Citymarketing: ook in Rusland houden ze van logo’s en slogans…

Een dag na een succesvolle Dag van de Citymarketing ging ik op 20 januari naar de International Placebranding Conference. Wetenschappers vanuit de hele wereld kwamen drie dagen lang samen in het Centraal Museum te Utrecht om te praten over placebranding en placemarketing. Ik kon alleen de vrijdag aanwezig zijn. Hoewel de conferentie is bedoeld om wetenschappelijke kennis te delen en te reflecteren op deze kennis, heb ik vooral geprobeerd een brug te slaan naar de praktijk. 

Is het nou citybranding of citymarketing?
Op vrijdagochtend besprak mijn collega Martin Boisen de bekende discussie over branding en marketing. Aan de hand van een duidelijk model liet Martin het verschil zien:  branding probeert in essentie een beeld te veranderen dat mensen in hun hoofd hebben. Marketing probeert het gedrag van mensen te veranderen. In de praktijk zien we dat veel steden die zeggen dat ze aan citymarketing doen eigenlijk citybranding doen en andersom. Het beste is om beide gereedschappen strategisch toe te passen.

Kastelen en ridders…
Verder ging Martin in op concurrentie tussen steden. Er wordt vaak gesproken over een toenemende concurrentie tussen steden. Maar is die concurrentie wel toenemend? Misschien wel, maar concurrentie is er in ieder geval altijd al geweest! Alleen vallen we nu niet meer elkaars kastelen aan met een leger vol ridders… De manier van concurreren én de vlakken waarop steden nu met elkaar concurreren verschillen met die van vroeger. Daarnaast is het vlak waarop geconcurreerd wordt bij elke stad en elk onderwerp anders: modestad Arnhem concurreert met modestad Antwerpen, kennisregio Eindhoven concurreert met kennisregio Stockholm en toeristenstad Parijs concurreert met toeristenstad Rome. Het vlak waarop een stad concurreert bepaalt dus  met wie een stad concurreert. Martin pleitte er ook voor om citymarketing soms ook te benutten buiten het kader van concurrentie: bijvoorbeeld om het leefklimaat te verbeteren.

Andere landen
De rest van de dag waren er deelsessies waarin vanuit verschillende landen diverse fenomenen binnen citymarketing besproken werden. Zo bleek uit de presentatie van Irina Shafranskaya dat ook in Rusland steden vaak aan promotie doen zonder er over na te denken. Er is vaak een top-down benadering en in het grootste deel van de steden waar aan promotie wordt gedaan, wordt niet verder gedacht dat het ontwikkelen van een logo en slogan.  Hetzelfde geldt voor steden in Letland, bleek uit de presentatie van Ainars Brencis. Hij onderzocht of de omvang van een stad uitmaakt in placebranding. Uit het onderzoek blijkt dat grotere steden niet direct de grootste merken zijn. Het gaat er vooral om hoe lang en consistent een stad een bepaald merk uitdraagt. Theoretisch gezien kan Amsterdam dus het veel grotere Londen ‘verslaan’!

Hoewel ik geen wetenschapper ben, was de conferentie ook voor mij interessant. Het was nuttig om vanuit academische onderzoeken voorbeelden uit andere landen te horen. Die kan ik weer gebruiken in de praktijk! Ook leuk om te ontdekken dat citymarketeers, gemeentes en adviseurs in het buitenland dezelfde uitdagingen tegen komen als in Nederland. Wij doen het dus heel zo gek nog niet in Nederland! Sterker nog; we zijn er nog lang niet, maar ik krijg langzamerhand het idee dat wij aardig voorop lopen!

Carlijn Leenders

Wil je meer weten over citymarketing of de vrijetijdseconomie, kijk dan eens op onze website: www.resultants.nl of stuur een e-mail naar carlijn.leenders@resultants.nl.

Meer informatie over de International Placebranding Conference? http://de.amiando.com/FNFBVAT.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *