“We hadden 500 posters verspreid. Je zou dan toch verwachten dat dit terrein vol staat,” hoorde ik een organisator zeggen van een klein festival. Ik vond het een opmerking van niks. Het klonk mij ongeloofwaardig dat alleen 500 posters voor traffic naar je festival zorgen. Echter ben ik geen kenner, dus vroeg ik Hilde de Kok van In de Schijnwerpers om haar visie.
Zending, zending, zending
Hilde weet als geen ander hoe belangrijk Public Relations is. Met dik vijftienjaar werkervaring zegt zij zelf dat communicatie rondom evenementen geen ‘rocketscience’ is , maar dat organisaties zich te weinig in hun doelgroep verplaatsen. Volgens Hilde gaat het bij organisaties mis als zij alleen zenden. “Luisteren is van groot belang. Haak in op de interesse van je doelgroep, gecombineerd met actuele gebeurtenissen. Vraag van tevoren aan je doelgroep (via social media) waar zij behoefte aan hebben, en stem je event daarop af! Zo wordt je bezoeker een co-creator van het event. En dat verhoogt betrokkenheid en verlaagt de no-show.”
Draag je boodschap uit
Of je het met 500 posters nog redt, antwoord zij: “Ik geloof in de kracht van het gecombineerd inzetten van traditionele media en social media. En daarbij de balans tussen betaalde en free publicity opzoeken.” Ook in een interview van Derrick Neleman van By the Grape lees ik terug: “Een goed merk moet zijn verhaal via verschillende media uitdragen en de boodschap via verschillende kanalen binnen de juiste context distribueren.”
Kracht van een goed
Hilde geeft aan dat de kracht van een goed persbericht nog wel eens onderschat wordt. Bedrijven verwachten nu dat hun eigen medewerkers journalisten zijn, maar een goed bericht schrijven is niet voor iedereen weg gelegd. “Het is een geluk als je een medewerker in dienst hebt die het talent en de tijd er voor heeft, maar steeds meer pr bureaus schrijven op basis van SEO social media releases voor een redelijk prijs een fantastisch stuk dat je meer content oplevert.”
We krijgen nog een paar tips
Uit cijfers van ING is te lezen dat de bedrijven in ‘content marketing’ groeien. Dus bedrijven hoeven niet alles intern te bedenken, maar kunnen de hulp in schakelen van de professionals. Hilde geeft ons nog twee laatste tips:
1. Handel vanuit DNA: Het is belangrijk te communiceren vanuit het bedrijf DNA en dit consistent door te voeren in alle kanalen. Dus bij een kleurrijk graffiti event, dan past een zwart wit poster niet. Klinkt logisch, maar toch gaat het hier mis. Dat komt door…
2. Denk niet vanuit jezelf: Staat dit haaks op 1? Nee, je moet communiceren vanuit het DNA, maar je moet niet steeds over jezelf praten of promoten wat je zelf leuk vindt (een zwart wit tekening). Bezoekers hebben ook een mening en worden misschien door andere zaken getriggerd.
Tot volgende week!
Het is mij helder; alleen met 500 posters is het lastig. Als de posters op de juiste locaties hangen en de aandacht van de juiste doelgroep trekt, dan is er een kans dat het werk. Maar meerdere kanalen versterken elkaar en daardoor bereik je meer publiek. In de serie van de co-blogs volgt volgende week de tweede. Onderwerp is nog even geheim. Wil je meepraten over PR of wil je iets anders kwijt, dat kan allemaal hieronder of op de twitter.