Nieuwe (marketing)mogelijkheden met Pinterest

De afgelopen weken is er bij Pinterest veel gebeurd. Na het lanceren van de nieuwe look en het uitrollen van de eigen statistieken, leek het wel alsof er elke dag nieuwe functionaliteiten verschenen! Nu gaat Pinterest nog verder. Zo kun je pins versturen naar je vrienden via Pinterest en zijn ‘Rich Pins’ in het leven geroepen. In mijn ogen wordt Pinterest met elk van deze ontwikkelingen volwassener. Leuker om er privé actief te zijn en interessanter om het zakelijk in te zetten. Een platform om serieus in de gaten te houden. Hier een overzicht: Pinterest de laatste ontwikkelingen.

Pins met meer informatie
De meest opvallende en ik denk zakelijk gezien de meest interessante ontwikkeling is de komst van ‘Rich Pins’. Oftewel pins met meer informatie. Pinterest biedt bedrijven de mogelijkheid om via code op de website automatisch extra informatie inclusief logo van het bedrijf toe te voegen aan pins van hun site.

Deze ‘Rich Pins’ zijn er in drie categorieën: recepten, films en producten. Zo kun je nu bijvoorbeeld een recept vinden in de pin zelf, net als informatie over wie een film geregisseerd heeft en over de beschikbaarheid van een product in de winkel. Dit zonder dat je hoeft door te klikken naar de website waar de pin vandaan komt.

Pinterest-de-laatste-ontwikkelingen

Pinterest kondigt aan dat er meer typen ‘Rich Pins’ zullen volgen. Elke website kan toegang tot de code voor deze pins krijgen via de nieuwe site voor ontwikkelaars.

Pins versturen naar je vrienden
Via de smartphone en tablet apps kun je sinds kort pins met berichten versturen naar je vrienden. Niet via e-mail, maar binnen Pinterest. Eindelijk! Open de pin, klik op de knop ‘Stuur’, klik op de tekstballon om een bericht toe te voegen en selecteer de pinner naar wie je de pin wilt sturen (je moet wel tenminste één bord van deze persoon volgen).

Deze pinner krijgt hiervan een melding in zijn meldingen overzicht. Als de pinner de pin op een bord plaatst, krijg jij daarvan ook een melding.

Pinterest-de-laatste-ontwikkelingen-2

Deze functionaliteit zal uitgerold worden naar het web, zodat het versturen van pins via laptop of PC ook mogelijk wordt.

Nooit meer dubbel pinnen

Je ziet zo veel mooie afbeeldingen voorbij komen op Pinterest dat je soms niet meer weet of je die pin al gerepind hebt. Daar hoef je je geen zorgen meer over te maken. Wanneer je op het punt staat een pin voor een tweede keer te pinnen, geeft Pinterest je voortaan een waarschuwing dat je deze pin al op één van je borden hebt gezet. Handig!

 

Oude functionaliteiten hersteld

Gedurende de laatste dagen zag ik ook een aantal functionaliteiten uit de oude look terugkeren. De knop ‘naar boven’ rechtsonder in beeld en het venster ‘vrienden die je kunt volgen’ linksboven in beeld zijn terug. Ook de knop ‘Toevoegen +’ rechtsboven in het menu is terug. Blijkbaar wel in verschillende varianten. De derde optie in het drop down menu is bij mij ’aanbevolen pins’. Bij anderen heb ik daar ‘een bord toevoegen’ zien staan. Het lijkt erop dat Pinterest hier nog aan het testen is wat de definitieve variant zal worden.

 

Inkorten lange pins
Pinterest is begonnen met het inkorten van erg lange pins. Op deze pins zie je nu een knop ‘pin openen’ waarmee je de volledige pin kunt bekijken als je dat wilt. Voor mij maakt het het scrollen door het nieuwsoverzicht een stuk prettiger, rustiger. Het zorgt er wel voor dat je niet langer op kunt vallen door het plaatsen van extreem lange pins.

De pin knop
De pin knop wordt breder ingezet. Hij kan voortaan toegevoegd worden aan mobiele apps. Ook hebben YouTube en Vimeo bij de ‘share buttons’ een pin knop gekregen.
Pinterest-de-laatste-ontwikkelingen-8

Lokaal zoeken?
Tot slot is Pinterest aan het testen met ‘lokaal zoeken’ in Engeland. Pinners uit Engeland die hun taal-/landinstellingen op UK hebben staan, zullen in hun zoekresultaten meer pins, borden en pinners van landgenoten vinden. Hiermee krijgt lokale content op het platform voorrang bij het zoeken op Pinterest. Vergelijkbaar met wat er nu in Google gebeurt als je zoekt. Dat is natuurlijk een hele interessante ontwikkeling! Zeker voor bedrijven die nationaal opereren. Je pins worden gemakkelijker gevonden door je doelgroep!

Met dank aan:
Suzanne Wartenbergh,
Smile; Social Media Advies en Training
www.suzannewartenbergh.com
Pinterest pagina’s Suzanne Wartenbergh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *