Gaan we verdienen, delen, ruilen of gunnen?

Hoe ziet ons verdienmodel er straks uit? De vaste volgers van onze camping-perikelen weten dat we al jaren aan het zoeken zijn naar een beter passend verdienmodel. Maar een verdienmodel verander je niet zomaar. De basis daarvoor moet eerst helder zijn. Gaan we verdienen, gaan we delen of gaat het om het gunnen?

op naar de gun-economie
op naar de gun-economie
Van bezit naar gebruik
Wat als de trend van bezit naar gebruik zich nu erg gaat versnellen? Dan staat het gebruik centraal! Dan gaan we veel minder snel spullen kopen, we gaan die vooral lenen, huren, ruilen of delen. Gaan we dan onze grassprieten lenen? Gaat de gast straks betalen voor de diensten? Dus die grassprieten die kan hij onbeperkt gebruiken, maar hij gaat betalen voor het maaien van het gras, voor het oppompen van de fietsband en voor het mogen gebruiken van de accuboormachine of de startkabel. Of is straks ons verdienmodel gebaseerd op het vertrouwen en de aandacht die we onze gasten geven. De kopjes koffie die we met ze drinken, de goede adviezen naar welk adres te gaan zeilen of fietsen. We verkopen dan de aandacht die we aan elkaar geven. De zgn. guneconomie!

Verdienmodel
Hoe krijgen we straks van onze kamperende gast het brood op onze plank? We denken dat het nu al aan de orde is. We hebben er al jaren geleden voor gekozen om ons marketingbudget vooral zo in te zetten, zodat de zaken ons worden gegund. We delen onze kennis, sturen op mond tot mond reclame en we vinden de menselijke relaties erg belangrijk. Daarmee maken we nu al het verschil. In faciliteiten zijn we verre van een 5***** camping. Maar qua aandacht en relaties doen we het heel aardig!

We houden hier geen pleidooi om allemaal keihard in te gaan zetten op de guneconomie, of op de deel economie. We willen alleen dat je er over na zou willen denken. We zijn benieuwd of je ook een keuze gaat maken in een van deze nieuwe economieen? We zijn benieuwd, laat je het ons weten? Wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.

2 reacties

  1. Ik denk dat vooral het lidmaatschaps model gaat groeien. Het is mensen eigen om ergens bij te willen horen. wellicht dan ook van de camping familie. Het heeft iets eigens en het past in de tijd. Ik wil op de hoogte gehouden worden van het wel en wee van mijn dierbaren mijn tribe.

    Leden krijgen ook extra’s, je beloont trouw en duurzaamheid in je relatie. Een bloemetje of een attentie. Het draait om aandacht gerichte eerlijke oprechte belangstelling.

    toch?

    Herman

    1. Hartelijk dank Herman voor je mooie aanvulling! Gasten willen zichzelf ook onderscheiden. Ze willen met trots vertellen dat ze bij een clubje horen. Ik zie het bij onze kinderen bv al: ze willen bij het clubje van Apple horen. Daar willen ze mee geassocieerd worden. Dan “zijn ze wie ze willen zijn”. Ze voelen zich thuis bij alle geestverwanten. Ze raken geinspireerd, leren van elkaar omdat ze honger naar krijgen naar meer en meer erbij willen horen! Het merk zelf kan daar gebruik van maken door de organisatie zo op te bouwen en te ontwerpen. En aandacht te geven die echt is, maar met een hoop geestverwanten om je heen, is de gegeven aandacht vrijwel altijd oprecht! Gasten zijn dan als je eigen vrienden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *