Rabobank: Alleen unieke parken kunnen zich onderscheiden

Vandaag is de sectorupdate van de Rabobank weer verschenen. In de analyse van de verblijfsrecreatie spreekt de Rabobank van een tweedeling, die vooral is gebaseerd op locatie. De stad Amsterdam en de kuststreek zijn booming. In veel andere regio’s zal een uniek concept nodig zijn om onderscheidend vermogen te creëren in een verzadigde markt.

Beachclub Eiland van Maurik
Beachclub Eiland van Maurik

Aanbod groeit harder dan de vraag
Lichtpuntjes zijn er gelukkig ook: Nu de economie weer begint aan te trekken, stijgen ook de bestedingen van de consument. Daarnaast besteden buitenlandse toeristen meer geld in Nederland: van de € 350 die zij gemiddeld uitgeven tijdens een verblijf gaat het grootste gedeelte op aan recreatie en horeca. verdere positieve ontwikkelingen:

  • Opkomst van allweather-voorzieningen verlengt het buitenseizoen;
  • Horeca wordt als tool gebruikt om aantrekkelijkheid gemeente te vergroten;
  • Groeiende groep welvarende ouderen heeft veel vrije tijd en geniet daar in steeds grotere mate van.

Aan de andere kant van de balans ziet de Rabobank een sterk toegenomen aanbod, zowel binnen de sector als door nieuwe partijen. Met meer B&B’s, kamperen bij de boer, pretparken met logies en touroperators die stunten met goedkope zonvakanties. Vakantieparken zijn steeds meer afhankelijk van goed weer nu de consument – mede door het grote aanbod – steeds later boekt. Maar het grootste probleem voor vakantieparken vormt de structurele groei van het aantal bungalows en luxe chalets; in de afgelopen drie jaar groeide het aanbod van huisjesterreinen met ruim 28%. Campings worden steeds vaker omgezet naar nieuwe bungalow parken of tussenvormen, zoals kampeerplaatsen met luxe glampingtenten of verhuureenheden. Bestaande parken breiden verder uit met nieuwe vormen van logies en ook de diverse ketens investeren nog volop in bungalowconcepten.

Oplossingsrichtingen
De Rabobank ziet voor e sector een groot aantal uitdagingen en kansen. Er worden drie thema’s uitgelicht die een sleutelrol (kunnen) spelen in een succesvolle onderneming:

  1. Online Zichtbaarheid
    Een juiste online profilering is van levensbelang nu bijna 80% van de Nederlandse consumenten zich online oriënteert op het boeken van een vakantie. De grote vakantieketens en touroperators brengen deze ‘big’ data met geavanceerde ICT-toepassingen in beeld, om die vervolgens om te zetten in voor de consument relevante ‘smart’ data en een persoonlijk vakantieaanbod.
  2. Uniciteit
    Alleen parken met een uniek product (door ligging, voorzieningen of concept) en een hoge kwaliteit (door service, innovatie en personeel) kunnen zich onderscheiden. Ze kunnen voldoende herhaalbezoeken realiseren, hoge beoordelingen op reviewsites behalen en zo voldoende onafhankelijk blijven. De consument heeft een groeiende behoefte aan een uniek, persoonlijk product en is alleen nog bereid een meerprijs te betalen voor een vakantie die een speciale herinnering creëert. Om meer beleving te realiseren voor de gast en de verblijfsduur te verlengen, kiezen ondernemers steeds vaker voor thematisering en integratie tussen dag- en verblijfsrecreatie.
  3. Overnames of samenwerking
    Voor parken op minder populaire toeristische locaties breekt een lastige tijd aan. Er worden overnames verwacht, tegen een bescheiden prijs, door grotere ketens die hun marketingbudget kunnen spreiden over meerdere parken. Een alternatief kan worden gevonden in samenwerking door ondernemers. Daarmee kunnen zij dezelfde schaalvoordelen behalen als de ketens.

Meer informatie: Rabobank sectorupdate Horeca en Recreatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *