Het centrale thema tijdens de Nationale Netwerk Lunch op maandag 17 november kwam neer op veranderende geldstromen; in investeringen en verdienmodellen. Staatsbosbeheer en het Anne Theater zien subsidies opdrogen en kijken naar nieuwe manieren om de begroting rond te krijgen. Albron laat zien hoe je met foodservice je rendement kunt verhogen en Groupon brengt verandering in de besteding van marketingbudgetten, waarbij ondernemers een afweging moeten maken tussen rendement en promotiekracht.
Groupon wordt completere marketingtool
Thijs Dirkzwager van Groupon Travel Nederland hoopt dat hij op deze bijeenkomst het cowboy-imago van Groupon wat kan nuanceren: “In de beginjaren van Groupon is er vooral erg veel aandacht geweest voor snelle sales en hoge kortingen, zonder ondernemers goed te begeleiden in het vervolgverhaal. Want het weggeven van korting, de basis van Groupon, moet overwogen gebeuren om op termijn rendement te genereren. Daar hebben we inmiddels van geleerd en we begeleiden ondernemers tegenwoordig veel beter om met Groupon een succesvolle marketingcampagne op te zetten.” Op die manier heeft bijvoorbeeld het Duitse Phantasialand afgelopen jaar 50.000 tickets aan Nederlanders verkocht.
Zaken die wezenlijk zijn veranderd zijn o.a.:
- – Betere mogelijkheden om op doelgroep te selecteren; vooral geografisch. De consument krijgt ook een steeds beter aangepast aanbod voorgeschoteld, dat past bij zijn/haar voorkeuren.
- – een betere sturing op upselling. Zodra de klant een koopje heeft binnengehaald wordt al gekeken of er aanvullende diensten kunnen worden toegevoegd die meer marge opleveren.
De komende tijd wil Groupon zich meer ontwikkelen tot startpagina voor leuke deals in de vrije tijd; en dat hoeven niet perse kortingen te zijn. Als iemand geen korting kan vinden, dan hebben zij wel hun voorkeur ingevoerd. Er kan dan een alternatief aanbod worden voorgeschoteld.
Meer informatie: www.groupon.com
Staatsbosbeheer zoekt naar samenwerking met ondernemers
Jaarlijks worden er in Nederland 150 miljoen bezoeken gebracht aan een terrein van Staatsbosbeheer. Sylvo Thijssen, directeur van Staatsbosbeheer, beseft goed waar de kracht van natuurgebieden zit op recreatief gebied: “Het zijn juist de afwijkende bijzondere gebieden die zorgen voor een belevenis die beklijft. Wij willen daarom ook de natuurgebieden beter profileren. Bijvoorbeeld met groot wild, een bijzonder gebouw of een archeologisch verhaal. Festivals en evenementen zijn ook mooie voorbeelden van activiteiten die voor extra beleving zorgen.”
Over de financiering van recreatieve voorzieningen in groene gebieden maakt Thijssen zich zorgen: “De landelijke overheid trekt zich terug als financier en in de praktijk krijgen we alleen financiering voor beheer van de natuur. Voor de komende twee jaar verwacht ik dat dit nog gen gevolgen heeft voor de recreatieve voorzieningen. Daarna wordt het lastig…” Er wordt door Staatsbosbeheer daarom gezocht naar samenwerking met ondernemers. Zij willen nadrukkelijk niet zelf op de stoel van een ondernemer gaan zitten. Maar voor het gebruik van de voorzieningen en de terreinen wordt wel vaker een financiële bijdrage verwacht. Goede praktijkvoorbeelden zijn er al volop: bijvoorbeeld Oerol op Terschelling. Staatsbosbeheer heeft ook 100.000 pachtcontracten met zowel particulieren als bedrijven met een recreatieve invalshoek.
Meer informatie: www.staatsbosbeheer.nl
Verdienmodel foodservice nog onderontwikkeld
In een overvolle markt, waarvan prijzen transparant worden gemaakt via internet, lopen de marges terug. Dat is in vrij veel deelsectoren in de recreatie van toepassing. (o.a. dagattracties en verblijfsrecreatie.) Er wordt daarom volop gekeken naar manieren om bezoekers te verleiden om tijdens het bezoek nog wat te besteden. De foodservice ligt daarbij het meest voor de hand.
De foodservice in de recreatiesector vraagt om een heel eigen aanpak. Zo heeft 70% van de gasten iets met kinderen. Er liggen volop kansen om beleving uit het park door te trekken naar de foodservice (gebeurt nog veel te weinig). In de praktijk wordt de horeca ‘er even bij gedaan’ en dat is te zien in de gemiddelde waardering van de restaurants en snackpunten.
Visser geeft zijn publiek enkele tips mee om de aanpak te verbeteren:
– Wij werken met een 360 graden benadering waarin drie thema’s centraal staan: verwennen, verleiden en verrassen.
– Het thema ‘good food’ is het segment dat op dit moment het sterkst groeit. Denk daarbij aan gezond eten en duurzame productie. Bij onze restaurants ligt het aandeel van deze producten op 25%.
– Maak een goede mix van jong en ervaren personeel. Zo borg je kwaliteit en zorg je ook voor goed personeel in de toekomst.
Robert Visser voelt zich tekort gedaan met het label ‘cateraar’; “Dat doen we ook wel, maar wij bieden inmiddels een veel breder scala aan diensten. Veel ondernemers willen hun foodservice niet compleet uitbesteden. Er zijn daarom diverse tussenvormen bedacht waarmee wij ondernemers ondersteunen bij o.a. inkoop, training, foodconcepten ontwikkelen en nog veel meer.”
Meer informatie: www.albron.nl
Immersive theater zonder subsidie
Als slotspreker komt Peter Voortman van Theater Amsterdam aan het woord. De culturele sector staat flink onder druk van bezuinigingen. Toch wist dit theater, rondom de voorstelling ‘Anne’, een nieuw theater te realiseren met een commerciële basis.
Het theater is in meerdere opzichten bijzonder. Zo is het neergezet zonder subsidie en voldoet het aan de hoogste duurzaamheidsnormen, met als beloning het ‘Gouden Green Key label’. In het theater is technisch veel meer mogelijk dan in de theaters-oude-stijl. Zo is er 1100 m2 aan projectiesystemen in het gebouw verwerkt. Voor het theaterstuk rondom Anne Frank was een ruimte van 60 x 70 x 25m nodig om de set te kunnen plaatsen. Het publiek wordt door de nieuwe technieken veel meer betrokken het theaterstuk en ondergaat een totaalbeleving. Door de nieuwe opzet weet het theater ook een nieuwe generatie te bereiken, die voorheen weinig naar het theater ging.
Ook op het gebied van planning en ontwikkeling is er een huzarenstuk gerealiseerd. In relatief korte tijd werd het bestemmingsplan en bouwvergunning gerealiseerd; er werd (bewust) geen aanbesteding gedaan maar er is gericht gesproken met mensen die het idee konden en wilden realiseren.
Ook bijzonder is de multifunctionaliteit van het concept/gebouw. Van donderdag t/m zondag wordt theaterstuk Anne opgevoerd. Op de andere dagen is het gebouw beschikbaar voor diverse evenementen. Door de flexibele inrichting, en de mogelijkheid om een belevingspresentatie te geven, is de locatie bijzonder in trek.
Meer informatie: www.theateramsterdam.nl