Vrijdagmiddagblog! Flawsome

Van de week was ik in Amsterdam en de tram bleek de beste plek om inspiratie op te doen voor het vrijdagmiddagblog. Twee medepassagiers waren druk in discussie over waarom zij een brood in de supermarkt of bij de speciaal zaak zouden kopen…

Wie zegt dat?
“Waarom zou ik mijn brood bij die biologische broodzaak willen kopen in plaats van bij de supermarkt?” “Omdat ze bij de broodzaak met aandacht gemaakt worden en de smaak is beter.” “Wie zegt dat ze met aandacht gemaakt worden? Je kent toch de reclame van die bakker die de robuuste koekjes uit de verpakking op een schaaltje legt. Het gaat puur om beleving die je bij een winkel hebt, daar zit de prijsbereidheid van de consument.”

Je betaalt voor het gevoel
Het meisje reageerde verontwaardigd op de man waarmee zij het gesprek voerde. Hij bleef bij zijn mening dat de consument betaalt voor een gevoel dat gecreëerd wordt door de winkel en niet specifiek voor het product. Het meisje zei dat ze bij de speciale broodzaak koopt omdat ze er in vertrouwt dat die bakker het brood met aandacht bereidt. In feite zeiden ze dus hetzelfde. En dat brengt mij op de trend van deze week ‘Flawsome’.

vrijdagmiddagblog_flawsome

Menselijke bedrijven
Flawsome betekent dat een merk zich kwetsbaar durft op te stellen. De consument krijgt vertrouwen in deze merken doordat ze menselijk zijn en vaak transparant in de bedrijfsvoering. Niemand is perfect, dus ook  merken kunnen fouten maken door producten te lanceren die niet aan slaan of de plank volledig mis te slaan in service. Door ruimhartigheid en vaak humoristische uitingen krijgen deze bedrijven respect van de consument en blijven ze langer merktrouw. Bedrijven die op deze manier werken zijn bijvoorbeeld Pantagonia en Ben&Jerry’s.

Desillusie van broodjes
Ik hoop dat de desbetreffende broodzaak werkelijk haar broden zelf bakt en dat het meisje niet verraden wordt door een bakker die koekjes uit een verpakking haalt. Flawsome is een keuze die je als bedrijf maakt en dan ga je ook voor een oprechte eerlijkheid naar de consument en niet voor valse bescheidenheid.

Ruby KramerPanterKist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *