zou schenden. Terwijl je er zelf voor kunt kiezen om je gegevens achter te laten en daardoor gepersonaliseerde kortingen te krijgen. Toch vinden sommige dat het oneerlijk is dat je niet op een andere manier korting kunt krijgen.
Naïeve consument
Het is naïef gedacht van de consument dat CRM systemen zijn bedacht ten goede van de consument. Uiteraard is alles er op ingericht om de consument bijzonder te laten voelen, maar als bedrijf er ook aan te verdienen. Van de ICI Paris krijg ik folders specifiek met Estée Lauder acties en de Kruitvat stuurt mij elke vrijdag een speciale aanbieding. Ik blij met mijn aankoop, bedrijf blij met meer omzet.
Attractieparken en persoonlijke acties
In attractieparken krijgen abonnementhouders ook steeds vaker gerichte acties en daar wordt weinig over geklaagd. Meestal worden deze acties gesegmenteerd op leeftijd. Het probleem bij de parken is echter dat zij de acties niet altijd even goed communiceren. Dus voor je het weet sta je op de verkeerde tijd, bij het verkeerde restaurant en heb je de verkeerde leeftijd. Daar kan dus nog wel een verbeteringsslag in gemaakt worden.
Een prima niet-privé leven
Ik deel mijn halve leven via de social media en schrijf wekelijks dit Vrijdagmiddagblog met mijn mening over trends en ontwikkelingen binnen de vrijetijd. Verder moet ik bij elke app toestemming geven dat mijn gegevens gebruikt mogen worden, dus een ‘privé’ leven is voor mij lastig. Ik ervaar vooral de positieve zaken, zoals de kortingen, van het niet-privé leven. Al begrijp ik wel dat er mensen zijn die juist waarde hechten aan privé en nog altijd bereid zijn daar meer voor te betalen. Toch verwacht ik dat privé in de toekomst een andere betekenis gaat krijgen. Privé in de zin van ‘besloten’ zal veranderen naar privé als ‘persoonsgebonden’.
Tot volgende week!
Volgende week gaat PanterKist iets groots bekend maken. Want PanterKist gaat op reis! Waar naar toe en met welk doel dat is, dat zal je volgende week lezen. Voor nu wens ik jullie allemaal een goed weekend! Uiteraard mogen reacties op bovenstaand blog weer via de twitter of hieronder gegeven worden.